• Mobile
    wordt gesponsord door

MoMo: Yme Bosma over de nieuwe mobiele Hyves-applicatie

MoMo: Yme Bosma over de nieuwe mobiele Hyves-applicatie


Yme Bosma van Hyves mocht gisteren tijdens MobileMonday een kwartier lang zijn visie geven op social networks in relatie tot het thema: mobile value. Bosma ging uitvoerig in op de nieuwe mobiele applicatie die Hyves tussen nu en een paar maanden lanceert (‘als het langer dan een half jaar duurt, ga ik balen’). Die app is veelomvattend en veelbelovend: bellen via Hyves, fysieke identificatie via je hyvesprofiel, betalen via Hyves, bluetooth-toepassingen en locatiebepaling (zie ook Emerce).

In eerste instantie gaan er geen advertenties draaien in de nieuwe mobiele Hyves-applicatie. Bosma wil inzetten op 150.000 installs in de eerste zes maanden na de lancering. In bovenstaande video geeft Yme wat achtergronden, geeft hij zijn visie op mobiel vs pc (hij verwacht dat mobiel over 5 jaar leading is), en gaat hij in op hoe Hyves luistert naar zijn gebruikers. Vanmiddag volgt een update met meer video’s en interviews vanaf MoMo.

De vergelijking met Google die ik in bovenstaande video maak komt niet helemaal lekker uit de verf. Ik bedoelde Bosma te vragen naar een toekomstige monopoliepositie die Hyves zou kunnen innemen en de eventuele negatieve gevolgen daarvan. Want identificeren via Hyves, dat roept gelijk privacyvragen op…


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 7 reacties op dit artikel

  • Belangrijke video met vergaande implicaties. Voor mobiele startups, developers, gebruikers en het hele mobiele ecosysteem in Nederland.

    geplaatst op
  • Hmm...loopt Hyves niet een beetje te hard van stapel? Sinds mijn dochter van 8 een Hyves account heeft moest ik er natuurlijk ook aan geloven, en even kort door de bocht valt er aan de huidige website nog zoveel te verbeteren dat het mij onverstandig lijkt Hyves tegelijkertijd op een compleet nieuw platform te lanceren.

    Dit zal alleen maar nog meer ontwikkel-resources vergen die daarmee niet beschikbaar zijn voor de 'gewone' website.

    geplaatst op
  • @Yuri
    Overdrijf je nu niet een beetje? Hyves bepaalt niet wat anderen moeten doen, Hyves vindt niks uit, ze zijn 'gewoon' de grootste partij die goed omgaat met technologische vernieuwingen.

    @Peter
    Hyves moet blijven vernieuwen, al zijn er nog zoveel dingen om te verbeteren. Dat zijn twee aparte processen, die je ook los van elkaar moet zien. De techniek gaat snel genoeg, en wil je je positie als leidend social network blijven houden moet je hier op in blijven spelen. En ondertussen hopen dat je ook het 'onderhoud' kunt blijven bijhouden.

    Ik vind dat het hoog tijd wordt voor een goede concurrent voor Hyves (en kom aub niet aan met Myspace of Netlog), ik begin een beetje Hyves-moe te worden geloof ik :P

    geplaatst op
  • Hulde voor de plannen en initiatieven die Hyves op relatief korte termijn mobiel wil uitrollen. Eigentijds en - als het lukt - behoorlijk frontrunner.

    Zelf twijfel ik aan de behoefte om iets te downloaden op mijn mobiel. Nu doe ik dat wel vaker en zet dat dan weg op mijn memorystick, maar de phone krijgt na redelijk wat downloads toch best last krijgt van kleine kuurtjes.

    Qua billing snap ik dat er iets moet worden geinstalleerd op mijn mobile. Maar, bij de pc zijn we juist alles virtueel aan het zetten en willen we o zo graag af van software-achtige zaken lokaal te zetten.

    Ik gun Hyves veel succes, maar gezien de grote hoeveelheid aan diensten en een positionering die me al enige tijd niet meer aanspreekt, denk ik dat een scvherpere focus en een heldere propositie key is. Wellicht behoor ik niet (meer) tot de doelgroep als 35 jarige. Lijkt me niet, want mobiel werken en leven is iets dat ik graag doe. Yme succes!

    geplaatst op
  • Michel,

    Dank voor je reactie. Nee, ik overdrijf niet naar mijn idee. Binnenkort zal je zien dat Hyves Nederlandse startups behoorlijk beinvloedt (PICNIC event -> Mobile Clicks). Met een dergelijke user base heb je op alle fronten veel invloed (marketing, reclame, PR en techniek). De komende mobiele client kan wellicht andere gebruikers (zoals op Twitter e.d.) weer naar Hyves halen op den duur indien de functionaliteiten een significant comparatief voordeel bieden. Daar lijkt het wel op. Het is wellicht makkelijker om alles in 1 app te doen dan in 4 of 8 verschillende.

    Grootste bedreigingen voor Hyves zijn IMO op lange termijn:
    1. Demografisch-sociaal-culturele component: elke generatie wil zich identificeren met een eigen speeltje. Geldt zowel voor 35+ als nieuwe jongeren.
    2. Monopoliekarakter (of de perceptie ervan): te veel invloed bij 1 partij werkt soms aversie bij gebruikers, adverteerders en partners op.

    Technologische leapfrogging lijkt vooralsnog geen bedreiging voor ze, zeker met iemand als Yme aan het roer bij NBD.

    geplaatst op
  • Ik ben het absoluut met je eens wat leapfrogging betreft, daarin heeft Hyves het prima voor elkaar. En zoals ik al zei, dat is ook een proces dat altijd moet lopen. Je moet, of je wil of niet, in die zin dus maar hopen dat het onderhoud dat ook nodig is die ontwikkelingen kan bijhouden. Maar da's een kwestie van genoeg poppetjes.

    Grootste bedreigingen zijn wmb ook goed geformuleerd, en verwant aan 2 ook de aandacht voor die ene partij. Hyves doet genoeg goede dingen, maar als er over werkelijk iedere scheet geschreven wordt, wekt dat soms gewoon irritatie op.

    geplaatst op
  • @michel - dat is wel zo, maar de perceptie van de gebruiker is "Doe nou eerst eindelijk eens wat aan die abominabele snelheid voordat je je geld aan nieuwe grappen en grollen gaat besteden".

    Levert een derde puntje voor Yuri's lijstje op - als je niet genoeg rekening met de wensen van je gebruikers houdt kunnen deze zich van je afkeren.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.