Update Top 100 Marketing- en Communicatieblogs
Na wat technische problemen is dan eindelijk de eerste Marcom Top 100 van het nieuwe jaar gepubliceerd. Een paar interessante verschuivingen in de top van de lijst waar Frankwatching de eerst plek heeft weten te behouden gevolgd door Molblog die de tweede plek weer heeft overgenomen van Dutchcowboys.
Een paar belangrijke opmerkingen vooraf. Zoals eerder aangegeven zijn we eind vorig jaar opnieuw gestart met het tellen van de voorkeurstemmen van leden. Dit om te voorkomen dat de slapende stemmers (tot eind vorige maand telden we 519 stemmers) de topposities onbereikbaar zouden maken voor nieuwkomers. Aardig om te zien dat er in korte tijd toch weer 440 stemmers waren die hun favoriete weblogs kenbaar hebben gemaakt (leden kunnen hier stemmen).
Daarnaast hebben we de wegingsfactoren gewijzigd. Zoals bekend wordt de lijst maandelijks samengesteld op basis van een aantal factoren die tot vorige maand allemaal even zwaar meetelden in de eindscore. Vanaf deze maand hebben we gekozen om de Google Pagerank (1x), de Technorati Authority (2x), de waardering van de initiatiefnemers van de lijst (3x) en de stemmen van Marketingfacts-leden (4x) een wegingsfactor mee te geven.
Zoals gezegd, een aantal interessante verschuivingen in de lijst van deze maand waar VODW FuturEyes (+58 posities) en Punkmedia.nl (+48 posities) de grootste stijgers zijn. Marketingtribune (-113 posities), Hans on Experience (-106 posities) en Narrowcasting (-91 posities) zijn de grootste verliezers. Hoogste nieuwe binnenkomer is Marjolijn.net (59).
De toppers onder de bloggers
Wil het toch een keer gezegd hebben dat we in Nederland een paar echte blogtoppers hebben. Dit zijn Mediaonderzoek.nl, Molblog, Mensmerk en Young Marketing. Absolute runner-up voor deze lijst is ZBDigitaal. Het is dat deze laatste zich wat minder richt op marketing en communicatie anders zou het zeker ook een 8 hebben gescoord in onze beoordeling. Frankwatching is en blijft als koploper van de lijst uiteraard ook een absolute topper.
Actualiteit en relevantie van de blogs
Blogs die laatste maand niet hebben geupdate of minder relevant zijn geworden hebben van ons een 1 als beoordeling gekregen. Deze maand waren dat achtereenvolgens: Aan de bewoners van dit pand, Amazing Minds, Careweblog, Hans on Experience, Inc-21, MarketingTribune, Narrowcasting Bliep en Tanja de Bie.
Blogs die laatste 3 maanden niet hebben geupdate of om andere reden zijn verwijderd uit de lijst: Copypit, Eventplanner, Internebedrijfscommunicatie, Kennisdelen, Life is one big idea, Locatiemarketing, Next Immo Vastgoed Marketing, SEOKing (SEO en Internet Marketing Blog), Vanamerongen, WEBclusive, Website-reclame en Zelblog.
Blogs die zijn gestopt
Emerce lijkt eind september definitief de stekker te hebben getrokken uit haar eigen weblogs zoals Emerce Mobile en Emerce Rfid. Wat mij betreft geen gemis, ik miste al vanaf het begin de passie in beide blogs. Het nieuws over beide onderwerpen kan ik net zo goed op emerce.nl lezen.
Wat wel jammer is, is dat na 9 jaar het webvakblog de Lijst is gestopt. Jammer omdat de Lijst ook voor mij lange tijd DE site was waar ik mijn inspiratie vandaan haalde op het gebied van webdesign. Sterker nog, voordat ik met Marketingfacts begon heb ik ooit aangeboden om mee te werken aan de Lijst maar om de één of andere reden is daar nooit een vervolg op gekomen. Wel heb ik dankzij de Lijst destijds gekozen voor pMachine (nu ExpressionEngine) als blogtool. Het gaat jullie goed webvakkers!
Tot mijn grote spijt heb ik moeten lezen dat Ingmar Schout van het grafische weblog Blokletter op 3 oktober op 39-jarige leeftijd is overleden. Alhoewel al weer een paar maand geleden, wil ik bij deze alsnog familie en vrienden condoleren met dit verlies.
