Persoonlijke reputatie management: bescherm je naam

Persoonlijke reputatie management: bescherm je naam

Veel mensen beseffen niet goed wat er kan gebeuren met de informatie die ze achterlaten op het internet: Als lid van een forum scheld je iemand helemaal de huid vol, op een ander forum vertel je hoe goed de drugs was afgelopen weekend. Op een pornosite geef je een ongezouten mening over een aantal dames, op Hyves vertel je hoe slecht je vorige werkgever was. En als klap op de vuurpijl staat op Youtube een filmpje getagged met jouw naam waarin je stomdronken idioot staat te doen, cadeautje van een vriend zeg maar.

Vrij normale taferelen die offline vaak genoeg afspelen toch? Maar het grote verschil is dat offline materiaal bij weinigen bekend is en online materiaal voor de massa te bekijken is. Zoekmachines indexeren gretig content met jouw naam om zo een keurig overzicht in elkaar te draaien. Wanneer iemand jou dan zoekt kan hij je makkelijk vinden.

Maar wat als diegene nou je eventuele toekomstige werkgever is? Die gaat de eerste 50 resultaten van Google langs om te zien wat voor vlees hij in de kuip krijgt. Een aantal van de eerdergenoemde zaken kan prima door de beugel, maar het afbranden van je vorige werkgever op Hyves is een duidelijk minpunt. Want wat als je dat ook doet met je nieuwe werkgever?

Natuurlijk zijn de meeste mensen die personeel aannemen wel redelijk op de hoogte van wat wel en niet kan en zullen ze een ‘druk’ privé leven niet zo snel veroordelen. Maar ongewild is het toch altijd een soort eerste indruk, die je eigenlijk pas op het gesprek had willen geven. Hoe voorkomt je dit dan? Het belangrijkste is dat je bewust bent van de gevolgen van alles wat je op het internet achterlaat. Denk bij alles: wil ik dit op een publieke plaats hebben staan?

Daarnaast zijn er bedrijven die hierin diensten aanbieden. Een mooi artikel op Nu.nl vanochtend kopt zelfs “Websites verwijderen ongepaste zoekresultaten”. Benieuwd als ik ben heb ik de 2 genoemde diensten bekeken, want ongepaste websites uit zoekresultaten verwijderen wil ik ook wel kunnen. Maar wat blijkt: de dienst houdt actief je naam in de gaten en wanneer nodig gaan ze je naam op allerlei websites plaatsen die ze met hun ‘linkfarm’ gaan linken. Niets geen verwijderingen dus, daar ging mijn hoop, foei Nu.nl. Het woord linkfarm staat trouwens tussen quotes aangezien ik nog niet bewezen heb dat het dat is, maar de onderstaande afbeelding en de gehanteerde teksten geven sterke signalen:

De diensten zelf zijn natuurlijk wel een basis waar je ook zelf mee aan de gang kunt. Zorg dat je naam overal op een positieve manier genoemd wordt. Maak een nette Hyves, MySpace, LinkedIn, Facebook, Twitter, enz. profiel en promoot die vanaf je eigen site. Schrijf interessante artikelen met de gedachte dat anderen je naam noemen. Over het algemeen is de concurrentie op je naam niet zo heel groot en zul je de top 10 in Google al redelijk snel schoon kunnen krijgen. En een tip als ouder tot ouders: vertel je kinderen van dit fenomeen. Vaak zijn het zaken uit tienerjaren die onbezonnen online geplaatst worden waar ze als volwassene weer last van krijgen.


Delen

0
0


Er zijn 21 reacties op dit artikel

  • Iets waar Jeroen van der Wiel enkele maanden / jaren geleden op tv al eens iets over heeft gezegd, Ontgoogelen?

    geplaatst op
  • Ja, dat is hetzelfde fenomeen inderdaad. Dit dus. Al ben ik niet zo'n fan van TV uitzendingen met Google er in, het beeld dat geschetst wordt is vaak zwaar overtrokken.

    geplaatst op
  • Toch heeft reputationdefender het over "to correct and/or completely remove the selected unwanted content from the web" maar het zal inderdaad wel laten verdwijnen van de content naar een positie 500 in Google.

