Vodafone start met online reputatie-monitoring

Vodafone start met online reputatie-monitoring

Vodafone start met online reputatie-monitoring

 

Eerder deze week ontving ik een persbericht van Alex van Leeuwen van Buzzcapture waarin hij meldt dat Vodafone heeft gekozen voor Buzzcapture’s Brand Monitor om meer inzicht te krijgen in zijn online reputatie en de effecten van Vodafone’s WebRelations team.

De Brand Monitor van Buzzcapture is een gepersonaliseerd dashboard waarbij informatie verstrekt wordt over hoeveelheid discussies, waar deze gevoerd worden, welke onderwerpen spelen in de markt en wat de sentimenten zijn. Er worden zo’n 500.000 webblogs gemonitord en een paar duizend fora waarbij in beide gevallen zowel postings als reacties worden meegenomen. Belangrijk voor Vodafone zijn fora als Pocketinfo en GSM Helpdesk.

Op de vraag of bedrijven ook klaar zijn om te reageren op deze weblogs en fora zegt Van Leeuwen: “Als je het over Webcare hebt, dan gaat dat langzaam. Ziggo gebruikt onze webcare-applicatie en daar komen voor ons zeer waarschijnlijk nog wat bedrijven bij. Maar de keuze voor analyse/monitoring in de vorm van rapportages en dashboard is een makkelijkere stap voor bedrijven. Een Webcare team inzetten is een strategische beslissing die op het hoogste niveau moet worden genomen.” Naast Vodafone en Ziggo heeft UPC al geruime tijd een eigen Webcare team.


Delen

0
0


Er zijn 33 reacties op dit artikel

  • Zo te zien werkt het niet... in de linker column staat een lezersreactie uit
    die Webwereld artikel. Dat gaat over het Optabesluit voor de kabel. Het woord Vodafone komt in de reacties of artikel niet voor.

    geplaatst op
  • @Tom: ken jij dan alle trefwoorden waarop Vodafone in dit geval de blogosfeer monitort?

    geplaatst op
  • @Tom, niet alleen postings over Vodafone zijn relevant. Ook de buzz en sentimenten over andere marktspelers kunnen in kaart worden gebracht. Die keuze ligt bij de klant.

    geplaatst op
  • Zie trouwens dat er nog steeds een vacature is voor een Manager Web Relations bij Vodafone.

    geplaatst op
  • @Alex: zou trouwens graag het dashboard van Ziggo op dit moment eens willen zien ;-)

    geplaatst op
  • Op verzoek screenshot vervangen door een neutraal demoscreenshot.

    geplaatst op
  • Interessant artikel.. : )

    Toch even een reactie op de kop van het artikel: Web Relations monitort nu al ruim een jaar (met succes) de online reputatie. Ter ondersteuning en uitbreiding van het Online Reputatie Monitoring proces zijn we recent begonnen met de BrandMonitor.


    Bas
    Vodafone Web Relations

    geplaatst op
  • @Bas: je hebt helemaal gelijk; had dit al wel in het artikel opgemerkt maar de titel suggereert (onterecht) dat Vodafone nu pas start met monitoring.

    geplaatst op
  • Wij worden bij Pocketinfo.nl een beetje ziek van dit soort tools. In het afgelopen jaar lijken er steeds meer bots bij te komen om onze content te analyseren. We zijn hier niet blij mee en zijn nu aan het kijken welke bots we toestaan en welke niet. Het kost ons onnodig veel traffic.. Het lijkt wel alsof in telecomland dit soort tools meer gebruikt worden op dit moment dan in andere branches.

    geplaatst op
  • @Wouter: zelfde probleem op Marketingfacts; veruit de meeste requests op de database komt van dit soort bots. Misschien moeten we eens de koppen bij elkaar steken om hierover afspraken te maken. Prima dat ze gebruik maken van onze content, maar daarover zou ik graag afspraken willen maken over de frequentie en tijdstippen wanneer ze dit doen. Er komt namelijk een dag dat ik het helemaal heb gehad met deze bots en ze ga blokkeren!

    geplaatst op
  • Hi Marco, jij kent het probleem dus. Ik betaal op dit moment weer gewoon voor traffic (we kregen eerst traffic gesponsord maar i.v.m. groei bezoekersaantal was dat niet meer mogelijk) dus dit soort partijen kosten mij geld zonder dat het ook maar iets oplevert.

