ReclameReview: Eiffel
Eiffel spoort ons aan om de X te vinden. Wat die X dan ook mag zijn.
Credits:
Creatie: Joris Kang’eri, Floris van den Elshout, Allard Jaspars, Erik Wünsch (CD) (S-W-H)
RTV: Pirke Bergsma, Ineke Koornstra
Regie: Valérie Pirson (Partizan)
DOP: Alex Barber
Offline editor: Marie-Charlotte Moreau
Muziek: Sizzer
Sounddesign: Studio de Keuken
Klant: Simon Kram (Eiffel)
Voor:
Met deze commercial probeert Eiffel het onzichtbare element (de X) zichtbaar te maken. Als je de X vindt, vind je namelijk de sleutel naar vooruitgang. Maar wat is nu die X in jouw situatie? Eiffel spoort je aan om op zoek te gaan naar de zwakke plek in jouw organisatie. Mooi uitgevoerd met herkenbare situaties én het zet je over dit onderwerp aan het denken, wat ongetwijfeld de bedoeling is van de commercial.
Tegen:
Zoals we zien in de commercial, is in elke situatie de X anders. De boodschap van het filmpje zal dus wel zijn dat Eiffel de X voor opdrachtgevers weet te vinden. Maar dat maak ik er niet uit op, want het wordt nergens gezegd. Het lijkt nu meer een commercial ter bewustwording en niet om Eiffel te promoten. Bewuste keuze misschien?
Elke keer als ik die reclame zie denk ik dat het een spotje is van het ministerie van onderwijs die op zoek is naar docenten wiskunde.
Voor wie zouden ze anders de X moeten vinden? Dit is uiteraard voor hun opdrachtgevers…het zijn consultants en interim managers. En wat is het verschil tussen bewustwording en Eiffel promoten? Beetje warrig stukje…
@Wouter: er wordt nergens gezegd dat Eiffel de X kan vinden voor opdrachtgevers. Er wordt alleen gezegd ‘vind de X’. Met bewustwording bedoel ik dus dat het wel een ideële commercial lijkt en niet een promotie van de diensten van Eiffel.
Denk je niet dat opdrachtgevers dat wel doorhebben? Voor wie zou het anders moeten zijn?
Worden wel vreemde reclameblokken als in iedere commercial de doelgroep letterlijk genoemd moet worden…’deze tandpasta werkt tegen gaatjes….voor kinderen van 8-16 jaar oud”. Dat laatste hoeft er dus niet bij. Eiffel laat zien hoe ze werken, zoals je zelf al zegt: ze vinden voor opdrachtgevers de X.
Het zou heel goed kunnen dat ze dit inderdaad bewust zo hebben gedaan. Maar goed, het viel me op.
Ik denk dat het ook bewust gedaan is.
Lijkt deze spot op die van XS4all of andersom…
Leuke reclame,… Hoe komen ze eigenlijk op THE IDEA ?
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!