Entertainment & Media Outlook towards 2012
PricewaterhouseCoopers (PwC) heeft gisteren haar jaarlijkse update gepubliceerd van de ntertainment & Media Outlook voor de Nederlandse markt: Entertainment & Media Outlook towards 2012: Trends in the Netherlands.
Het rapport geeft een beeld van alle cijfers, trends en uitdagingen binnen de entertainment en media industrie. Het zet daarbij de laatste vijf jaar af tegen de verwachtingen voor 2008-2012, verdeeld over 13 subsectoren (o.a. radio, televisie en internet). Over 2007 kwam de groei voor de entertainment en media industrie uit op 6,5%. Over de afgelopen vijf jaar is dat de op een na hoogste groei. De advertentie-inkomsten stegen met 5,5%, waarvan het internet de grootste stijging in absolute cijfers kende. Voor de periode 2008 tot en met 2012 verwacht PwC een groei van gemiddeld 4,7% op jaarbasis. Dat is minder dan de afgelopen twee jaar, maar hoger dan in de periode 2003-2005.
Minstens zo belangrijk als deze cijfers, is de snel veranderende omgeving voor de entertainment en media industrie. Oude tradities zijn aan het verdwijnen. De snelle technologische ontwikkelingen geven het publiek een vrijwel onbeperkte toegang tot entertainment en media. Er ontstaan nieuwe gewoontes onder consumenten, die muziek online aanschaffen en niet langer willen betalen voor informatie die al gratis op het internet staat. Online publishing neemt een snelle vlucht, en downloaden verandert van bedreiging in succesvol marketinginstrument. Kortom, de contouren van een nieuw speelveld tekenen zich af.
Wie succesvol in dit nieuwe speelveld wil meegaan, zal zijn businessmodellen moeten aanpassen. Voor bestaande bedrijven levert dat de grote uitdaging op van ‘thinking out of the box’. Ze zullen zich naast traditionele businessmodellen meer en meer moeten richten op de nieuwe modellen. Want één ding staat vast: het digitale point of no return is bereikt aldus PwC.
De volledige E&M Outlook is ook te downloaden of te bestellen.
Ik mocht als voorzitter van het IAB in dit rapport mijn visie geven over de digitalisering van de markt en in het bijzonder de online advertentiemarkt.