PICNIC ’07: Chinese track met Kaiser Kuo, Gary Wang en Marc van der Chijs

30 september 2007, 20:03

Eén van de meest opmerkelijke personen op PICNIC ‘07 was Ogilvy’s Kaiser Kuo. Hij is een zeer bekende (voormalige) rockstar in China die nu directeur is van een beroemd reclamebureau en bekend staat als de digitale guru van China.

Daarnaast was voor mij de kennismaking met de CEO van Tudou.com, Gary Wang en investeerder Marc van der Chijs, die tevens Marketingfactsblogger is en in Shanghai leeft, facinerend. Met 5x zoveel kijkminuten als YouTube (dankzij een gemiddelde tijd van 45 minuten per sessie) heeft Tudou.com 50% van de Chinese markt in handen. Chinezen hebben geen problemen met copyright en gebruiken de site als IP televisie omdat de keuzes veel groter is dan normale televisie.

Kaiser Kuo doet stevige uitspraken over China. Piracy was een absoluut noodzakelijke stap die perfect was voor China, net zoals Japan en Korea, en die ervoor zorgt dat ze vanaf daar naar de 2e stap van verbetering van producten gaan en vervolgens naar de creatieve stap gaan. Hij is als Amerikaan geboren en zal nooit een echte chinees worden ook al. China ging van 500 naar 15000 patent applicaties in 5 jaar en is al aardig op weg. Hij is ervan overtuigd dat het voor een land wat gedomineerd wordt door engineers van China eenvoudiger is om naar creativiteit te gaan dan voor creatieven naar technologie. Alle bestuurders in China zijn engineers.

Als laatste vroeg ik hem hoe China als machtigste staat zich zou gedragen. Hoe gaan ze om met het feit dat ze Asie, maar ook de rest van de wereld gaan domineren. Hoezeer kunnen we china vertrouwen?

Gary en Marc vertellen het geweldige verhaal hoe ze na en golffeestje in de auto verzonnen om een video sharing site te starten, maanden voordat YouTube gestart werd. Ze vertellen over hun fundings history, hoe chinesen de site als een soort televisie gebruiken, hoe ze van 5 naar 200 concurrenten gingen met 60 miljoen funding en een jaar later weer terug waren met 5 concurrenten. Ze praten over hun plannen voor de toekomst. Bill, de laatste VC van Tukomt er op het laatst nog bij als van die 19 miljoen dollar heeft geinvesteerd om de breedband kosten te betalen en een nieuw advertentie systeem te implemeren.

Marc is blogger bij Marketingfacts en hier het verhaal van Tudou als eens eerder in woorden beschreven. Het interview is een aardige persoonlijke aanvulling. Wat een Hollandse helden zijn er toch in China werkzaam!

Trendwatcher & Presentator. Momenteel CEO van http://innovader.nl wat video platform http://yubby.com creerde en http://leafplan.nl the connected car.. Voorheen partner Interimic, Venture Partner, directeur mediaplaza.nl en oprichter http://cyco.com, een software bedrijf wat technisch document management maakt met 100 mensen.

Categorie
Tags

7 Reacties

    Gino Goossens

    Top kwaliteit @vincente! Erg leuk interview…

    Die meneer zijn naam klinkt een beetje als Keizer Kusko en daar zijn mijn kids dol op :).


    30 september 2007 om 20:40
    media

    Vond het erg jammer dat ik er vrijdagochtend niet bij kon zijn. Ben dan ook erg blij met deze korte interviews. Dank!

    Zie ook uit naar onze trip naar China Vincent; neem aan dat we Kaiser Kuo, Gary Wang en Marc van der Chijs ook gaan bezoeken?


    1 oktober 2007 om 03:42
    marcvanderchijs

    @ Marco: Ik zal een deel van de organisatie van de China trip op me nemen. Kaiser en Gary staan dan zeker op het programma, en ik ken nog wel een aantal mensen en bedrijven die jullie absoluut moeten zien.


    1 oktober 2007 om 05:50
    Marleen

    Goed verhaal Vincent. Hierbij nog een link naar een interview met Kaiser Kuo. Wanneer gaan jullie naar China ? Als onderdeel van de Amsterdamse reis in oktober ?


    2 oktober 2007 om 08:37
    marcvanderchijs

    @Marleen : de reis die we gepland hebben zal in maart / april 2008 plaatsvinden. Wat is de Amsterdamse reis waar jij aan refereert?


    2 oktober 2007 om 08:51
    marleen

    Er zijn diverse reizen 🙂 In oktober 07 gaat Cohen en KvK Amsterdam naar Bejing. Er is in november de Shanghai International Creative Industry Week 15-21 november 2007 waar picnic gevraagd is om een mini poicnic te organiseren. In december is er een creatieve industrie beurs in bejing, waar gevraagd is naar een vertegenwoordiging uit NL. We zijn ons aan het beraden hoe we om moeten gaan met al deze verzoeken. Kom erop terug!


    2 oktober 2007 om 09:43

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief