Opschoningslag in de Marcom top100 van mei

1 mei 2007, 05:44

{title}

De eerste van een nieuwe maand dus weer een update van de Top 100 van Nederlandstalige Marketing- en Communicatieblogs. Tegen de verwachting in blijven de aanmeldingen maandelijks binnenkomen. Deze maand hebben we zeven blogs toegevoegd aan de database, maar tegelijkertijd hebben we opschoning gehouden mede naar aanleiding van de reacties op Marketingfacts zelf of elders, zoals gisteren nog in een artikel op Netters.nl.

Spijtig voor de desbetreffende blogs die door de opschoning zijn verwijderd of een 1 als rapportcijfer hebben gekregen, maar wel zo fair ten opzichte van diegenen die met veel passie en inspanningen hun blog frequent bijhouden.

Opschoning.

Deze maand hebben we vier opschoningsacties uitgevoerd:

  1. Verwijderd wegens het ontbreken van een artikel in 2007 zijn:

    Namespace, Vraag en aanbod, Webfactor, Web Metrics & Analytics, Internet Marketing met TSVW, Blogmania Business Blog, Ehio Media, Rendez Vous Lemon, Marketing is waardeloos, 31stsecond.nl, Early Adopters, Hendrik Deckers en Wat doet Internet.

  2. Verwijderd wegens geen reactiemogelijkheid zijn:

    Zonneveldmarks.com, Relatiegeschenken-blog.nl, ICT.paginablog.nl, DenIJssel, Hotmobile.blogspot.com, Solv Advocaten, Clamare! en Frislicht

  3. Verwijderd wegens (overwegend) niet-Nederlandstalig is:

    Urbanologyblog. De Marcom top100 is gericht op de Nederlandstalige blogs op gebied van Marketing en Communicatie. Engelstalige blogs verwijzen we door naar Todd Andrlik die geinspireerd door onze Marcom top100 de Power 150 samenstelde.

  4. Rapportcijfer 1 wegens minder dan vijf artikelen in 2007, hebben gekregen:

    Zevvion, Blokletter, Dialogamigo, Actuele Marketing Topics, Pjong’s Blog, Primitivi Persuasion, Copypit.com, Weblog Peter Strating en Having said that.

Al met al een aardige opschoning en ik sluit niet uit dat we komende maanden nog strenger zullen worden indien blogs niet periodiek updaten. Voorstellen waar we de grens moeten leggen, horen we graag in een reactie; Wanneer krijg je een 1 als rapportcijfer en wanneer wordt je verwijderd uit de database?

Na genoemde 4 opschoningslagen resteren er in totaal nog 156 blogs, die Marco nog vlak voor zijn welverdiende vakantie in Toscane een rapportcijfer heeft gegeven.

grootste stijgers Marcom top100 mei 2007

Stijgers en nieuwkomers deze maand.

Grootste stijger deze maand is IDG Blog die maar liefst 122 posities is gestegen naar nummer 26! Hoogste nieuwkomers zijn Emarky op positie 48, Jantweepuntnul op positie 66 en TjifTjaf op positie 88. Grootste dalers zijn Blinkz (-111 posities), Blokletter (-88 posities) en Primitive Persuasion (-74 posities).

In de top van de Marcom top100 zijn deze maand ook enkele wijzigingen te zien. De top 3 blijft weliswaar ongewijzigd aangevoerd door Molblog, Frankwatching en Dutch Cowboys, maar Adfoblog schuift 3 plaatsen naar beneden en maakt plaats voor Mediaonderzoek, BlueAce en Frank-ly.

Badge.

{title}Sinds enkele weken bieden we een Marcom top100 badge aan. De badge ontwikkelt door Onstuimig toont je actuele positie in de Marcom top100 of een oproep om op je te stemmen als je (nog) niet in de top100 staat. Afgelopen weken zijn reeds enkele blogs voorzien van deze badge, zoals MarcNext, frEdSCAPEs, Hans on Experience, Enthousiasmeren.nl, Café del Marketing en Daphne Dijkerman.

Als het goed zijn al deze badges (met enige vertraging wegens caching) bij het update van de Marcom top100 ook geactualiseerd. De vereiste code voor het opnemen van je eigen badge kun je aanvragen bij Gertjan.

Ik ben helaas de rest van de dag vrijwel geheel offline, maar zal aan het einde van de dag reageren op eventuele comments over de nieuwe Marcom top100. Benieuwd wat jullie vinden van de doorgevoerde opschoning.

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

31 Reacties

    Laurens T

    Yes, eindelijk die nieuwe PR update (+85 plaatsen! :))

    Leuk deze nieuwe lijst en goede zaak die strenge controle en opschoning.


    1 mei 2007 om 05:56
    Wilco de Kreij

    Dankzij de PR-update ben ik er hoger ingekomen als ik had verwacht 🙂

    Zoals Laurens al zegt, goede zaak dat er wordt opgeschoond. Een blog in de Marcom top 100 zou elke maand toch minimaal enkele updates moeten posten. Is er in de afgelopen maand niet gepost? Strafpunten.. Is er in de afgelopen 2-3 maanden niet gepost? Weg ermee.


    1 mei 2007 om 06:34
    lbroekman

    Geinig, zag op propaganda dat de badge gewijzigd was (van 60 naar 38) en begreep daaruit dat er weer een update was geweest. Goede zaak de opschoning, kan me wel vinden in de criteria tijdigheid en frequentie.


    1 mei 2007 om 06:40
    jeroenmirck

    Vorige maand was ik blij dat Adfoblog qua pagerank gestegen was van 5 naar 6. Helaas is die PR nu in een maand tijd blijkbaar weer gedaald van 6 naar 5. Dat verklaart onze daling op de ranglijst.


    1 mei 2007 om 06:41
    André Scholten

    Hmm, dat is zuur, plek 101. Volgende keer hopelijk minimaal 1 plekje hoger.


    1 mei 2007 om 06:43
    Floris van den Berg

    Lekker genaaid! Grafischnieuws.nl heeft een pagerank van 5, niet van 4. Scheelt een plekkie of 30.


    1 mei 2007 om 06:45
    Hardcopy

    Mijn Google toolbar geeft ook 4 aan bij jullie, Floris.


    1 mei 2007 om 06:50
    Floris van den Berg

    Ik zie het nu ook. Heel vaag, eergisteren was ie nog 5. Wat zuur zeg 🙁


    1 mei 2007 om 06:58
    André Scholten

    @Floris: er is een pagerank update gaande, en er worden meerdere drops gesignaleerd.


    1 mei 2007 om 07:39
    Bram van Essen

    Oei, oei,

    Worden we met Blinkz! keihard afgestraft voor het nieuwe domein. Weg die mooie pagerank van 5. Ik moet nog wat redirectjes maken van de oude naar de nieuwe site, dus ik hoop dat e.e.a. volgende maand er een stuk zonniger uitziet (kan bijna niet als ik naar buiten kijk)


    1 mei 2007 om 09:21
    André Scholten

    @Marc: zoekmachines zijn niet echt blij met deze manier 😉 Als je goede posities wil behouden zou ik het niet zo aanpakken.


    1 mei 2007 om 10:54
    ssmeding

    Mede dankzij de recente PageRank-update terug in de top-100 op plek 70, niet gek!

    Overigens hulde voor de opschoningsactie. Het redactioneel beoordelen van alle blogs zal vast een hoop tijd kosten, maar helpt wel de kwaliteit van de lijst hoog te houden.

    En van mij mag het gewoon een top-100 blijven en hoeft het geen top-50 te worden. De kwaliteit en inzet van het overgrote deel van de weblogs is hoog en gezien het aantal aanmeldingen dat blijft komen lijkt me honderd een gerechtvaardigd getal.


    1 mei 2007 om 12:07
    media

    Dank voor de update Erik; leuk om vanuit Toscane al die reacties te volgen!


    1 mei 2007 om 14:00
    evroekel

    @Marc: ik neem aan dat we dan ook als aller-, allereerste de nieuwe versie te zien krijgen 😉

    Overigens goed te zien dat de opschoning gewaardeerd wordt. En we hebben er vandaag meteen weer 4 aanmeldingen bijgekregen.

    Rest mij nog wel even mijn vraag opnieuw onder de aandacht te brengen:

    A. Wanneer gaan we een rapportcijfer 1 geven gezien niet updaten? Is dat 1 maand, 2 maand, 3 maanden?

    B. Wanneer gaan we je uit de database verwijderen vanwege niet updaten? 4 maanden?

    Of toch strenger? Graag jullie reacties!

    Op basis van deze input wil ik de heren van Onstuimig dan vragen een automatische check te doen, zodat wij er zelf geen dagtaak van hoeven te maken 😉


    1 mei 2007 om 14:49
    Marc

    Dank Erik, eerste doel is om Adfoblog te verdringen van hun positie.


    3 mei 2007 om 16:06
    jeroenmirck

    Nog maar 42 plekjes klimmen, Marc. 😉


    3 mei 2007 om 16:35
    Stefan

    Nee, lekker is dat – hier mogen we niet meedoen omdat we engelstalig zijn, bij de Power 150 mogen we niet meedoen omdat we niet in de VS zitten….

    *wheeeee*

    Nou ja, in elk geval congrats voor de stijgers en toppers!


    4 mei 2007 om 07:54
    Houtlust

    @Stephan Engelstalige blogs van buiten de US mogen wel degelijk meedoen op de Power 150. Kijk maar eens naar de vlaggetjes, bijvoorbeeld op plaats 25


    4 mei 2007 om 07:59
    Michael

    Waar kan ik de pagerank -top 100- van de vorige maand(en) vinden?


    4 mei 2007 om 14:06
    evroekel

    @Michael: dit staat niet online, misschien wel een goed plan. Maar als je zegt wat je zoekt, kan ik het eventueel in onze systemen voor je opzoeken.


    4 mei 2007 om 15:02
    Stefan

    @ Houtlust & Erik – bedankt! Dat had ik even gemist – paar maanden geleden nog gezeurd bij Todd, maar toen kon het nog niet. Met een beetje mazzel zouden we ook net de Top 25 binnen kunnen glippen.


    5 mei 2007 om 06:30
    Michael

    @Erik van Roekel: ik bedacht me wat laat dat het wel aardig is om mijn eigen cijfers bij te gaan houden. Als je de vijf cijfers voor maart en april van http://www.reclamewereld.blog.nl (nog steeds een publieksblog over reclame) zou kunnen opdiepen, heel fijn. mijn emailadres heb je. Geen haast hoor. Bij voorbaat dank.


    5 mei 2007 om 18:17
    evroekel

    @Michael: zit in je inbox.


    6 mei 2007 om 13:24
    Pjong

    Jee, mijn eerste 1 sinds die hele hete week in VWO 4. Terwijl ontbloggen zo gezond kan zijn 😉


    17 mei 2007 om 17:33
    media

    Voor iedereen die zit te wachten op de marcom100; die komt er aan maar gaat me deze eerste week van juni niet lukken. Te druk met alle seminars, congressen en beurzen. Excuses!


    6 juni 2007 om 18:23

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!