Ik hoor graag in de reacties wat jullie van de nieuwe aanpak van de Marcom Top 100 vinden!
Goed om het nieuwe jaar te beginnen met een grootschalige verversing van de lijst. Dat Adfoblog na het wegstrepen van alle stemmen nu een nieuwe recordpositie bereikt (vierde) stemt me natuurlijk uitermate vrolijk. Tegelijk wordt alles gerelativeerd door het overlijden van blogger Ingmar Schout. Ik ken hem niet, maar wens zijn familie veel sterkte toe.
Goede zet van zowel de verversing van de lijst als ook de aanpassing in de wegingsfactoren. Hierdoor krijgt de lijst meer dynamiek en ook een menselijker gezicht. Kijkend naar de huidige lijst ‘klopt’ deze dan ook beter naar mijn gevoel. Ook al ben ik daarin zelf 5 plekken gezakt 😉
Zie ik het nou goed dat Twitteren een positieve invloed heeft op de top 100 (Marjolijn.net, punkmedia.nl) en niet Twitteren een negaiteve invloed (Hans on Experience)?
Dank voor het compliment, Marco!
Gestegen naar 17 én blogtopper genoemd, poeh hé… 🙂
@Bas: twitteren is uiteraard goed voor je online positionering, ook in de marcom top 100. Hans on Experience zit overigens ook op twitter maar zijn daling heeft vooral te maken met totaal andere focus. Hij werkt tegenwoordig op een middelbare school.
@Dennis: dat compliment is verdiend, topblog; nu nog zien vol te houden 😉
Wat gebeurt er met de “bubbling under”-categorie ? Oftewel : 101 en verder ?
Wat bedoel je precies Ewout? De runner-ups zijn ook in een lijst te zien!
‘k Voel me net als Dennis (en waarschijnlijk ook Theo en Erwin) vereerd met het predikaat ‘blogtopper’. Mooie lijst weer. Goed werk mannen!
Ook namens mij, dank voor het predikaat ’topblogger’. Ik voel me meteen we wat schuldig dat ik zo weinig op MF heb geplaatst, maar goed :-s We gaan gewoon vrolijk door! Veel plezier met alles.
De waardering is kicken!
Bedankt!
De ‘verse’ stemming heeft mijn blog in ieder geval een paar extra stemmen opgeleverd, en een stijging met 11 plekjes. Dank! 🙂
Niet relevant 🙂 KNAK… Felicitaties voor de nieuwe binnenkomers, well done!!
Een flinke daling deze maand in de Marketingfacts top 100. Plaatsje 91 is nu onze stek in de lijst en daar zijn we duidelijk niet tevreden mee. We hebben sinds het begin behoorlijk door de lijst gedwarreld en ook nog een tijd in het linkerrijtje gestaan, maar we beginnen nu de onderste regionen op te zoeken. Volgende maand misschien de runners-down lijst…
Als ik nu de lijst bekijk en zie welke andere blogs boven ons staan, dan wordt mij duidelijk dat de waardering van de redactie nog steeds het belangrijkste onderdeel is van de cijfermatige waardering. Het opnieuw laten stemmen van de leden heeft slechts een zeer beperkte invloed gehad. Een waardering van de redactie in de vorm van een 5 of een 6 maakt een verschil uit van ongeveer 30 a 40 plaatsen. Dat stemmen heeft dus weinig zin.
Nieuw binnen gekomen op nummer 88, ik moet zeggen ik ben erg blij met deze positie. Bedankt voor de waardering voor de grote hoeveelheid tijd die er elke dag weer in gaat zitten!
Het blijft me verbazen dat een blog als molblog op de tweede plaatst staat. In mijn omgeving zeggen marketeers die site heel kinderachtig te vinden. Nou moet ik toegeven dat molblog inderdaad een beetje ‘schooltjes marketing’ is. Wat zegt dit over de positie van Molblog? Zijn er dan juist veel slechte marketeers of is het meer een soort site voor niet-marketeers?
Ook vind ik het raar dat een gadget site als bright er tussen staat. Bright is een super site, favoriet van mij maar hoort absoluut niet in het rijtje thuis.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!