Uitgever wordt steeds vaker ook retailer

20 februari 2007, 05:40

Afgelopen week merkte Paul Molenaar tijdens het seminar Het Nieuwe Uitgeven nog op dat steeds meer adverteerders zelf uitgever worden. Hij verwees daarbij naar voorbeelden als Audi en Redbull die hun eigen tv-kanalen zijn begonnen, maar denk hierbij ook aan de hier eerder genoemde voorbeelden als Eurostar en VW Escape. Molenaar stelde vervolgens de retorische vraag of omgekeerd uitgevers wellicht op de stoel van retailers moeten gaan zitten om te overleven. Andere tijden, andere businessmodellen.

Een aardig voorbeeld van deze veranderende markt lezen we op marketingonline.nl waar verwezen wordt naar het tijdschrift Elle dat zelf kleding gaat verkopen.

Uitgever van Elle, Hachette Filipacchi, en eigenaar van Kohl, Lagardere Active Media, zijn in 2006 gefuseerd. De nieuwe directeur, Didier Quillot, kreeg toen de opdracht om de grote uitgeverij te herinrichten voor digitale contentdistributie. Hachette en Lagardere werken inmiddels samen op het gebied van mobiele content, voor tijdschriften als Car & Driver, Elle en American Photo. En nu dus ook op het gebied van kleding, een niet-zo-digitale line extention.

Elle is niet het enige tijdschrift dat aan line-extentions doet; Maxim opende een aantal nachtclubs en steakhouses in de VS, en het blad Country Living kwam met voedingsproducten. In Nederland doet ook damesblad Libelle aan line-extentions, onder andere met een bed and breakfast in Barcelona, waar lezeressen korte tijd de scepter kunnen zwaaien. Hun ervaringen kunnen weer op een speciale website worden gevolgd.

Wie kent nog meer voorbeelden?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

6 Reacties

    ErwinVanLun

    Uitgevers zijn ontstaan en gegroeid met de opkomst van éénrichtings massacommunicatiemedia. Te beginnen met kranten en tijdschriften, later met muziek en video. Het woord ‘uitgeven’ geeft al een indicatie aan de richting waarin dit type bedrijven logischerwijs denkt: iets gaat er van ons, naar de consument.

    ‘De media’ waar we altijd over spraken waren eigenlijk niet volwassen. Een medium dat maar één kant op doorlaat is eigenlijk geen goed medium. Maar goed er was niet anders.

    Het Internet echter verbindt alles en iedereen met elkaar, via een volwaardige bi-directioneel kanaal met mogelijkheden voor tekst, geluid, video, games en animaties. Hier onstaat een volwaardig virtuele wereld (ik noem dit ook de volwassen mediacontext).

    ‘Uitgeven’ is in deze wereld volstrekt niet meer van belang. Het toesnijden van informatie, producten of diensten op het individu, of het samenbrengen en faciliteren van mensen, dat is waar de nieuwe wereld om vraagt. Uitgevers hebben een geweldig uitgangspunt met prachtige NAW databases. Ik hoop dat ze hun kansen pakken..


    20 februari 2007 om 10:15
    Petra de Boevere

    En hoe zit het eigenlijk met het Reprorecht, mag ik als uitgever (elke weblogger is immers uitgever) ook geld gaan claimen ipv alleen betalen omdat ik als bedrijf een kopieerapparaat heb staan en men daarom gemakshalve maar aanneemt dat ik uitgegeven teksten kopieer?

    Ik zal als ik tijd heb eens en briefje schrijven naar Reprorecht die mij altijd facturen stuurt waar ik niet onderuit kom en waarvan het geld verdeeld wordt onder (oude wereld) uitgevers. 🙂


    20 februari 2007 om 16:28
    ErwinVanLun

    Goede vraag. Reprorecht is in elk geval bedacht is een ander tijdperk. Recht loopt altijd achter op de werkelijkheid. Misschien wordt het tijd eens wat wetten te schrappen (en heel eventueel andere wetten in het leven te roepen)


    20 februari 2007 om 21:09
    NilsR

    Massamediale distributiekanalen onder controle van een uitgever verdwijnen. De aandacht van de consument wordt door steeds verder differentierende mediaconsumotie moeilijker te kanaliseren, en daardoor te (ver)kopen. De marketeers realiseren zich dit in toenemende mate en zien dat de beste manier om de aandacht vd consument te krijgen de dialoog is. Uitgevers doen er goed aan deze dialoog te faciliteren en inizcht in de dialoog te verkopen. De dialoog zal plaatsvinden op een onafhankelijk platform, zonder eenzijdige belangen diepere in de waardeketen. De uitgever die kiest voor eenzijdige verdieping zet zichzelf buiten spel.


    21 februari 2007 om 16:17
    ErwinVanLun

    Hi Nils. Tx voor je reactie. Ik snap m alleen niet helemaal.

    Wat bedoel je met:

    De dialoog zal plaatsvinden op een onafhankelijk platform, zonder eenzijdige belangen diepere in de waardeketen.

    en vervolgens met:

    De uitgever die kiest voor eenzijdige verdieping zet zichzelf buiten spel.


    21 februari 2007 om 16:22
    NilsR

    @erwin:

    uitgevers faciliteren communicatie. traditioneel is die 1 richting naar massas lezers/luisteraars/kijkers, nu steeds meer 2weg zoals je zelf ook al aangeeft. Het platform wat deze conversatie niet op een transparante, objectieve manier ondersteunt zal niet gebruikt worden.


    21 februari 2007 om 16:50

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!