ReclameReview: Nuon

17 oktober 2007, 10:24

Nuon had iets goed te maken. Hun vorige commercial “Strijd tegen het water” deed nogal wat stof opwaaien doordat er beelden in verwerkt waren van de watersnoodramp in 1953, die volgens het filmpje door onze overmatige CO2-uitstoot heeft kunnen plaatsvinden. Althans, zo zou je het kunnen interpreteren. Nu is Nuon terug met een nieuwe commercial die compleet het tegenovergestelde is van zijn voorganger.

Credits:

Creatie: Jan Willem Baggerman, J-P Nieuwerkerk (N=5)

Producer bureau: Christ Bloemheuvel

Regie: Job van As (BijBrand)

D.O.P.: Eric Halberstadt

Editor: Michael Horvers

Geluid: Otto van den Toorn

Klant: Hans Hermans, Bianca Bosman, Mieky van Schijndel

Voor:

Wat in de commercial gezegd wordt klopt: het is zonde om al die zonne-energie niet te gebruiken. En ja, zonne-energie heeft de toekomst. Mooi geschoten beelden ook, dankzij het dankbare onderwerp. De commercial is niet alleen een corporate uiting over zonne-energie, maar creëert ook awareness voor het Nuon Solar Team dat meedoet aan de World Solar Challenge. Nobel (en slim) van Nuon om dit team te sponsoren.

Tegen:

Eerlijk is eerlijk: het is een slappe commercial. Uiteraard is hier bewust voor gekozen als tegenreactie op de commotie van onlangs, maar toch. Er wordt alleen maar gezegd dat Nuon in zonne-energie gelooft. Tja, daar geloof ik ook wel in. Da’s niet echt een statement natuurlijk. De vorige commercial zette echt aan tot actie: “Samen kunnen we er iets aan doen. Wij en u.” De tone of voice is nu een stuk afstandelijker geworden. Maar misschien is dat slechts tijdelijk.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Alexander

    Prima reclame. Het is goed voor nuons imago als ‘groene’ energieleverancier, omdat ze laten zien dat ze sponsor zijn van dit project en iets zien dus in zonne energie. Geeft bij mij een veel beter, postitiever beeld af dan de vorige reclame (veel te overdreven, dat je geen overstromingen hebt met Nuon. Het idee lag er te dik bovenop).


    17 oktober 2007 om 12:06
    Jeroen Brouwer

    Stroom is stroom, net als benzine nog steeds benzine is. Ik snap niet dat Nuon niet aan het eigen netwerk werkt en zich wapent tegen een mogelijke overname van het Duitse RWE. Als we dan toch een gevoel willen geven aan energie laten ze het dan positioneren als Nederlandse energie. Dat klinkt een stuk beter dan Duitse energie.


    18 oktober 2007 om 17:10
    Thurrie

    NUON gelooft niet alleen in zonne-energie, maar nog veel meer in vieze oude en smerige kolencentrales, want ondanks deze prachtige reclame was van de elektriciteitsproductie van Nuon afgelopen jaar maar 5 procent afkomstig uit schone energiebronnen. Zo is NUON nog steeds van plan een kolencentrale in de Eemshaven neer te zetten. Eén kolencentrale heeft de CO2-uitstoot van twee miljoen auto’s. Een ramp voor het klimaat!


    19 oktober 2007 om 07:02

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!