    Wij zijn hier dus actief mee bezig met lijstjes en dergelijk. Binnenkort lanceren we een nieuwe site waar we de bots via een backoffice systeempje kunnen weren.

    geplaatst op
  • @Wouter: heb je zin om een keer bak koffie te drinken in nieuwe Marketingfactspand in Arnhem? Ik zie hier een nieuw businessmodel ontstaan ;-)

    geplaatst op
  • ik denk dat de software-ontwikkelaars ook mee zitten te lezen en nu al aan het bedenken zijn hoe ze jullie backoffice systemen kunnen omzeilen, denken jullie niet? ;)

    geplaatst op
  • Ik heb wel een methode: overtypen? screenshots maken? :-)

    geplaatst op
  • Lijkt me leuk om even bij te praten Marco, mail me anders even!

    geplaatst op
  • @Wouter & @Marco
    Wat dachten jullie van een simpele full-rss feed voor content en comments ? Of een echte mfApi ?

    geplaatst op
  • Andre gaat/is weg bij Web Relations. En de functie GWE manager binnen zijn afdeling staat ook nog open. Volgens mijn informatie moet degene die de scepter van Andre overneemt in Amsterdam gaan werken. En dat zou ook nog voor een aantal anderen van corp.comm gelden. Een reden voor een aantal mensen van die afdeling, die graag in Maastricht willen blijven, om iets anders te gaan zoeken. Gevolg: het hele corp.comm team is een beetje uit elkaar aan het vallen. Ik weet persoonlijk ook niet of het zo handig is om de helft van het team in Maastricht te laten en de andere helft naar Amsterdam te verkassen. Lijkt mij handiger om de hele club bij elkaar te houden... just my 2 cents.

    geplaatst op
  • Mooie discussie. We doen conversational tracking voor ca. 15 merken op dit moment. Met verschillende conversational en tracking tools. Ook sturen met we ViralTracker een spider/crwaler op pad om views te aggreren.

    Daarbij maken we zeer duidelijk afspraken met partijen, niet allemaal want dat zou 2-4 jaar duren. We leggen uit wat we doen, waarom we het doen. Wat het voordeel is voor merken en wat het voordeel is voor de social sites: blogs, fora, social networks, video portals en meer..

    Kennis is vaak macht. Kennis betekent ook de waarde inzien van bepaalde blogs, fora en video portals, vaak per doelgroep verschillend. Kennis delen betekent ook vaak: er samen beter van worden, want wie heeft leren delen, kan ook vermenigvuldigen ;-)

    Een voorbeeld: we zien op een blog op video portal meer mogelijkheden om wat voor reden dan ook. Die insights ontstaan vaak door dit soort kennis, direct opgedaan uit dit soort tools. Dan is de volgende stap vaak een lange relatie opbouwen en uitbouwen met een blog/blogger/netwerk. Heldere relaties waarbij het merk er beter van wordt, de doelgroep er beter van wordt, de social exploitant en het bureau.

    Dan is het voordeel voor de social exploitant vaak al snel duidelijk en zo'n tool eerder gewenst dan een reden tot blokkeren. Zit vaak natuurlijk in heldere communicatie, eerlijk zijn, lange termijn denken en elkaar gunnen!

    Dan de volgende stap: veel bloggers zijn inmiddels aardig commercieel geworden. En dan gebruik ik bewust een understatement. Sommigen zijn commercieler geworden dan traditionele uitgevers, laten we eerlijk zijn.. en blijven. Als dat een trend is, is commercie met elkaar delen toch niet vies meer?

    Een concreter voorbeeld: veel social networks hebben massive eyeballs, maar verdienen nog niet een rol drop en een gevulde koek per maand. Zo'n network kan dan de hoge kosten vaak niet meer dragen en moet wel op zoek naar commerciele partners en partijen die budget komen brengen (deals in welke vorm dan ook). Zelfs het grote youtube met massive reach, kan de eyeballs niet monetizen, maar bulkt wel van de kosten. Laat staan andere, kleinere social networks of video portals, die wel veel tijd en geld in hun netwerk steken.

    We hebben inmiddels met een groot aantal internationale partijen en lokale sterke social networks afspraken gemaakt per jaar. Wij komen je geld brengen van grote internationale merken. Jij doet voor ons wat extra's en geeft korting. Oude wijn in nieuwe zakken, I know, maar wel hoe het al decennia werkt tussen media bureaus en 'gewone' portals.

    Als je dan een paar % doet van de totale social media advertising spend in 2008, heb je het opeens over heel erg veel geld dat je komt brengen naar social sites. En ik kan je vertellen: daar maak je veel, snel en makkelijk vrienden mee.

