Wat kost nu zo’n admanagementsysteem?

19 september 2007, 05:40

Een admanagement systeem is een programma waarmee men eenvoudig bannercampagnes kan plaatsen en kan monitoren.

Is er een samenhang tussen de totale jaarlijkse netto online mediabestedingen en de gezamelijke kosten die verbonden zijn aan het aanschaffen/leasen van een ad management systeem?

Een admanagement systeem is een stukje software waarmee de advertentieruimtes op een website beheerd kan worden. Wanneer een exploitant (een uitgeverij bijvoorbeeld) een advertentie op zijn website(s) verkoopt, dan maakt een ad management systeem het mogelijk om deze advertentie daadwerkelijk te vertonen op de website (s). Een ad management systeem houdt tevens de statistieken bij (aantal uitingen bijvoorbeeld).

In Nederland zijn er volgende aanbieders op markt op het gebied van ad management systemen:

DART/Falk: is recentelijk overgenomen door Google. Geschat marktaandeel in NL cirka 80%

Overige (o.a. Accipiter, Eyeblaster, Adtech ca. 20% marktaandeel)

De totale netto bestedingen online bestedingen aan advertenties op het internet voor 2006 was 137 miljoen euro (bron: IAB). Als ik aanneem dat 5% van deze bestedingen jaarlijks betaald wordt

aan aanbieders van admanagement systemen, zit ik er dan ver naast?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!