Exclusieve Bebo-advertentiedeal voor Yahoo

12 september 2007, 09:15

Yahoo heeft een exclusieve advertentiedeal gesloten met Bebo, de populairste sociale netwerksite van Engeland en Ierland. Dit betekent dat Yahoo advertenties gaat verkopen aan een potentieel publiek van meer dan 11,6 miljoen leden in Engeland en Ierland. Financiële voorwaarden zijn niet gegeven, maar de duur van de deal zou meerjarig zijn. Met de deal zet Yahoo (eindelijk?) stevig voet aan de grond als adverteerder in sociale netwerken (ook op: TechCrunch en Mashable).

In totaal kent Bebo 38 miljoen gebruikers wereldwijd (lees ook het artikel ‘Cijfers bewijzen: social networking is booming’). Op Reuters zegt Joanna Shields, directeur van Bebo International, dat ze de advertentiedeal best internationaal zou willen uitrollen.

Toby Coppel, managing director van Yahoo Europa zegt, ook op Reuters: ‘We think this is a groundbreaking move in the online advertising industry in the UK and Ireland. It’s a core step for us in building up the largest and most effective advertising network. It’s a big deal.’ Het is de derde advertentiedeal voor Yahoo dit jaar. De overeenkomst met Right Media is al gesloten, de deal met Blue Lithium is bijna rond.

Bebo zegt zelf dat de leeftijd van de gemiddelde gebruiker ligt tussen de 13 en 24 jaar. Voor Yahoo betekent dit dat het bedrijf nog beter kan targeten op een jonger publiek. Maar waarom Yahoo?

Shields van Bebo: ‘In an environment like Bebo where our users are our core constituency, we had to be sure that the ad partner that we selected could deliver a targeted ad that was going to complement the experience of the social network.’

Maar Bebo is voorzichtig met advertenties. En zal volgens Shields niet dezelfde kant op gaan als Facebook door profielen van gebruikers open te stellen voor zoekmachines. Het is en blijft de bedoeling, aldus Shields op CNN Money, het principe van een advertentie per pagina te hanteren.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!