Arbeidsmarketing: hoe geef je sfeer weer?

6 augustus 2007, 17:44

Sfeer is één van de belangrijkste redenen om voor een bedrijf te kiezen, tenminste, dat komt uit een aantal onderzoeken naar voren. Vandaag komt de adformatie met het bericht dat via de vacaturekant (van de Telegraaf) je voortaan een video vacature kan plaatsen. In een filmpje van 2 minuten kan een bedrijf niet alleen over de vacature vertellen, maar ook de sfeer van het bedrijf kan weergeven, of in ieder geval proberen weer te geven. Want niets communiceert natuurlijk zo moeilijk als sfeer. De vacaturekrant speelt hier natuurlijk goed op in, de vraag is alleen in hoeverre sollicitanten zich laten leiden door de vacature. Natuurlijk is de kans groter dat men naar de website van het bedrijf doorklikt bij een goede of innovatieve vacature (mits je innovatieve mensen zoekt) dan bij een slecht geschreven vacature.

Echter is de website van het bedrijf het visitekaartje van je bedrijf, ook m.b.t. het uitademen van de sfeer. En aangezien meer dan 90% van de sollicitanten eerst de website van je bedrijf bezoekt alvorens te solliciteren, lijkt het goed weergeven van de sfeer je corporate website essentieel om sollicitanten over de streep te trekken. Uiteraard is het daarbij van belang dat je de echte sfeer weergeeft en niet de gewenste sfeer, aangezien werknemers anders natuurlijk meteen weer vertrekken. Enkele manieren om sfeer goed weer te geven:

Een zeer belangrijk en voor de hand liggende mogelijkheid is natuurlijk beeldmateriaal. Foto’s en video’s van het bedrijf zijn essentieel voor het weergeven van de sfeer. Zo is deze video van Cycletours niet sexy, maar wel open, eerlijk en oprecht. Maar ook de wervingsvideo van Rhinofly (die momenteel wel ver op de site verstopt is) geeft de sfeer en de cultuur van het bedrijf goed weer. En hoewel de video van Rhinofly misschien wel aantrekkelijker is dan die van Cycletours, moet een video ook bij het bedrijf passen. En een video zoals die van Rhinofly past nu eenmaal niet bij elk bedrijf.

Wat opvalt aan beeldmateriaal is het feit dat er doorgaans erg weinig ‘niet professioneel’ materiaal te zien is. Zo ken ik eigenlijk maar één partij (waar ik zelf bij betrokken ben) die het aandurft om ook foto’s van personeelsuitjes online te zetten op de site. Terwijl dit toch ook de sfeer weergeeft in een bedrijf.

Employee Generated Content.

Een ander weinig gebruikt, maar ijzersterk instrument is ‘Employee Generated Content’. Eén van de meest aansprekende vormen hiervan zijn weblogs, zoals b.v. Macaw die inzet. Ook hier is Rhinofly met het Frank-Ly weblog één van de koplopers (waarbij de synergie tussen de Frank-Ly site en de corporate site steeds beter wordt). Sommige andere partijen die wel aan het bloggen zijn hebben spijtig genoeg nog geen link vanaf de homepage naar de weblogs en laat hier een goede kans liggen om de cultuur over te brengen op potentiële kandidaten. Een voorbeeld hiervan is magnus.

Moet je dan gaan bloggen voor kandidaten? Nee, dat is te doorzichtig. Je moet bloggen omdat je het leuk vindt. Je kan bloggen omdat je de kennis van je bedrijf ermee beter weergeeft, maar het straalt wel af op je organisatie en geeft veelal ook de cultuur weer.

Andere elementen die in (mindere mate) mee kunnen spelen bij het sfeer gevoel weergeven zijn o.a. een overzicht en biografie van de directie of het management team. Een ‘in het nieuws’ sectie en natuurlijk (oprechte) quotes van (ex) medewerkers. Zijn er nog andere elementen die de lezers van Marketingfacts kunnen opnoemen om de sfeer van het bedrijf te communiceren via de corporate website?

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

11 Reacties

    zbdigitaal

    Over de sfeer weergeven gesproken. Ik vind de term ‘onderbuikgevoel’ in de vacature na deze post, een tikje ongelukkig, qua sfeer. Van Dale geeft terug:

    on·der·buik·ge·voe·lens (de ~ (mv.))

