Mine is een mythe…

21 april 2007, 09:58

Mine is een mythe…Kan iemand mij verklaren waarom ik via www.mine.nl op de website van Fortis uitkom? Vreemd voor zo’n belangrijk merk en eigenlijk is dat ook representatief voor de situatie waarin KPN’s IPTV dienst zich na een hoop publicitair lawaai en vele uitgestelde introducties op dit moment bevindt. Deze ogenschijnlijk aardige propositie van KPN gaat nog dit jaar verder ten onder aan verkeerde technische keuzes en marketingmissers die onder druk van grote klanten-verliezen in de divisie ‘vaste lijnen’ gemaakt zijn. Daar komt bij dat de contentmarkt sneller evolueert dan KPN waardoor de beoogde usp’s van Mine (opslag, spoelen en persoonlijke programmagids) ingehaald worden door het succes van videosites, brede toepassingen van ‘uitzending gemist’ portals en de verkoop van geavanceerde digitale opnameapparaten met steeds betere EPG’s aan boord.

Op een paar honderd gebruikers na is Mine er nooit echt van de grond gekomen en inmiddels is KPN druk bezig om het aanbod naast en onder Mine op te voeren. Daarvoor is men zelfs de samenwerking met voormalig concurrent Tele2 aangegaan die naar verluid ook het samenbrengen van beide netwerken in zal houden waardoor beide telco’s een groter bereik krijgen. Men collaboreert verder op het gebied van IPTV en ook Tele2 zal KPN DVB-T en -H diensten onder eigen label gaan verkopen. Uiteindelijk zal ook Mine wel tweede kans krijgen met nieuwe techniek en een premium aanbod content voor een kleine groep gebruikers. Of de deelneming in Mediamall dan nog in de strategie van KPN past valt zeker nog te bezien.

First mover Tele2 heeft ook een hoop ‘rookie’ fouten gemaakt maar het inmiddels gedateerde Samsung platform waarop dat draait voldoet wel als er voldoende bandbreedte beschikbaar is en men niet te ver van de ‘hub’ zit. Nog los van het live voetbal dat wel wat klanten maar geen winst oplevert zijn beide diensten bij aanvang niet goed gepositioneerd al lijkt Tele2 de eerste bouwsteentjes tot succes gevonden te hebben. KPN blijft het antwoord nog steeds schuldig en moet alles uit de Haagsche porseleinkast halen om verder gezichtsverlies te voorkomen.

Onder leiding van nieuwkomer Baptiest Coopmans doet KPN verwoede pogingen om televisiediensten over meerdere infrastructuren te kunnen aanbieden maar ook de propositie van Digitenne blijft nog steeds een onhandige. DVB-T (Digitenne) is en zal in de ogen van de consument nooit een alternatief worden voor de kabel dus zou KPN het niet zo moeten aanbieden. Geen land ter wereld heeft zo’n rijk en goedkoop kabelaanbod als Nederland waardoor je zeker als nieuwkomer op een andere manier in de waardeketen van televisieconsumptie moet toetreden. Vandaar dat ik wel geloof in DVB (H) voor mobiele devices en in de automotive markt.

IPTV is overigens een domein wat zich absoluut heel snel verder zal ontwikkelen zeker als de infrastructuren los komen van de te gebruiken apparaten. Liberalisering en interoperabiliteit zullen deze markt verder openbreken en dan liggen de Googles, Joosten en YouTubes van deze wereld op de loer om de volgende generatie televisiekijkers ook in de huiskamer aan zich te binden. Vandaar dat men ook bij KPN terecht blijft hopen op betere tijden voor IPTV die er ook zullen komen maar niet voor Mine. Mine is een mythe…

Kritische macro kijk op relevante mediaontwikkelingen en aanverwante distributietechnologie.

Categorie
Tags

6 Reacties

    Rudolf

    Ik heb sinds enige maanden Mine. Het werkt goed op enkele hikkels in de software van de ontvanger na. Het product is zeker niet volledig uitontwikkeld, maar gelet op het belang van KPN om een positie op de televisiemarkt te krijgen, komt dat zonder twijfel goed. De kwaliteit van uitzending gemist op een klein PC schermpje is mi geen vergelijk met de 4,2Mb/s downstream van Mine. Ook de mogelijkheid om inline films te huren heeft absoluut toegevoegde waarde.


    21 april 2007 om 12:59
    venturo

    Marco, de essentie is dat KPN een merk probeert te bouwen in Nederland waarvan men het .nl domein niet heeft. Maar daar ging het in deze posting niet echt om. Overigens met de budgetten van Mine kun je elk merk laden. Mine is geen bijzondere merknaam.

    Bram, zie mijn posting over de VPRO. Overigens die lagere resolutie is een bewuste keuze. Heeft iets met kostbare Mb’s van de afzender te maken.


    21 april 2007 om 15:44
    kees

    Volgens mij heeft Digitenne best kansen. Voor minder dan een tientje per maand krijg je een hoop tv & rotzooi binnen. Voor consumenten die niet heel veel tv kijken is een besparing van ongeveer 50% op de kosten best interessant. KPN moet het natuurlijk wel veel beter in de markt zetten.

    Zelf merk ik dat mensen niet weten wat het is. Het helpt ook niet dat bv de postcode check op de site van KPN gewoon niet klopt. (zelf zou ik geen bereik hebben, maar ik ontvang prima met binneantenne). De introductie bij het verdwijnen van de analoge zenders was heel knullig. Een gemiste kans.


    22 april 2007 om 05:54
    venturo

    Kees ja kansen zat maar dan wel met juiste positionering inderdaad en op het juiste moment.


    22 april 2007 om 06:16
    venturo

    Bram je bent volgens mij de eerste op MF die in twee posting 6 keer het zelfde zegt. Bravo. Enfin, ik zal het even uitleggen . Een NL domein heeft voor een Merknaam, in dit geval Mine, met een sterk lokaal karakter absolute waarde. Als die NL registratie dus niet van de slager op de hoek is maar van een muiltinational is het niet handig zo’n merknaam te laden voor een ander. Maar dat is slechts de inleiding voor deze posting die eigenlijk aangeeft dat KPN er met deze dienst een potje van maakt. En ja Bram inderdaad HOE we gaan kijken en hoe je daar nu al rekening mee kan houden. Maar das niks voor KPN….


    22 april 2007 om 14:31
    marbles

    @Albert, rare tik, docenten eigen, is de ijdele hoop dat herhaling van je punt in andere woorden de zaak beter doet beklijven. Je hebt gelijk ik herhaal inderdaad een keer te veel. Sorry. 😉 Anyway, je punt, KPN zuigt, blijft ook staan zonder (betwist belang van) NL registratie argument en je perceptie van het nieuwe-kijken. Flauw van mij ook om je post te hijacken om TV alszodanig, de set top box, de hele publieke omroep met name een sneer te geven en bittorent/xbox te pluggen.

    Heel ander punt dan en meer on topic (just to show I can). Misschien dat de KPN aan het desinvesteren is in het merk Mine omdat ze er achter komen het concept 2 jaar geleden al achterhaald was. Omdat ze eindelijk naar mensen zo als jou en mij luisteren en ook blogs lezen over (herhaling rijtje bittorrent ellende en) Joost. Dus eerder brilliante zet dan een domein naam te weinig. Wat denk jij? Ydele hoop?


    22 april 2007 om 15:23

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!