ReclameReview: ikkan
Met de campagne ikkan wil het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid de arbeidsparticipatie verhogen.
Credits:
Bureau: They/BKB
D.O.P.: Ruzbeh Babol
Klant: Marlies de Roon, Ellen Vloedbeld
Producer: Kiki Meijer
RTV: Pirke Bergsma
Regie: Ismael & Matthijs
Productie: Pinkrabbit
Online: Bright Alley
Postproductie: De Grot
Muziek: Monc Music
Geluid: Rec Sound
Doelstelling:
Arbeidsparticipatie helpen te verhogen.
De uitwerking:
Iedereen kan iets dat nuttig is op de arbeidsmarkt. Iets waar je vaak zelf geen oog voor hebt. Je kan meer dan je denkt. Het zijn juist die dingen, waar je niet bij stilstaat, die je kunnen helpen een nieuwe weg in te slaan. Als je dat inziet, kan je meer uit jezelf halen en potentiële werkgevers beter vertellen wat ze aan je hebben. De vier verschillende commercials sluiten aan op de abri’s waarop ook de nadruk wordt gelegd op positieve eigenschappen, zoals ‘ikkan meer dan je denkt’ en ‘weet je wat ikkan?’.
Het oordeel:
Fluit me gerust terug als ik een te grote optimist ben, maar ik vind dit dus echt een goede overheidscampagne. Maar misschien komt dat dan ook wel weer omdat ik juist graag de zaken positief bekijk. Ook als het gaat om arbeidsparticipatie. In deze commercial wordt namelijk perfect de nadruk gelegd op wat mensen wel kunnen, in plaats van op hun tekortkomingen. Niemand is perfect, maar iedereen is wel ergens goed in. Dat spreekt uit alle onderdelen van deze campagne. Hopelijk zorgt dit voor wat meer zelfvertrouwen bij mensen die nooit stilstaan bij hun eigen potentie op de arbeidsmarkt. Daarnaast worden werkgevers ook wakker geschud om eens verder te kijken dan een cv of werkervaring. Natuurlijk verwacht ik niet dat we nu direct allemaal ondergekwalificeerde mensen op sleutelposities binnen bedrijven zullen krijgen dankzij deze campagne, maar de boodschap en de manier waarop die gecommuniceerd wordt, spreekt me zeker aan.
Inderdaad, Els! Die had ik nog niet gezien. Wel erg toevallig dit. Net als de X van Eiffel en XS4All. 😉
Ik dacht inderdaad ook meteen aan Ikki..
De Ikkan campagne vind ik persoonlijk wel een mooie.
Ikki heeft net iets mooiere mooiere kleuren gebruikt, ik vond die ikkan abri’s echt spuuglelijk.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!