Een antropologische introductie van YouTube

1 augustus 2008, 03:51

“It took tens of thousands of years for writing to emerge after humans spoke their first words. It took thousands more before the printing press appeared and a few hundred again before the telegraph did. Today a new medium of communication emerges every time somebody creates a new web application. Fickr here, a Twitter there, and a new way of relating to others emerges.”

Cultureel antropoloog Michael Wesch van Kansas State University heeft in het verleden een tweetal bekende filmpjes (Information R/evolution en The Machine is Us/ing Us) gemaakt, die in korte tijd grote bekendheid verwierven. Op 23 juni jongstleden gaf hij een presentatie voor het Library of Congress in Washington DC. Vanuit zijn vakgebied geeft hij zijn blik op de snel veranderende maatschappij: “to understand the practices and culture of the digital natives, the cultural implications of their phenomenon and the implications for education to schools, universities and libraries”. Om zijn verhaal kracht bij te zetten verwijst hij veelvuldig naar YouTube als fenomeen. Wesch wilde voor deze presentatie uiteraard geen gebruik maken van powerpoint. Zijn presentatie is dus een korte film van 55 minuten geworden. Door hem en zijn studenten gemaakt.

Sander Duivestein
Topspreker / Trendwatcher / Auteur / Columnist bij Sogeti

Sander Duivestein is professioneel spreker, trendwatcher, internetondernemer, adviseur, auteur en columnist over de impact van nieuwe technologie op mens, bedrijf en maatschappij. In dienst van VINT (het Verkennings Instituut Nieuwe Technologie van ICT-dienstverlener Sogeti) heeft hij aan meerdere onderzoeken meegewerkt. In de afgelopen jaren schreef hij meerdere boeken en rapporten over Bitcoin, Internet of Things, Wearables, Big Data, Social Media, Mobile, Cloud en de economische crisis. Sander is veel in de traditionele media terug te vinden. Regelmatig wordt hij gevraagd om zijn opinie in dag- en weekbladen, op de radio en op televisie te delen. Zo was hij onder andere te gast in Pauw en Witteman, Brandpunt en Nieuwsuur.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Oof4b

    Check, aanrader it is. Dacht ik ga no way 55 minuten kijken maar ik had nog wel twee uur kunnen hebben. Erg insprirerend. Dank voor de post.


    1 augustus 2008 om 09:39
    koningwoning

    te lang om net zo’n hit te worden als zijn andere twee filmpjes…. maar eigenlijk veel beter.

    Wat een fantastische video.

    Sander bedankt! (en doe de groeten aan je zusje 😉


    1 augustus 2008 om 12:28
    Marijn

    Fantastische film!! ik dacht ook: ik ga geen uur kijken…..met veel plezier gekeken!

    Heeft hij nog meer van dit soort onderzoeken lopen?

    ciao!


    1 augustus 2008 om 13:17
    zbdigitaal

    Ik heb ervan genoten! Deze film laat precies wat het is en waarom het is.

    Thanks!


    2 augustus 2008 om 07:27
    frankheijkamp

    Inderdaad een enorme aanrader. Aan het begin dacht ik, nou die 55 minuten ga ik mogelijk niet uitzitten maar ik heb ademloos gekeken naar deze fantastische lezing. Het geeft een zeer compleet beeld van wat er op dit moment gaande is op het vlak van online media.

    Er is een massale herdefinitie gaande van wat we voorheen als vaststaande begrippen zagen, de werkelijkheid is dat zaken als televisie en copyright nu niet meer de betekenis hebben die ze voorheen hadden en gaandeweg lijken ze steeds verder te gaan vervagen. Michael Wesch laat hier heel duidelijk zien wat we eigenlijk al wisten en hij weet dit op een bijzonder vermakelijke manier te onderbouwen.

    Kortom, iedereen moet de video gaan kijken.


    2 augustus 2008 om 07:56

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief