ReclameReview: Artsen Zonder Grenzen
We hebben de naam Concept Review veranderd in ReclameReview, want dat klinkt lekkerder. Ook zouden we vanaf vandaag graag jullie input krijgen via {encode=”ReclameReview@marketingfacts.nl” title=”ReclameReview@marketingfacts.nl”}. Maar goed, we gaan het hebben over de nieuwe campagne van Artsen Zonder Grenzen.
Media: Stationsabri’s
Credits:
Bureau: GREY Amsterdam
Creatie: Marvin Duval, Jan Bennink
Account: Barbara Wagenaar, Ellen Beemsterboer
Klant: Artsen zonder Grenzen
Verantwoordelijk aan klantzijde: Phaedra Mensen, Maatje Mostart
Fotografie: Marcel Christ
Productiemaatschappij: Inn-
Beeldbewerking: Magicgroup
Voor
Eigenlijk alles. Je wordt eerst op het verkeerde been gezet doordat het van een afstand lijkt alsof je een geweer ziet, maar dit ‘geweer’ is opgebouwd uit alle hulpmiddelen die Artsen Zonder Grenzen biedt aan de bevolking van Darfur.
Tegen
Tja, je zou kunnen zeggen dat de vorm van het geweer een negatieve associatie oproept…
Mijn conclusie: top!
Wat vinden jullie?
Ijzersterk! Creatief, mooi en heel erg duidelijk. Mis alleen de call to action. (of heeft AZG geen centjes nodig?)
Dat vind ik juist wel sterk. Het is geen zielige geld-vraag-campagne, maar juist een sterk statement: wij blijven hier.
Ik vind hem misplaatst agressief. Messen en injectienaalden in de vorm van een AK47 mitrailleur. Wat wil je dan uitstralen
Ik vind hem geplaatst aggresief. Bij Darfur heb je toch al een associatie met vechten en aggressie. Door te laten zien dat je (tegen de gevolgen) vecht met medicijnen geef je daar toch een positieve draai aan.
Een tekortkoming? Ik zag pas na vier keer dat het om doktersattributen ging en zie nu pas dat het van AzG is. Maar dat kunnen ook mijn oogkleppen zijn.
Credits zijn onderweg.
Wat ik mis David, ook in de vorige reviews, is het vermelden van de doelstelling van de klant. Dat maakt de discussie wat makkelijker.
Want wat is het in dit geval? Fondsenwerving, awareness?
David; wat is het doel van een campagne? Is het doel duidelijk te maken dat ze nog bestaan? We are here…
Tobi; ben het met je eens… als eerste negatief kwam ik de logo plaatsing bij mij naar voren (zie eyetracking onderzoeken voor abri campagnes) en daarna de logo grote. Logo plaatsing begrijp ik ivm de witte streep in het verlengde van de injectie-spuit. Ook wil je geen naald naar je logo laten wijzen….. Dus is/was er bijna geen andere optie..keuze uit twee kwaden zou je bijna zeggen.. Logo kan haast niet groter ivm hierarchy…maar wellicht een andere oplossing wel… de crea had iets meer uitdaging kunnen krijgen…;)
Ik vind ’t een prachtige tijdschriftcover, of op z’n minst artikelfoto. En vind ’t vervolgens jammer dat er geen tijdschrift of artikel achter zit…
Volgens AzG was awareness de doelstelling. Tenminste, als ik dit stukje tekst goed interpreteer:
Artsen zonder Grenzen biedt rechtstreeks medische en humanitaire noodhulp in het door een burgeroorlog verscheurde Darfur. Om hier aandacht voor te vragen, ontwikkelde Grey Amsterdam deze abri die lijkt op een geweer maar van dichtbij blijkt te zijn opgebouwd uit de instrumenten die Artsen zonder Grenzen gebruikt in haar strijd.
ik vind het goed gevonden. Awareness is de doelstelling en daar slagen ze in. Mij was deze reclame ook al opgevallen trouwens, anders zou ik hier nu niet reageren, want normaal let ik niet zo op reclames :p
Erg mooi beeld, komt heel krachtig over.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!