ReclameReview: Bol.com
Normaal gesproken vind ik de spotjes van Bol.com wel leuk. Bij de nieuwe commercial rondom het aanbod van tweedehands boeken, vraag ik me echter af of de online shop wel de juiste doelgroep aanspreekt.
Credits:
Creatie : Maarten Reynen, Jan-Willem Vergouwen (Etcetera)
Strategie: Frank Huiberts, Marc Hoogenberg
Regie: Daniel Gallenkamp (Havasu)
Geluid: FC Walvisch
RTV: Patrick Nelemans
Account: Pierre Tramontin, Sonia van Oostveen
Verantwoordelijk bij klant: Michel Schaeffer, Rende Luitjes
Voor:
De herkenbare setting: iedere boekenliefhebber ziet zichzelf al lopen op een boekenmarkt. Zelfs in de regen, door weer en wind. En als je dan dat ene boek hebt gevonden dat je al jaren zoekt… in perfecte staat ook nog! Geen wonder dat daar de zon van gaat schijnen.
Tegen:
De grap. Geen enkele fanatieke boekenverkoper (en je moet wel fanatiek zijn om voor weinig geld de hele dag op zo’n markt te staan) haalt het in zijn hoofd om zo’n plens water over een potentiële klant (met boek!) te gooien. Maar goed, wat ik eigenlijk bedoel is dat de echte liefhebbers altijd over boekenmarkten zullen blijven struinen. Dat Bol.com nu ook tweedehands boeken heeft, is vooral leuk voor de gemiddelde lezer die een boek zoekt dat niet meer in de winkel verkrijgbaar is. Of de lezer die een klein budget heeft maar toch veel boeken wil kopen. Toch laat Bol.com in dit filmpje juist de fanatiekeling zien. Heb je het dan wel tegen de juiste doelgroep?
Waar maak jij je druk over zeg? Nee maar echt! Het gaat er gewoon om dat men weet dat je er 2e hands boeken kunt krijgen. Die boodschap zit er toch heel duidelijk in. Jeetje, verbaas me over deze post.
Ik snap ook echt niet dat je je druk maakt over het feit dat niemand zo water over een klant + boek zou gooien… Ik vind hem leuk bedacht en beter dan de vorige van Bol.
Misschien is DAT nou juist de grap? Vele goede grappen zijn totaal het tegenovergestelde van wat men verwacht.
Je maakt je idd echt druk om niets..Het enige wat bol.com wil bereiken is dat haar reeds bestaande en potentiele klanten weten dat zij ook voor 2de hands boeken terecht kunnen bij bol.com.
Ik vind de spot ook suf. Past ook helemaal niet bij de bol.com sfeer.
De boodschap is duidelijk. Geen markt meer afstruinen maar nu lekker thuis de pagina afstruinen. Goede doelgroep? Denk het wel. Een boekenliefhebber heeft meestal ook gewoon internet (iig, het lijkt erop alsof je suggereerd dat boekenliefhebbers niet online komen kijken). Ik denk dat juist die mensen de tijd voor nemen om eens te kijken wat er te koop is bij bol. En de boodschap is daarnaast voor iedereen duidelijk, weten dat je nu ook tweedehands kan kopen bij bol. Ik ben geen boekenfreak, wist het niet, nu wel.
Geweldig dat er mensen zijn die zich druk maken over mensen die zich druk maken 🙂
Vwb die commercial, het triggerde me en ik weet nu dat bol.com ook in tweedehandsboeken doet. En dat was volgens mij precies de bedoeling!
Het is natuurlijk een grappig spotje. Maar uit waarneming op de Zutphense boekenmarkt weet ik: boekenverkopers zijn manisch tegen regen en water. Logisch lijkt me. Zo’n stunt zou een echte boekenverkoper dus nooit uithalen.
Ik weet nog wel een commercial die eens tegen het licht gehouden dient te worden: Die onsmakelijke spot van Nuon (geloof ik) over dat we allemaal groene stroom moeten nemen om de grote overstroming van 60 jaar terug net nog een keer te zien gebeuren.
Je weet wel, die overstroming die NIKS te maken had met klimaat veranderingen of CO2 uitstoot.
Klopt, Bram, maar daar is al zo ontzettend veel over geschreven op andere sites dat het niet echt meer iets zo toevoegen om het ook nog eens op MF te doen.
Hij is wel grappig zoals BOL heeft bedoeld heeft, maar inderdaad had je een iets meer bol-achtige verwacht (hip, snel, net zoals bijvoorbeeld die reclame voor mobieltjes).
Wat de boodschap betreft is het in iedergeval duidelijk dat bol iets met 2e hands boeken doet. Al vind ik de slogan ‘ook daarom koop je bij bol.com’ de nadruk leggen op het -lekker thuis droog winkelen- , er is een kans dat de doelgroep die niet weet dat ze ook 2ehands boeken doen, dit al denkt en dan bij het laatste stukje van de reclame (met die 2 mannetjes) de echte boodschap (2e hands boeken) niet goed meekrijgt.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!