    Voor de snelle rekenaars onder ons, als je de totale globale social media ad spend kent in 2008, weet je bij benadering wat een paar % is. En dat voor sommige social sites betekent dat een deel van dit budget kans op overleven is. En dat is weer heel goed, want sommige social sites zijn wel niche, maar briljant en geliefd door internet gebruikers. Dus die in stand houden door ze geld toe te stoppen, is m.i. goed voor alle betrokken stakeholders?

    En dan heb ik het wel over slimme social deals als content, of mensen uitnodigen voor een dialoog, het starten van waardevolle relaties, brand ambassadors en luisteren naar mensen met kennis van zaken, of mensen op authentieke wijze uitnodigen om mee te doen met een merk. Niet over schreeuwen via een set banners in een social network of blog.

    Cheers

    Igor

    geplaatst op
  • Hi Igor, dan vind je het vast niet erg dat wij de bots gaan blokkeren. Met ons is namelijk nog nooit contact opgenomen dus we zijn waarschijnlijk niet een site die jullie veelvuldig in de gaten houden.

    geplaatst op
  • Om daarop aan te sluiten: jullie indexeren FOK.nl ook?

    geplaatst op
  • @Wouter en Dirk,

    Neen, dat is natuurlijk niet erg. Iedereen heeft recht op een eigen policy. Ons werkterrein is met name internationaal, maar voor we bij iemand op bezoek willen komen, kloppen we altijd eerst even aan. Gewoon policy. Onverwachte visite houden we in Nederland niet zo van ;-) Maar dat geldt natuurlijk ook in andere landen.

    Zelfde geldt voor natural seeding: opvallend, dat sommige partijen nog natural seeding doen, maar niet Womma compliant. Staat in sommige landen gelijk aan spam. Doen we niet. Stuk respect en kwaliteit. Prima dat internet commercieler wordt, maar m.i. nooit ten koste van ethiek. Snap dat we met techniek de grenzen willen opzoeken, maar clickfraude, spam, cloaking en dat soort ongein: niet gecharmeerd van. Ook een understatement.

    geplaatst op
  • @Igor - Mooi stukje.......

    Maar grappig genoeg ben ik nog vrij weinig van dit sponsored content tegengekomen. Vodaphone zegt al een jaar gebruik te maken van dit soort tools.... maar ik ben nog niets van ze tegengekomen dat ze geld hiervoor teruggeven aan bepaalde blogs.

    Daarbij vind ik het argument: "we moeten het elkaar gunnen" wel een hele mooie..... Dus blogs moeten bedrijven die veel geld verdienen gunnen dat ze nog meer geld moeten verdienen terwijl zij een stuk minder verdienen en aan de verdiensten van de ander moeten meebetalen?

    Ook je "kennis delen".... deel jij dan de uitkomsten van wat er uit je webcrawler komt met de blogs?
    mag het hopen van niet.... denk dat je opdrachtgevers daar niet voor betalen. Denk ook niet dat de meeste blogs deze kennis gedeeld krijgen.

    Me dunkt ook dat je natural seeding niet betaald is.... dus als je monitort wat er met een viral gebeurt, dan betaal je die gasten niet.... je gaat ze alleen een volgende keer directer content leveren. Dat is niet iets waar zij rijker van worden.... jij wel! Zij krijgen meer eyeballs.... maar niet meer geld!

    Daarbij is marketingfacts toch een van de grotere blogs (om maar over Fok! te zwijgen).... als zij al niet weten van die beloofde marketing €'s.... wie dan wel? Spideren jullie dan helemaal geen NL websites? En zo wel wat doen jullie hier dan mee?

    Over blogs die commerciëler worden en daardoor die commercie moeten delen... dit is geen internjet kamartski!;-) Commercieel betekent voor wat hoort wat. Niet dat je dan plots ook maar mee mag delen in het verdiende geld. Vraag dat maar aan de affiliates van T-Mobile ;-)

    Met andere woorden... beetje beter je best doen qua uitleg: what's really in it for them. Dit is toch de marketing speak waarvan we zeggen dat het niet meer kan. Dat mensen daar doorheen prikken. hoe kunnen we dit dan wel richting collega's doen?

    ALS (en dat is een grote als, want hoeveel € hebben we het hier nou eigenlijk echt over mensen? Maak eens een schatting) het zo veel geld kost. Kom dan met een overeenkomst tussen de verschillende partijen die zulke bots gebruiken voor dit soort doeleinden, en stop met z'n allen geld in de pot. Dat potje wordt maandelijks verdeeld over de sites die gecrawld worden naar rato van aantal crawls. Dat is pas de commercie delen. Dan geef je écht iets terug.