    1 [pej.] weinig constructieve gevoelens als afgunst of rancune

    Het is toch vooral een negatieve associatie die je maakt met dat woord. Ook in enkelvoud.


    7 augustus 2007 om 04:37
    martinm

    Ik mis in dit verhaal een klein beetje de rol van socialnetworks. De sfeeer overbrengen van het bedrijf kan je juist daar doen. Je zit daar immers al in een informele omgeving. Om die reden zijn er ook zoveel Hyves rond bedrijven?


    7 augustus 2007 om 05:33
    punkey

    Oh, ik zie zojuist dat ik geen Textile kan gebruiken in de reacties (macht der gewoonte) Kan mijn reactie worden aangepast zodat het een beetje netjes er uit ziet? Thanks


    7 augustus 2007 om 06:03
    Rick van Dijk

    Employee content is goed terug te vinden op hyves. Maar inderdaad, zijn er maar weinig bedrijven die echt durf hebben.


    7 augustus 2007 om 06:11
    Jort Possel

    {vervolg] de link letterlijk een paar dagen weg vanwege onderhoud. Iets beter je huiswerk doen, is niet de eerste keer als het over Accenture gaat.

    Verder goed stuk, groet


    7 augustus 2007 om 08:50
    chi666

    @Zbdigitaal: Heb nooit geweten dat er een negatieve associatie aan zat. Heb de term duidelijk altijd anders uitgelegd. Overigens heb ik verder geheel niets te maken met de vacature van C1000.

    @Frank: ik claim ook niet dat jullie de enige zijn 🙂 En natuurlijk kan het beter, maar jullie zijn de eerste die mij te binnen schiet.

    @Martin: Ik schrijf veel voer sociale netwerken, maar heb dat in deze post expliciet eruit gelaten omdat ik een ‘heb je meneer de netwerker weer’ effect wilde voorkomen 🙂 Maar je hebt gelijk dat daar ook mogelijkheden liggen, waarbij ik overigens met name denk aan alumni netwerken (oud medewerkers zijn eerlijker bij het vragen van een referentie). Maar zoals ik al zei: in deze post wilde ik vooral ingaan op de corporate site zelf.

    @Jort: ik heb me gisteren oprecht rot gezocht en niet gevonden. Ik zie hem nu wel staan, dus ik zal het stuk aanpassen. Ik had hem overigens juist verwacht onder ‘over accenture’ bijvoorbeeld, maar daar staat hij niet. En op de homepage duidelijk overheen gekeken. Excuus hiervoor. De insinuatie dat ik iets tegen accenture zou hebben vind ik trouwens geheel onterecht, dit is een oprechte fout die ik zometeen zal herstellen.


    7 augustus 2007 om 18:23
    Jort Possel

    Hi Bas – dank daarvoor. Ik insinueer niet dat je iets tegen Accenture hebt. Wel merk ik dat je ons aardig in het vizier hebt 🙂 en nu en dan iets genuanceerder kan zijn. Feel free om mij te gebruiken voor fact checking en de Accenture perspective.


    8 augustus 2007 om 04:55
    chi666

    @Jort: Ik ben altijd kritisch of iedereen en ik ben zelden genuanceerd. Dit omdat ik graag prikkel en nuance de prikkel weghaald. En ik pik Accenture er niet specifiek uit zoals ik al zei, het is gewoon één van de bedrijven die in het oog springt (dat heb je als groot zichtbaar bedrijf). En ik bijf het spijtig vinden dat Accenture zo weinig gebruik maakt van de kracht die ze hebben, misschien dat ik daarom extra kritisch ben.


    8 augustus 2007 om 05:53
    paul van oosterhout

    @bas:

    Zou je mij de links of namen kunnen geven van de onderzoeken waaruit blijkt dat sfeer belangrijk is. lijkt mij interessant om te lezen.


    9 augustus 2007 om 09:19
    chi666

    @Paul: bij dit stuk ga ik even uit van het artikel in Adformatie. Ik heb afgelopen jaar meerdere onderzoeken gelezen waar dit uit komt, echter net zoveel waar andere dingen uit naar voren komen. Zoals je weet is de vraagstelleing en de steekproef (en de doelgroep) voor het grootste deel afhankelijk van het antwoord. Maar ik heb er zo geen bij de hand waar het in staat, het is al even geleden dat ik een onderzoek naar het belang van verschillende aspecten heb zien langskomen.


    9 augustus 2007 om 09:59

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!