Wehkamp.nl lanceert alternatief voor nieuwsgaring: Wehkampreporter.nl

10 september 2008, 03:42

Wehkamp.nl lanceert alternatief voor nieuwsgaring: Wehkampreporter.nl

Met ingang van vandaag lanceert Wehkamp.nl de site Wehkampreporter. Het persbericht geeft aan dat na de recente metamorfose van wehkamp.nl, er nu een nieuwe stijl is van berichtgeving: nieuwe media spelen volgens het bedrijf een steeds belangrijkere rol in de berichtgeving naar pers en consumenten. Als innovatieve speler op de markt haakt wehkamp.nl hier als eerste retailer op in.

Met de lancering van deze website zijn nieuws en achtergronden over het bedrijf beschikbaar. Pers en consument komen zo zelf aan het stuur te zitten als het gaat om het vergaren van informatie. Via RSS kan men zich op vernieuwingen op wehkampreporter.nl abonneren. Cartoonist Jos Collignon (huistekenaar van de Volkskrant) verleent zijn medewerking in de vorm van een maandelijkse cartoon.

Wat is de reden voor deze verandering van pr-benadering?

Snelle online media

De traditionele journalistiek moet volgens Wehkamp steeds meer opboksen tegen de veelzijdigheid en snelheid van online media, zoals nieuwsportals, weblogs, sociale netwerken en fora. Wehkampreporter.nl haakt in op deze trend en levert een kijkje in de keuken van ‘s lands grootste online retailer: de website biedt actueel nieuws, beeldmateriaal, signaleert nieuwe trends, maar brengt ook achtergronden van het nieuws, videoreportages en de mogelijkheid tot het raadplegen van het archief van eerdere persartikelen. Deze trend sluit aan bij het al eerder gelanceerde nieuwe format van het persbericht, dat eveneens additionele informatie biedt. Het totaalplaatje zorgt voor meer beleving richting pers en consument.

Opvallend aan wehkampreporter is dat het los staat van de normale Wehkamp-site. Links naar de site zullen dus de ranking van Wehkamp niet helpen op korte termijn. Ik verwacht dat als dit experiment slaagt, de site snel ondergebracht zal worden bij Wehkamp.nl. De artikelen zijn geen typische blogposts, meer aangeklede persberichten en mededelingen. Zeer positief vind ik dat het mogelijk is om reacties achter te laten bij de berichten op de nieuwe site. Het wordt spannend om te zien wat Wehkamp gaat doen als daar lastige reacties op komen.

Wat betekent deze ontwikkeling ?

Ja, dit is een slimme manier van Wehkamp om aan de nieuwe manier van PR te doen: de persberichten en mededelingen, die normaliter diep verstopt waren in de Wehkamp-site, zijn nu goed en duidelijk te lezen. Dus ook voor de zoekmachines. Het is daarom een goed voorbeeld hoe je goed kan omgaan met je PR in deze tijd. Ook de mogelijkheid voor reacties vind ik positief: het geeft consumenten echt de mogelijkheid om commentaar te geven op het bedrijf Wehkamp en de ontwikkelingen daar. Wehkamp nodigt volgens haar persbericht duidelijk uit om het gesprek online aan te gaan. Een positieve ontwikkeling, die volgens mij verder gaat dan het instellen van een Webcare-team.

En als dit afkomstig is van een speler die in het verleden zo vaak als eerste de internet-handschoen heeft opgeraapt, dan is dit alleen maar een erg goede ontwikkeling. Wie volgt?

Ewout Wolff
Eigenaar bij Onedaycompany

Ewout Wolff kent het online marketing vak vanuit de praktijk: de afgelopen 20 jaar heeft hij ervaring opgedaan met bedenken en (vooral) realiseren van nieuwe online concepten. Als interim online marketing manager heeft hij gewerkt voor De Efteling, Philips, TomTom, Centraal Beheer, Freo, AXA, Alliander, Leasit, DLL en Auping.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Dennis Hendriksen

    Beste Erik,

    Naar aanleiding van je reactie wil ik je graag laten weten dat wehkampreporter.nl nu nog ‘slechts’ een basis vormt voor verdere ontwikkelingen. Binnenkort starten wij, naast de artikelen, bijvoorbeeld met een voortuitstrevend video-project. Kortom, inhoudelijk krijgt de website nog aanzienlijk meer body.

    Ik zie wehkampreporter.nl overigens wel degelijk als een platform om op negatieve berichtgeving te reageren. Dit geldt niet alleen voor reacties op de website zelf (zie: artikel over het nieuwe magazine), maar ook voor publicaties op externe blogs/websites/fora.

    Met betrekking tot het MF-artikel ‘over de klantbeoordelingen’ is het wellicht aardig om te weten dat ik vanmiddag een afspraak met auteur Henk Kroezen heb. Hij krijgt een exclusief kijkje achter de schermen met betrekking tot de marketingactiviteiten van wehkamp.nl in het algemeen en de reviews in het bijzonder.

    Met vriendelijk groet,

    Dennis Hendriksen

    wehkamp.nl


    10 september 2008 om 06:53
    evroekel

    @Dennis: dank voor je toelichting en goed te horen dat Henk vanmiddag bij jullie langs komt voor een blik achter de schermen. Veel succes met reporter en de verdere uitbreiding. Benieuwd wat het video-project gaat brengen.


    10 september 2008 om 08:49
    ErwinVanLun

    Volgens mij hebben met name niet beursgenoteerde bedirjven de kans om dit soort dingen te doen.

    Als er negatief wordt geschreven, dan dondert de beurskoers niet in elkaar, maar ontstaat juist een positieve opbouwende discussie. En dat typeert het bouwen van een sterk merk in de nieuwe tijd.

    Beursgenoteerde bedrijven zullen deze stap veel moeilijker kunnen maken maar uiteindelijk zullen zij toch overstag willen/moeten.


    15 september 2008 om 07:33
    Sander

    Kwam dit MF-artikel net tegen… jammer dat 4 jaar na dato moet blijken dat dit toch niet is aangeslagen. @Dennis – waar is het mis gegaan?


    30 juni 2012 om 14:21

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!