Speurders.nl mag adverteerders weigeren

9 januari 2007, 06:33

Planet:

(…) De Telegraaf mag zelf bepalen wie ze als adverteerder wel en niet toelaat op haar sites. Dat heeft de NMa, de Nederlandse Mededingingsautoriteit, laten weten aan Relatieklik.nl. Deze had een klacht ingediend wegens geweigerde advertenties. Reclame van Relatieklik werd verwijderd van Speurders.nl (onderdeel Telegraag Media Groep) vanwege afspraken die gemaakt bleken te zijn met Relatieplanet bij het aangaan van de deelneeming door De Telegraaf. (…)

Moet eerlijk zeggen dat ik hier nooit bij heb stilgestaan. Ik bepaal als site-eigenaar toch zelf welke adverteerders ik wel en niet toelaat op mijn site? Maar blijkbaar ligt dat toch iets genuanceerder. Wie kan hier iets meer over vertellen?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

4 Reacties

    martinm

    Lijtk me ook dat je het zelf mag bepalen maar door een klacht in te dienen heeft relatieklik.nl nu mogelijk niet de advertentie maar wel de free exposure 😉


    9 januari 2007 om 07:20
    ssmeding

    Speurders.nl zal bepaalde voorwaarden hebben waar de gebruiker en zijzelf zich aan moeten houden bij het plaatsen en modereren van advertenties. Net als het recht van Speurders om advertenties te wijzigen, heeft Relatieklik als gebruiker van de site het recht op een motivatie voor het verwijderen van advertenties.

    Speurders concludeerde dat ze de afspraken met Relatieplanet moesten respecteren en de rechter is het kennelijk eens dat dit een gegronde reden is om advertenties van concurrenten te weren. Al heeft het op deze manier inderdaad alleen maar meer aandacht opgeleverd voor Relatieklik…


    9 januari 2007 om 07:45
    timan@trebel.nl

    Ik denk dat Relatieklik meer viel over, in hun ogen, oneerlijke concurrentie t.o.v. Relatieplanet, dan dat hun advertentie werd geweigerd. Vandaar dat ze ook een klacht hebben ingediend bij de NMA.


    9 januari 2007 om 12:28
    sequence

    Toch logisch dat de NMA dit goedkeurt? Dit heeft niks met oneerlijke concurrentie te maken, maar met normale promotionele afspraken die er zijn tussen Speurders en de Relatieplanet.


    9 januari 2007 om 14:45

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief