Muzikanten op Bebo.com willen deel overnamesom
Een aantal mensen die populaire profielen op Bebo.com hebben, wil een deel van de overnamesom tegemoet zien. Zij stellen dat Bebo.com in feite haar groei te danken heeft aan bepaalde populaire profielen die mensen hebben aangetrokken tot Bebo. Enkele muzikanten eisen nu van Bebo dat zij kunnen meedelen in de overnamesom van 850 miljoen dollar.
Op zich is het idee niet eens zo vreemd. Immers, toen Startpagina.nl jaren geleden werd overgenomen door VNU, kregen beheerders van een dochterpagina 1000 gulden. Zij kregen derhalve een beloning voor het werk dat ze geleverd hebben. Eind vorig jaar vroegen we ons op hyped.nl al af of actieve Hyvers geld ontvangen bij een verkoop. Het idee is dat zij aan de basis staan van de groei van de sites.
Op de NY Times lezen we nu dit, geschreven door een artiest die op Bebo actief is: The musicians who posted their work on Bebo.com are no different from investors in a start-up enterprise. Their investment is the content provided for free while the site has no liquid assets. Now that the business has reaped huge benefits, surely they deserve a dividend.
Dus: de muziekanten kunnen gezien worden als investeerders, en moeten dus meeprofiteren van de overname. Bebo heeft al aangegeven dat niet te gaan doen.
Mooi bedacht, de waarde van veel sites is wat hij is dankzij de vele bijdragen van bezoekers. Het zal alleen ongetwijfeld heel legalistisch worden opgelost omdat in de gebruiksovereenkomst staat dat je nergens recht op hebt.
Goeie interessante gedachte,
Alleen denk ik dat bandjes op een netwerk als bebo gaan zitten om er zelf van te profiteren. Misschien ook een idee om diegene die, de afgelopen jaren, op links en banners binnen bebo geklikt hebben ook een zakcentje te geven.
En, kunnen we dit dan ook omdraaien en zeggen dat wanneer een bandje op Bebo veel inkomsten gaat genereren, zij een deel af moeten dragen aan Bebo? Het succes hebben zij immers… Juist.
Interessante gedachte; we hebben hier jaren geleden op Marketingfacts ook al over gesproken toen ilse media interesse toonde om te participeren. Voorheen werkte ik met een maandelijks overzicht waarin aantal postings en reacties van de bloggers werden bijgehouden. Het aandeel dat je had in Marketingfacts was gerelateerd aan je activiteit. Er waren toen ongeveer 25 bloggers en zelfs bij een miljoenenverkoop kwamen de meest bloggers uit op slechts een paar tientjes. Navraag leerde dat geen van de bloggers eigenlijk zat te wachten op geld, ze deden het vooral voor het netwerken en de exposure. Misschien die analyse nog eens een keer doen om te kijken hoe men er nu tegenaan kijkt.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!