Co-creatie in de muziekindustrie

Co-creatie in de muziekindustrie


Afgelopen jaar organiseerde Epic Records een wedstrijd waarbij fans van de Colombiaanse zangeres Shakira werden uitgenodigd om mee te werken aan een videoclip voor het nummer 'Hips Don't Lie'. Het resultaat is in de muziekindustrie ingeslagen als een bom aldus LA Times:

(...) The contest yielded some 500 submissions of fans lip-syncing and booty-shaking in extremis that were spliced together by a professional editor to create a single video (budget: $5000, red). Posted at Yahoo.com's music portal in March 2006, it quickly became the site's most popular clip. When it did drop out of the No. 1 slot several weeks later, it was second only to Shakira's own video for the same song. The pair of "Hips" were eventually streamed more than 50 million times, making "Hips Don't Lie" easily the Nielsen BDS most-streamed video of the year, just about tripling the number generated by second-place finisher Beyoncé's "Check on It." Shakira's song went on to become a No. 1 hit in 20 countries, selling 1.7 million copies. And as an unintended result, "Hips Don't Lie (Fans-Only Version)" seems to have sparked a brave new era of fan-artist interconnectivity. (...)
Co-creatie in de muziekindustrie is niet nieuw. Via Twitter en Upstream kreeg ik vanmiddag al meer voorbeelden door van muziekbands die op de één of andere manier fans inzetten. Toch zullen we de komende jaren steeds meer voorbeelden zien van co-creatie in de muziekindustrie mede onder invloed van social media sites als Flickr, YouTube en MySpace. Wie kent andere voorbeelden?
 


Delen

0
0


Er zijn 4 reacties op dit artikel

  • Voor de volledigheid de aanvullingen die ik vanmiddag al kreeg van Erwin Blom mbt een al wat ouder voorbeeld van Beastie Boys:

    (...) Op 9 oktober 2004 gaven de Beastie Boys een concert in Madison Square Garden in New York als onderdeel van hun Challah At Your Boy-tour. Vlak voor aanvang van dit concert deelde regisseur en bandlid Adam Yauch (onder pseudoniem Nathaniel Hörnblowér) vijftig DV en Hi-8 camera’s uit aan de bezoekers. Ze kregen de opdracht alles te filmen wat ze die avond meemaakten en de beelden in te leveren. Zo ontstond er een originele concertregistratie. (...)

    Jaap Stronks wees me op een actie van The Decemberists en een contest van Ben Folds.

    Tot slot verwees Frank Meeuwsen nog naar een voorbeeld van Korn eind jaren 90 waarbij vier versies van de hoes van hun album Issues is gemaakt door fans.

    geplaatst op
  • Interessant artikel! Ik weet dat de band Incubus ook zoiets gedaan heeft voor de clip van het nummer Dig. Fans konden zelf, met door de band beschikbaar gesteld materiaal, een clip monteren. Zie ook: http://www.idigincubus.com/.

    Na jaren van alleen het lezen van de artikelen hier, is dit dan toch mijn eerste reactie geworden. Misschien moet ik dat vaker gaan doen...

    geplaatst op
  • Remix contest zijn ook een goed voorbeeld. Lees bijvoorbeeld dit interview: http://www.cut-up.com/news/detail.php?sid=506

    geplaatst op
  • Wat dacht u van de Beastie Boys met hun film: Awesome, I Fuckin' Shot That! De band gaf 50 mensen voor aanvang van een concert een camcorder mee en dat materiaal werd uiteindelijk een geniale concertfilm. Het concert was al op 9 oktober 2004, dus me dunkt dat dit 1 van de eerste co-creaties is. Verder heeft Jeps Salfischberger aka Darker zijn videoclip laten opnemen tijdens een optreden met de mobieltjes van de mensen in de zaal...

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.