Serieus mobiel internetten
Matthijs van den Broek veronderstelde eerder dat klagende en mopperende internetters belangrijke invloed zouden hebben gehad op het recent voorgenomen besluit van Vodafone de snelheid van het netwerk te downgraden.
Ik ben zo vrij om een heel andere meer zwaarwichtige reden aan te voeren en die heeft alles met de concurrentie te maken. Want nog geen week terug heeft KPN de uitrol van het HSDPA 7.2 netwerk afgerond. Door deze in nog geen twee maanden uitgevoerde upgrade heeft men niet alleen het snelste mobiele breedbandnetwerk (van 3.6 Mbit/s naar 7.2 Mbit/s) maar tevens ook de beste dekking in Nederland. KPN claimt een dekking van 90% maar streeft er naar eind 2008 de maximale landelijke dekking van 94% te realiseren. Genoeg redenen voor Vodafone om nu juist niet te downgraden lijkt mij.
Mobiel werken
Begin september dit jaar kondigde KPN de start van deze uitrol aan welke het snelste mobiele netwerk van Nederland moest opleveren. De realisatie daarvan geeft particulieren en ondernemers sinds enige dagen de mogelijkheid mobiel te werken met de snelheid van een vaste verbinding. De tijdwinst door mobiel werken kan tot drie uur per dag oplopen zou uit een recent onderzoek onder ondernemers blijken. Om optimaal te profiteren van de snelheidsverhoging, biedt KPN zijn klanten de ‘Dongel’ aan: een mobiel internet modem met USB-aansluiting.
Laptopgebruikers met een KPN data-abonnement voor mobiel internet hebben, profiteren bij vrijwel alle abonnementen direct van de verdubbelde snelheid. Een groot aantal in gebruik zijnde mobiel internet kaarten zijn geschikt voor HSDPA 7.2. Nu KPN de voordelen voor zakelijk gebruik zo manifest weet te duiden zal ook de interesse snel gewekt worden bij aanbieders van mobiele content. Zo is de publieke omroep naar verluidt druk doende informatieve themakanalen en Uitzending Gemist geschikt te maken voor HSDPA gebruikers en zal de markt verder snel opengebroken worden door partijen die het zakelijke met het aangename willen en kunnen combineren.
De ontwikkeling van mobiele breedband gaat ondanks deze fraaie introductie niet heel snel want in 2006 kondigde Samsung de komst van 4g al aan. Dat heeft natuurlijk veel te maken met de amortisatiebeperkingen van operators die nog miljarden guldens en euros moesten afschrijven na het verkrijgen van de peperdure mobiele UMTS kavels maar zeker ook met de langzame veranderingen in consumptiegedrag en de perceptie van handheld gebruikers voor mobiele breedbanddiensten.
Toch lijkt het mij sterk dat je eerst een downgrade aankondigt en dit twee dagen later weer hersteld, vanwege de concurrentie? Ik denk dat er bij Vodafone toch wel aan concurrentieanalyse gedaan wordt.
Ik denk dat je Vodafone overschat en de snelheid van KPN onderschat David. Eenmaal een breedbandklantje kwijt dan is dat ook voor langere periode.
Ik weet niet hoe het zit met de snelheid van Vodafone in de praktijk, maar ik vind die van KPN zwaar teleurstellend. Met een 7,2Mbit dongel haal ik amper 100kbyte/s (800kbit), terwijl ik toch echt HSDPA ontvangst heb. Dat is pas net een tiende van de beloofde, theoretische, maximum snelheid. Natuurlijk weet ik dat door overboeking, ontvangst, etc de snelheid nooit aan de theoretische max komt, maar dit vind ik eerlijk gezegd toch wel een beetje tegenvallen. Ter vergelijking: met T-mobile 1Mbit voor de telefoon haal ik wél de theoretische 1Mbit. Toegegeven, de dekking is iets minder, maar de prijs is ook een stuk lager.
Daarbij sluit ik me aan bij David, ik zie niet zozeer in hoe concurrentie de beslissende factor kan zijn voor deze marketing truc/actie/stunt/fout* (* streep door wat niet van toepassing is). Met dat de snelheidsveranderingen niet zo snel gaan in Nederland ben ik het wel geheel eens. In landen als Japan internet men al lang draadloos op breedband snelheid. Die gasten lachen zich waarschijnlijk krom als ze onze snelheden horen. Maar goed, dat doen ze ook als ze ons spoornet zien. 😉
Koen, de ene reden laat de andere onverlet. Laten we het op een ongelukkige samenloop van omstandigheden houden bij Vodafone. Mijn ervaringen met de ‘dongle’ zijn niet slecht. Volgens mij is het netwerk wel uitgerold maar nog niet overal geoptimaliseerd. “Inregelen’ noemen ze dat bij KPN begreep ik.
We zijn hier toevallig net voor een project proef aan het draaien met de KPN-dongel, maar dat is een drama. Zelfs onder optimimale omstandigheden halen we nauwelijks 10% van de beloofde snelheid.
Dat we niet aan het maximum komen is tot daar aan toe, maar dit is gewoon bedrog.
Ik denk dat de reactie van Vodafone zo snel kam, omdat ze nadat ze de beslissing hadden genomen zelf al wisten dat ze die wellicht gingen intrekken. Kan een pr-stunt zijn (ze zijn we even in het nieuws), hebben ervaren hoe snel dit soort berichten het net overvliegen, wat er dan gebeurt en zo zijn ze een ervaring rijker voor als ze eens echt stront an de knikker hebben. Dit was in mijn opinie slechts een proefballonnetje. ‘Eens kijken wat er gebeurt als we roepen dat we de snelheid gaan verlagen. Wie pikt het het eerst op, en waar, en wanneer, wat zijn de gevolgen. Kunnen we meteen roepen dat we het weer terugdraaien’. Leuke testcase. Kunnen ze in volgende cases heel goed rekening mee houden.
De vergelijking gaat volledig mank. De snelheid die Vodafone verlaagde, en nu dus weer teruggedraaid heeft, betrof de snelheid van Zorgeloos Internet blox. Dit is internet op de mobiel; nu weer op 3600 kbit/s. KPN hanteert hiervoor gewoon een snelheid van 128 kbit.
De upgrade van het HSDPA netwerk van KPN betreft een upgrade die niet via de mobiele telefoon haalbaar is, maar enkel via speciale (zakelijke) internet abonnementen.
Rick, hou ons op de hoogte van deze ontwikkelingen, ik neem aan dat je deze bevindingen ook aan KPN kenbaar maakt? Wat is (of was) hun reactie?
Stijn, de upgrade van HSDPA is straks ook voor mobiele telefoons haalbaar en beschikbaar. Het signaal wat KPN hiermee afgeeft zal de marktpositionering van Vodafone en ook T-mobile verder aanscherpen. Want wat je aan de bovenkant (7.2) verruimt creëert ruimte aan de onderkant (3.6).
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!