The girlfriend experience: spelen met menselijke avatars

14 januari 2007, 12:18

Mediamatic start vrijdag 26 januari met The Girlfriend Experience. Kunstenaar Martin Butler geeft bezoekers vier menselijke avatars waarmee ze kunnen spelen. Vanaf vrijdagavond 20.00 kun je inloggen via de Mediamatic site om te onderzoeken wat jij en je avatar samen kunnen doen. Ook kun je die avond de avatars live observeren in hun Analoge Villa in het Post CS gebouw in Amsterdam.

The Girlfriend Experience wil onderzoeken wat de aard is van het sociaal en economisch bestaan dat gebruikers van online avatar communities opbouwen en welke gevolgen dat online bestaan voor omgangsvormen in ‘first-life’, het werkelijke bestaan, zal hebben.

Uit de projectomschrijving: “De titel van het project, The Girlfriend Experience, verwijst naar het paradoxale karakter dat veel sociaal gedrag online heeft. Enerzijds de veilige anonimiteit van het gebruik van de avatar, anderzijds de intieme ontboezemingen en projecties van verlangen die zich makkelijker uiten. Voor Martin Butler is het precies dit samenvallen van twee schijnbare uitersten, anonimiteit en intimiteit, dat een belangrijk deel van het hedendaagse sociale verkeer typeert. De best betaalde prostituees zijn doorgaans die waarbij de klant zich voelt of hij bij zijn vriendin is, bij wie hij een Girlfriend Experience heeft.”

Ik ga vrijdag in ieder geval de Analoge Villa maar eens bekijken.

Antoinette Hoes is interactive strategy director & managing partner bij Leylines, een onafhankelijk bureau voor interactieve strategie & online PR en mediainzet. Ze geeft cursussen new media management bij het Post HBO programma van het Centrum voor Communicatie en Journalistiek van de Hogeschool Utrecht. Zij is geïnteresseerd in online communities & what makes them tick, games, AI en alle mogelijke mooie manieren van online met klanten interacteren. Leylines helpt organisaties en merken hun doelstellingen te realiseren met het inzetten van: Interactieve strategie Geintegreerde interactieve media en middelenstrategie Mediaplanning & Media-inkoop Online PR & seeding Campagne Management & Optimalisatie "We're in an information economy. They teach you that at school. What they don't tell you is that it is impossible to move, to live, to operate at any level without leaving traces, bits, seemingly meaningless fragments of personal information. Fragments that can be retrieved, amplified." (Gibson, 1988: 30)

Categorie
Tags

6 Reacties

    Adriaan de Jongh

    ‘….wat jij en je avatar samen kunnen doen.’ Wat moet ik me daarbij voorstellen? En hoe wordt dit geregelt?


    14 januari 2007 om 13:08
    amsterdamant

    Van de Mediamatic site:

    “Wanneer je gebruikmaakt van virtuele avatars kun je doen en laten wat je wilt. In The Girlfriend Experience moet je elkaar eerst aftasten. Speler en avatar onderzoeken wat ze aan elkaar hebben en hoe ver de de avatar wil gaan in het uitvoeren van specifieke wensen. Wie hier de controle heeft is misschien niet altijd even duidelijk. Je krijgt tien minuten om uit te vinden wat je met je avatar kan doen. Daarna is je tijd om en mag een ander je plaats innemen.”


    14 januari 2007 om 13:20
    Michel Langendijk

    Je kunt de avatatars aansturen vanaf je computer thuis. Je logt in en via Skype (eenvoudig te downloaden) kun je de avatar aansturen.


    15 januari 2007 om 07:56
    Annet

    Hey Ant, je was me net voor, ik heb een uur met Martin gemsn-ed eergisteren en wilde er een artikel aan wijden, geintegreerd in een betoog over Second Life avatars 😉 In ieder geval wat aanvullende informatie:

    De levende “avatars” zullen zich verplaatsen in een modern aquarium van 18 x 6 m, geblindeerd glas, de avatars zien de gasten niet. De bezoekers zitten aan een eettafel en kunnen per persoon tien minuten via computers de avatars aansturen. Deze dragen een headphone. De avatars kunnen met elkaar interacteren, de commando’s die hun acties moeten bepalen zijn gefilterd, zodat een aantal handelingen niet kunnen worden afgedwongen. Het daarop volgende proces zal voor een ieder een verrassing zijn.

    Martin is al gelange tijd geinteresseerd in fictieve en reality crossovers en de daarmee gepaard gaan de regels en conventies binnen een groep van gebruikers.

    Ik heb het genoegen om de komende dagen via skype en video conference het concept te mogen testen. Ik zie je daar Ant.


    15 januari 2007 om 11:07
    Annet

    Nog even naar boventrekken in de “laatste reacties” 😉 Vanavond 20.00 mensen. Kom ook!


    26 januari 2007 om 16:27
    beatrice

    echt hoor wat een droom wereld


    12 juli 2017 om 08:44

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!