    Ben de link even kwijt, maar van de week ook een artikel tegen gekomen over een dienst voor organisatie waarbij ze online het bloggedrag kunnen volgen van hun medewerkers om te checken of de blogging policy niet overschreden worden of bedrijfsgeheimen worden gelekt. Big brother is watching vanuit meerdere hoeken ;-)

    geplaatst op
  • Hoi Erik,

    ReputationDefender beperkt zich volgens mij tot social networks als myspace, facebook, etc.. RD verdedigt jouw belang door je profiel (of dat van je kinderen) te monitoren en stuurt degenen die jouw reputatie beschadigen een brief. Geldt niet voor google terrein.

    geplaatst op
  • Deze discussie is natuurlijk oud, maar zeker erg actueel en qaltijd interessant. Ben hier zelf ook recentelijk op ingegaan in dit interview: http://www.asiapacificheadhunter.com/2007/07/interview-with-.html

    Zie vraag 6.

    beste tip blijft natuurlijk gewoon: gebruik een nickname op forums etc.

    geplaatst op
  • @Doron: dat is zeker een goede tip. Maar aan de andere kant kan het ook voor je werken als je goed te vinden bent. Wanneer je in verband gebracht kan worden met interessante en relevante zaken spreekt dat voor je.

    geplaatst op
  • Je hebt natuurlijk altijd te maken met twee soorten informatie: dat wat jezelf geplaatst hebt en dat wat anderen over je schrijven. Dat wat jezelf plaatst heb je zelf grotendeels in de hand, dat wat anderen schrijven een stuk minder. Als je na het zelf verwijderen van ongewenste informatie en het netjes verzoeken aan derden om informatie te verwijderen dan resten er volgens mij maar twee mogelijkheden: zoekresultaten beinvloeden of de juridische weg. De meeste bedrijven die zich met reputation management bezighouden beinvloden de zoekresultaten. Persoonlijk kan je dat met alle web 2.0 sites met mooie pageranks ook prima doen.

    Verder is de discussie natuurlijk ook interessant in hoeverre werkgevers moeten gaan zoeken en wat je reputatie negatief beinvloed. Een bedrijf dat je niet aanneemt omdat ze een rare foto vinden van tien jaar geleden mag je alleen maar blij mee zijn: daar wil je toch niet voor werken? Sterker nog: bedrijven moeten ook inzien dat een groot gedeelte prive openbaar is geworden maar het daarmee in mijn ogen nog wel prive blijft. Een bedrijf zou zich niets moeten aantrekken van openbare niet-relevante prive-informatie. De mensen die bepaalde zaken niet online delen doen het wellicht wel en het is dan de vraag of je liever iemand hebt die dat verbergt of iemand die dat niet doet.

    geplaatst op
  • Ik vindt dit een erg hoog duh?! gehalte hebben. Mensen die zo met hun gegevens omgaan zijn van het nivo als dames die op een datingsite een profiel aanmaken met Anita23 en als ik langskom staat er bij haar leeftijd 26 ..

    Ieder weldenkend mens heeft hier geen last van toch? Je weet toch wanneer je iets uit eigen naam schrijft? Anders wordt het als men pseudoniemen openbaar maakt.

    geplaatst op
  • @Oof: Had het maar een hoog 'duh' gehalte, dan waren zulke blogs en bijbehorende diensten niet nodig ;) Niet iedereen is op de hoogte van de onbegrensde mogelijkheden van het internet.

    geplaatst op
  • Is Online Reputation Management hot?
    Dit is al het zoveelste Marketingfacts bericht over reputatiemanagement in korte tijd. Is er wel zoveel vraag naar dergelijke diensten? Wordt het belang niet zwaar overdreven en is het niet belangrijker je reputatie de vrije loop te laten om geloofwaardig te blijven?

    Ik zeg niet dat ik hier zo over denk, want ik verdien ook wat geld met zoekmachine reputatiemanagement. Het valt me alleen op dat iedereen het er opeens over heeft. Mijn vraag is dus eigenlijk: Vinden jullie de huidige aandacht voor ORM overdreven of terecht?

    geplaatst op
  • Roy wordt er in ieder geval simpel van. Persoonlijk werd ik getriggerd door het artikel op Nu.nl die qua titel al niet klopte.

