PICNIC ’07: Sanoma Uitgevers lanceert Maakjezo.nl
Gisteravond heeft Michiel Kroeks, online uitgever bij Sanoma Uitgevers, tijdens de Cross Media Party in Amsterdam een nieuw user generated content platform gelanceerd: Maakjezo.nl.
Op Maakjezo.nl kunnen bezoekers stap voor stap instructies vinden van allerlei zaken die ze zelf kunnen maken. Maakjezo’s worden gemaakt door iedereen die zijn of haar instructie met de rest van de bezoekers wil delen.
Maakjezo.nl is een onderdeel van de Sanoma360 strategie. Onder deze naam heeft Sanoma een strategie ontwikkeld waarmee het media-onafhankelijk en sneller op nieuwe ontwikkelingen wil inspelen. Daarbij hoort dat het bedrijf de consument in alle opzichten centraal stelt, relevante informatiediensten ontwikkelt en pas daarna kijkt welke media hierbij een rol kunnen of moeten vervullen.
De Cross Media Party werd gisteravond gehouden op het Westergasfabriekterrein in Amsterdam als openingsfeest van Picnic ‘07.
Moet eerlijk zeggen dat ik gisteren ook even heb gedacht aan de Amerikaanse evenknieeen van Sanoma 360 en maakjezo.nl. Ze zullen zich er ongtwijfeld door hebben laten inspireren.
Ach, beter goed gejat dan slecht verzonnen. Zeker op het gebied van internet is leentjebuur over de grote plas niet ongewoon. Zat overigens meer aan howstuffworks te denken.
En de 360 benadering, die is inderdaad ook al gemeengoed in de media geworden. Gewoon een term voor middelenvrij (of mulitmediaal) denken.
Denk ook niet dat het heel slecht is. Alle nieuwe initiatieven zijn welkom in NL 🙂 Ook goed te zien dat we hier in NL altijd nog even achterlopen met een hoop zaken (massa is er ook gewoon nog niet klaar voor).
Bleef het echter wel opvallend vinden 🙂
De site is vooral geinspireerd op instructables.com.
Het is denk ik goed dat hier een Nederlandstalige versie van is. Alleen waarom niet direct ook rss feeds? De site is zelfs op WordPress gebaseerd, dus zo moeilijk zou dat niet moeten zijn.
En de overdracht van alle rechten is ook nogal extreem. Bij instructables.com kan je voor een Creative Commons licentie kiezen, dat lijkt me voor zo’n site een betere oplossing.
Beetje kort door de bocht dit concept. Ik zie plaatjes en tekst.. en wat embedded YouTube video’s. Voelt als los zand. Ook vind ik de url/naam niet erg sterk. Geeft niet de indruk dat je zelf kan bijdragen.
Ten eerste denk ik dat het ontzettend moeilijk is om een stand-alone merk neer te zetten, los van alle sterke bladen titels, zeker als het gaat om de zoveelste UCG site die niet echt onderscheidend is van alle voorbeelden die hier eerder genoemd zijn.
Ten tweede vind lijkt het een losstaand ‘ projectje’ van iemand dat totaal niet af is. Sanoma had in ieder geval kunnen zorgen voor een aansprekende hoeveelheid content bij de lancering, maar de navigatie suggereert veel diept terwijl er uiteindelijk nergens content te vinden is…
Het lijkt er op alsof er binnen Sanoma weinig lessen getrokken zijn uit eerdere investeringen als Extrafris.nl (enorme ambities en -vermoedelijk- aardige budgetten, maar heeft er iemand ooit nog iets van gehoord? Misschien is het wel een enorme ‘ underground’ hit dat niet bovendrijft binnen de MF doelgroep, maar dat lijkt me – helaas voor Sanoma- niet het geval…)
Of het een kopie of geinspireerd is op een bestaand concept maakt volgens mij niet zoveel uit. Als dat al het geval is, dan hebben ze inderdaad maar ten dele ‘gespiekt’. Als je als Sanoma zo’n grote portfolio aan bladen hebt en al zo lang deze branche voorziet van info/vermaak/tips, hoe kan het dan dat je bij de button ‘digitaal’ (die notabene prominent als eerste in de navigatiebalk staat) geen info te vinden is? In geen enkele subcategorie. Verder riekt het erg naar ‘branded content’ met een erg hoog merk-gehalte. Verrassend is overigens wel dat veel klusjes volgens de site in ‘0’ minuten te doen zijn.
Ze zouden toch beter moeten weten? Het is per slot van rekening copy-paste uit hun archief. Op sites van bepaalde Tv-programma’s die hier veelal aan meewerken, vindt je volgens mij meer info.
@ ronald,
Branded content, zeker. Maar de kracht in de VS zit vooral in de UGC en niet in de AGC. Toch zouden de adverteerders content van (hogere) kwaliteit kunnen leveren: klussen met gamma, koken met Conimex, etc. Uiteraard zijn eigen huis & tuin en life & cooking dan verder, maar dit biedt juist wat die sites ontberen: interactie en vooral de long tail. Dat het nu een kaal platform is doet daar weinig aan af. Ik vermoed dat de NL markt hier klaar voor is en het is er nog niet. Dus een slimme zet van Sanoma om hier als 1e in te stappen.
@ Branco,
Eens, al doet extrafris het heel aardig in de beoogde doelgroep en heeft SMM met voetbalnext toch ook een stand alone merk neergezet. Ik geloof dat een platform als dit beter niet aan 1 merk gehangen moet worden. Immers, het overstijgt de traditionele kokers van de Sanoma magazines.
Het zou overigens geen kwaad kunnen om de bugs eruit te halen en om de boel echt open te gooien (CC, RSS, etc). Dat zou echte 360 revolutie zijn.
@Gerard van Enk. De voorwaarden van Maakjezo zijn aangepast. Het is fout van ons geweest om het woord exlcusief te gebruiken.
Heb je uberhaupt al de reacties hierboven gelezen? Check de reactie van Michiel..
@Tim Huijbers,
Uiteraard heb ik dat gedaan, maar ik val niet alleen over het woordje exclusief
aha dan heb ik jouw artikel niet goed gelezen 😉 (slechts even gescand om eerlijk te zijn)
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!