    Op die manier hoeven deze partijen alleen een bot te accepteren van een partij die hier aan meewerkt (minder bots), wordt de drempel om nu hiervan een graantje mee te pikken (en dus van die partijtjes die er eigenlijk nèt niet echt verstand van hebben) lager waardoor de kwaliteit hoog blijft, en wordt de blogger er beter van.

    Ik snap dat jij dat liever niet hebt (want het zal je vast wel wat extra geld kosten).... maar uiteindelijk levert het iedereen meer op.

    Je bent iemand met echt veel verstand van zaken (10 jaar voorzitter IAB?)... daar verwacht ik eigenlijk dus meer/betere oplossingen van dan je hier tentoonspreid.

    geplaatst op
  • @Koningwoning

    Denk niet dat mijn verhaal helemaal geland is dan.. Misschien begrijp je de oplossing niet helemaal? Of moet ik 't duidelijker uitleggen?

    Cheers

    geplaatst op
  • Hopelijk volgt Vodafone deze blog ook ... Vodafone Klachten Blog ;-) (via Nu.nl en ZDNet)

    geplaatst op
  • Niet alle blogs worden in ieder geval goed gevolgd door Vodafone. Ik heb tenminste nog geen enkele reactie gehad op mijn eerdere posts over mijn crashende N95. Ook niet via twitter, maar dat kun je ze niet kwalijk nemen. ;)

    geplaatst op
  • Het is me een raadsel hoe posts zoals deze over Vodafone Webrelations lijken dood te bloeden. Misschien heeft het er mee te maken dat Vodafone het een beetje druk heeft?

    geplaatst op
  • De aanbieding van StopVodafone's petitie aan Vodafone NL is in overleg met de zegsvrouwe van Vodafone.nl, te weten Yvonne Koks, vastgesteld op woensdagmiddag rond 16:30u. bij het Vodafone kantoor gevestigd aan de Kingsfordweg 43, 1043 GP Amsterdam. We leven in een ?vrij land?, dus iedereen is welkom!

    geplaatst op
  • In plaats van dat Vodafone het internet gaat monitoren, kan ze er beter voor zorgen dat ze een goede service biedt. Die service is echt 0,000000000000 Ik kan het weten. Als Vodafone Vast klanten zitten wij nu al drie weken! zonder internet. Dit is ons verhaal (in een notendop):
    http://carriere.blog.nl/actualiteit/2009/03/14/help-ik-kan-mijn-thuiswerkdag-wel-shaken-internet-troubles & http://carriere.blog.nl/actualiteit/2009/03/19/vodafone-bezorgt-nog-meer-klanten-kopbrekens-internet-troubles-ii

    Met vr. gr. Sjoukje Dijkstra, toekomstig EX-Vodafone klant

    geplaatst op
  • @ Bas van Vodafone Web Relations... en dan zijn jullie er opeens wel als de kippen bij hé? Maar klanten helpen...? Nee, natuurlijk niet: de reputatie is belangrijker. Toch? Als het aan mij ligt gaan jullie - met dat hele Vodafone - hardstikke ter gronde... En als ik daar een handje aan kan meehelpen, dan graag. Zo lang ik niet krijg wat ik wil (en waarvoor ik betaal) maak ik Vodafone overal en nergens zwart! Overigens, zal ik ook alle geleden schade (die wij hebben) door onze internetloosheid op Vodafone verhalen!

    geplaatst op
  • @Sjoukje Dijkstra. Denk eens aan je bloeddruk. Regel dit gewoon lekker met Vodafone en/of zet het op je eigen blog, maar vervuil Marketingfacts niet met je persoonlijke probleempjes :S

    geplaatst op
  • @ David, dis nog steeds een vrij land, toch? Dus bij deze. Overigens, gaat dit wel degelijk op het topic in: ik vind het te achterlijk voor woorden dat Vodafone de tijd neemt om fora en dergelijke af te struinen (zodat ze hun reputatie maar hoog kunnen houden) terwijl ze echt een BAGGER klantenservice hebben... Dus mag ik? Dat jij dit als vervuiling ziet, is jouw kleine Probleempje... ;-p

    geplaatst op
  • Bij StopVodafone.com is iedereen die wat over vodafone te klagen heeft altijd welkom!

    geplaatst op
  • Waarom vind ik iemand die zich bedient van het pseudoniem Sjoukje D eigenlijk zo dodelijk irritant? Zal het morgen maar eens aan de pastoor vragen na de Heilige Mis.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.