Top 50 Media en Communication Innovation Award bekend. – Stemmen voor de publieksprijs is nu open

16 september 2008, 05:37

Deze week is er een volgende stap gezet om bij de winnaar van de Media & Communication Innovation Award uit te komen. De twaalfkoppige jury met daarin grote namen uit de Media en Communicatie industrie als Willem Sijthoff, Theo Huibers, Lara Ankersmit en Michel Mol hebben deze week de top 50 gekozen uit de ruim 200 ingeschreven concepten.

Na de sluiting van de inschrijving is er in de zomer informatie over de ingeschreven concepten verzameld. Deze extra informatie heeft de jury ondersteund bij het samenstellen van de top 50. In de top 50 is een variëteit aan initiatieven uit de media en communicatie industrie te vinden.

De top 50 bevat een aantal opvallende (sport) marketing initiatieven. Zo is de website “dit is mijn team” het initiatief van Sport2000 om een directe band op te bouwen met duizenden sportteams. Op de site kunnen sportteams hun eigen team-website opzetten. Op deze website hebben zich in een korte tijd ruim 10.000 teams zich aangemeld en hiermee heeft sport2000 een direct communicatiekanaal met (potentiële) klanten. Ook Media Mountain heeft een concept ontwikkeld waarbij waardevolle klant informatie verzameld kan worden. Share your action maakt het mogelijk om tijdens je wintersport vakantie je eigen coole ski-snowboard move te filmen en dit filmpje op je mobiel te ontvangen. Ook hier is van belang dat er veel informatie beschikbaar is over de wintersporter en dus een interessante propositie naar de adverteerder kan worden geboden.

Sport en marketing blijken een populair onderwerp want er is nog een derde concept wat met marketing en sport te maken heeft. Euro Hockey league opgezet door Prosport in samenwerking met de Europese Hockey Federatie. EHL is de nieuwe Europese Hockey competitie voor hockey clubs. Om het spel nog aantrekkelijker te maken voor de toeschouwer en dus voor de adverteerder heeft EHL een aantal aanpassingen in het spel format doorgevoerd. Dit biedt goede mogelijkheden voor internationale exposure voor de hockeysport.

Effectieve –veelal online– marketing zal voor veel van de 50 concepten in de top50 het verschil maken tussen winnen en verliezen. Alle 50 concepten hebben de potentie om een grote impact te hebben in hun markt, maar alleen de concepten die hun doelgroep gericht weten te bereiken zullen succesvol worden. Een mooi voorbeeld is de 1% club, die juist door goede communicatiemiddelen een doelgroep weet te bereiken voor ontwikkelingsprojecten, dit doen ze door de doelgroep en project te koppelen waarbij de gever zelf kan bepalen wat er met zijn 1% wordt gedaan.

Een ander mooi voorbeeld is Livecastr van Icemobile die het mogelijk maakt om met een telefoon live streaming op Internet te zetten. Via sociale netwerken kunnen alle vrienden zien wat jij doet en kan de gebruiker zich profileren zoals hij /zij dat wil.

Deze marketing initiatieven maken allemaal nog kans om winnaar te worden van de ‘Blauwe tulp’ award de prijs voor het ‘beste’ innovatieve concept binnen de Media en Communicatie industrie. Deze award wordt uitgereikt tijdens het Media en Communication Innovation Seminar op 23 oktober 2008. Naast deze juryprijs heeft het publiek de mogelijkheid om op zijn of haar eigen favoriet de stemmen. De publiekslieveling zal eveneens een awards in ontvangst mogen nemen tijdens dit seminar.

Stemmen kan op www.innovation-awards.nl/stemmen .

Hier is tevens meer informatie te vinden over de Innovation Awards, de overige ingeschreven concepten en het Seminar.

Pieter Paul van Oerle is binnen Accenture verantwoordelijk voor advisering van klanten in het segment van publishing, portals en communicatie. Zijn specialismen zijn innovatie, communicatie en nieuwe technologie. Hij coördineert de Media & Communication Innovation Awards, die dit jaar voor de tweede maal worden gehouden. Hij begon zijn carrière als consultant bij Accenture. In 2000 startte hij een eigen internetbedrijf op het gebied van optimalisering van marketing en publishing processen. Dit bedrijf is in 2003 overgenomen door internet communicatie bureau Euro RSCG 4D, waar hij in dienst trad en in 4 jaar tijd verschillende managementfuncties bekleedde. Begin 2007 is hij teruggekeerd bij Accenture.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!