    De aandacht is wellicht wel wat overdreven, maar bij elk artikel, op welk blog dan ook, dat hier over gaat blijven de comments binnenstromen. Ergens is er dus wel behoefte aan discussie.

    geplaatst op
  • @Peter: Nee, ik denk dat het niet verstandig is om je reputatie de vrije loop te laten. Je hebt dan als bedrijf helemaal geen invloed meer op je reputatie. PR-afdelingen zijn er vooral op gericht om dat juist wel te doen. En met een reden. Elk bedrijf wil een zo goed mogelijke reputatie hebben. Bij traditionele PR werd dat vaak vooral via de traditionele media bewerkstelligd. En met de opkomst van nieuwe media, moeten ook PR-afdelingen op een andere manier gaan werken. Het verbaast me dus niet dat online reputatie management op diverse blogs terugkomt. After all... hoeveel bedrijven zijn al bezig om het web voortdurend te monitoren en te reageren op berichten. Hier wordt steeds alleen maar gesproken van UPC en Vodafone. Er zijn er wellicht wel meer, maar die komen daar niet mee naar buiten. Maar onderhuids zijn veel bedrijven zich wel aan het beraden hoe ze met al die veranderingen op het internet om moeten gaan.

    geplaatst op
  • Dat ben ik ook wel met je eens Andre, maar als het zelfs op Nu.nl staat, dan kun je het ook rustig een nieuwe hype noemen. Momenteel is iedereen bezig met het etaleren van haar kennis om op het gevraagde gat in te springen. Dat is iedereen hun goed recht, ik vraag me alleen af of dit gebeuren moet op een professioneel podium als bijv. een MF.

    geplaatst op
  • @ Michiel Rijnders:
    Juridische weg zeg je, maar in hoeverre kun je juridisch verwijdering van content afdwingen als deze waar is?
    Onjuiste of schadelijke content is duidelijk, maar als iets vanuit nieuwswaarde is geplaatst...?

    geplaatst op
  • @Pieter Bas: daar ben ik het helemaal mee eens. De juridische weg is in die gevallen onzinnig, maar wordt vaak genoeg getracht te bewandelen. Dat ondervindt ik aan den lijve.
    Dat die juridische weg alleen maar meer negatieve publicaties oplevert hebben velen echter helaas nog steeds niet door.

    geplaatst op
  • Ik denk dat het voor de meeste mensen die hier zitten nogal meevalt met hun online reputatie. De volwassenen (eigenlijk 23+) heeft nauwelijks in de pubertijd of daarvoor gebruik kunnen maken van internet. Daardoor is onze naam meestal niet door jeugdig enthusiasme bekend bij Google.
    De jeugd van nu ziet internet als heel normaal, en het is toch niet vreemd om je eigen naam te gebruiken? In ieder geval niet bij sites als hyves of facebook. Hoe hun online reputatie wordt weergegeven door google kunnen we nu nog alleen maar gokken.

    geplaatst op
  • Ik heb zelf een jaar of 2 terug m'n naam gezuiverd in google door 2 verwijzingen van pagina's te (laten) halen. Een artikel dat doorgeplaatst was vanuit een tijdschrift waarin ik als 12 jarige een suggestie had gedaan. (ben nu 24 ;))
    Andere teksten weg laten halen in z'n geheel.
    Voor de rest hou ik het (puur ook vanwege SEO interesses) redelijk bij. Gelukkig geen concurrentie op m'n naam!

    geplaatst op
  • deze nederlandse site doet het ook
    http://www.beschermjenaam.nl

    geplaatst op
  • Sorry dat ik het zeg, maar net als de Amerikaanse varianten kunnen jullie ook geen zaken verwijderen. Hierin blijf je afhankelijk van andere partijen. En volgens recente jurisprudentie krijg je via gerechtelijk stappen ook niet veel verwijderd. Hoe doen jullie het dan wel?

    geplaatst op
  • Denk dat er eerst een paar mensen moeten proberen om voor 25 euro van een intenet verleden af te komen. Een oude nickname bijvoorbeeld.
    20 fora, wat reacties op weblog, een paar profielen geen geld voor 25 euro :-)

    geplaatst op
  • André, wat is jouw PersonalRank? :-)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.