ReclameReview: Telefoongids

7 november 2007, 11:19

In de nieuwe commercial van de Telefoongids zien we een oude bekende (Jan van Otterlo) en een nieuwe gezicht (Ivo Niehe).

Credits:

Account: Rob-Jan Hendriks, Tamara Schelvis

Art director: Hakan Coskunsoy

Copywriter: Pim Kok

TV director: Linda Kiphardt

Productiemaatschappij: HazazaH

Regie: Wim van der Aar

Producer: Ralph de Haan

DP: Rogier Stoffers

Montage: Teun Rietveld

Geluid: Wim Vonk

Post productie: Valkieser, Glassworks

Voor:

Hier is erg slim gebruik gemaakt van het succes van de vorige commercial met Jan van Otterlo. Een vervolgcommercial lijkt me dan ook een goede zet. Door ditmaal Ivo Niehe in te zetten, ontstaat er een pseudo-realistische sfeer. De grap van het spotje komt daardoor des te beter over.

Tegen:

Eh… dat hij te lang duurt misschien? Of dat er te weinig echte voordelen worden genoemd van adverteren in de Telefoongids? We zullen immers niet allemaal een villa op een tropisch eiland kunnen aanschaffen na één advertentieplaatsing…

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

12 Reacties

    Hein

    David, buiten dat het een leuke reclame is, wat is je criterium om dat hier op marketingfacts te posten?


    7 november 2007 om 12:08
    Hardcopy

    Elke week post ik hier een nieuwe commercial. Het belangrijkste criterium voor plaatsing is de entertainmentwaarde. De meeste berichten hier op MF zijn vrij uitgebreid en zakelijk. Mijn bijdrage is kort en bevat entertainment.


    7 november 2007 om 12:14
    Hardcopy

    Oh ja, wat me ook nog opviel: in de vorige commercial waren het ook al 800.000 bedrijven die gevonden werden. Veranderen die cijfers niet na een tijdje?


    7 november 2007 om 12:49
    Daniëlle Schouten

    @Marco: om je eerlijk te zeggen zie ik de ReclameReview sowieso niet helemaal zitten hier. Ik verwacht of MF, zoals je zelf aangeeft in ‘over ons’, info over interactieve marketing en nieuwe media. En als je het dan toelaat op dit blog, zorg dan in ieder geval dat er een gedegen analyse wordt geschreven van 100 woorden+..

    Of heeft MF bezoekers die geïnteresseerd zijn in de personen die de regie, montage en geluid van commercials hebben verzorgd? Daarvoor hebben we toch Adformatie?

    (“Marketingfacts.nl is een van de meest populaire marketing weblogs in Nederland. Feiten en cijfers afgewisseld met luchtige onderwerpen zorgen ervoor dat de redactie maandelijks ca. 80.000 unieke bezoekers informeert over interactieve marketing en nieuwe media.”)


    7 november 2007 om 14:06
    media

    @Danielle: deels met je eens, de focus van marketingfacts ligt op interactieve media. Maar de grenzen vervagen en je kunt je dus afvragen of tv-commercials nog sec voor tv bedoeld zijn of dat ze ook via andere media worden geconsumeerd of dat ze onderdeel zijn van een geintegreerde campagne. In dit geval kijk ik dan ook vooral naar de link tussen offline en online.

    Wellicht ter herinnering, marketingfacts heeft in de eerste twee jaar heel veel aandacht besteed aan tv-commercials. We hadden er destijds zelfs een startpagina voor opgezet (tv-commercials.pagina.nl).


    7 november 2007 om 14:17
    Maarten

    Leuke reclame.

    De Telefoongids legt de lat in ieder geval hoog: beroemd met 1 advertentie. Ik weet dat onze (online) advertentie weinig op heeft geleverd bij ze. Dan hoor je al heel snel niets meer van ze.

    Ze kunnen niet iedereen beroemd maken in ieder geval. Dat blijkt.


    7 november 2007 om 15:12
    media

    @Maarten: om eerlijk te zijn vraag ik me zowiezo af wat het effect is van adverteren op detelefoongids.nl. Ik heb in het verleden wel eens campagnes gedaan waarbij ik de site heb ingezet maar eigenlijk nooit goede resultaten behaald. Hoge volumes, lage doorklik.

    Iemand wel goede ervaringen?


    7 november 2007 om 15:22
    Stijn Kruijssen

    Misschien moet je Jan van Oterlo eens vragen? 😉


    7 november 2007 om 15:45
    Daniëlle Schouten

    @Marco: en waar precies zie je in dit bericht dan die link tussen off- en online belicht???


    7 november 2007 om 16:13
    media

    @Danielle: het is een tv-commercial dat wordt ingezet om te adverteren op een website, ie detelefoongids.nl.


    7 november 2007 om 16:22
    Michel de Rijk

    @Maarten/Marco,

    Of de commercial wel of niet goed in elkaar zit laat ik even in het midden. Het feit dat we (blijkbaar) voor 2 adverteerdes niet goed gerendeerd hebben vind ik wel jammer om te horen.

    Als het gevolg is geweest dat wij als organisatie vervolgens geen contact hebben opgenomen met de adverteerder is het een schande.

    Maarten: mail me svp je gegevens zodat ik contact met je kan opnemen en ik deze irritatie bij je weg kan nemen.

    Marco: Het klopt inderdaad dat http://www.detelefoongids.nl een gemiddelde CTR heeft die iets onder de “markt-standaard” ligt maar vind je het niet wat kortzichtig om de resultaten van een campagne enkel op CTR te beoordelen? Ik mag hopen (en gelukkig kom ik het ook steeds meer tegen in de markt) dat er diverse andere criteria zijn zoals bereik, conversie e.d. die meer van belang zijn dan enkel een klikkende bezoeker.

    Groetjes,

    Michel de Rijk

    m.rijk[ad]detelefoongids.nl


    8 november 2007 om 14:01
    media

    @Michel: ik geef aan wat mijn ervaring is (n=1) en vraag andere lezers te reageren zodat er een beter beeld ontstaat. Denk ook voor detelefoongids.nl dat het goed is om echte cases te bieden waaruit blijkt wat het effect is. En je hebt gelijk, je moet daar niet alleen naar CTR kijken maar ook naar andere zaken. Maar maakt dat duidelijk in de follow up op deze leuke commercial. Vang geinteresseerde adverteerders op, maak het bruggetje tussen commercial en verdieping op de site, en laat in die verdieping zien wat en waarom het werkt.


    8 november 2007 om 14:26

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!