Cijfers Big Brother Second Life kloppen niet

Cijfers Big Brother Second Life kloppen niet
, Carl Mangold

Cijfers Big Brother Second Life kloppen nietGisteren won Madlen Flint ‘de eerste virtuele Big Brother’. Met 1100 van de 2300 stemmen. En dat is best raar, als je bedenkt dat er volgens Endemol’s Tom Schoufs elke week (da’s dus vijf maal) 1300 keer gestemd is. Waar zijn die andere 4200 stemmen dan gebleven?

Een tweede cijfer dat mij nogal verbaast, is dat van de 13.000 unieke bezoekers die dit evenement getrokken heeft. Dit verbaast me omdat er hooguit 5.000 Nederlanders in Second Life ‘actief zijn’, en dat er dus - zelfs met een bereik van 80% - tweemaal zoveel buitenlanders dan Nederlanders naar dit event zijn komen kijken.

Waarschijnlijk zijn alle cijfers dus gigantisch opgeblazen. Bekijk het filmpje van de flink gehypete Big Brother openingsceremonie om een indruk te krijgen van hoe druk ‘t echt was.

Update (door red.)
Volgens een persvoorlichter van Endemol zouden we het persbericht verkeerd hebben geinterpreteerd. Het aantal van 2300 stemmen is in de laatste week uitgebracht. Daarvoor werden er wekelijks vanaf de start van Big Brother Second Life ongeveer 2000 stemmen uitgebracht aldus een woordvoerder van Endemol.


Delen

0
0


Er zijn 27 reacties op dit artikel

  • Ik was er ook en maakte deze foto's. Tel het aantal mensen eens...

    geplaatst op
  • Second Life is veel te veel gehyped. