Advertentienetwerk AdLink in de verkoop

25 februari 2008, 20:33

AdLink, het grootste online advertentienetwerk van Europa met in Nederland klanten als Net5, TMF, Nickelodeon en Discovery Channel, gaat voor rond de 400 miljoen euro in de verkoop. De eigenaar van AdLink, de Duitse internetaanbieder United Internet AG, heeft Morgan Stanley ingeschakeld om te zoeken naar een koper, aldus de Frankfurter Algemeine Zeitung afgelopen vrijdag (via: FEM Business).

Morgan Stanley zou de opdracht hebben gekregen om specifiek te zoeken naar een Amerikaanse koper. De timing lijkt niet slechter te kunnen aldus Jasper Houtman in FEM Business. Vorig jaar waren de drie grootmachten op de markt voor online reclame – Google, Yahoo en Microsoft – nog volop bezig met overnames. Google spendeerde miljarden aan DoubleClick, dat ooit de grootste Europese concurrent was voor AdLink. De markt is inmiddels weer een stap verder, Microsoft wil Yahoo overnemen, en dat houdt ook Google bezig. Blijft over AOL, dat zich als internetaanbieder terugtrok uit Europa en er alleen nog actief wil zijn met de verkoop van online reclame, of anders reclameketen WPP, dat al eerder wat kocht op de online reclame markt en zich sindsdien wat stil houdt.

AdLink had in de eerste negen maanden van 2007 een omzet van 159,7 miljoen euro, een groei van 27 procent. De winst voor belastingen steeg met 65 procent tot 21,5 miljoen euro. Het bedrijf voerde wel een herstructurering van de buitenlandse activiteiten toe, zonder de positieve effecten daarvan groeide de winst voor belastingen met 14 procent, tot 13,9 miljoen euro.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

2 Reacties

    Daan

    Wellicht erg off-topic, maar het bevreemdt me dat er geen Wiki-pagina is voor Adlink of haar moederbedrijf!


    25 februari 2008 om 22:33
    Alfred

    Een bedrijf kopen voor 400 miljoen met een jaaromzet van 160 miljoen en een omzetstijging in het afgelopen jaar van 27 procent lijkt me een koopje. Nog even doorsparen, ik mis nog 399 miljoen en een beetje…


    26 februari 2008 om 23:01

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!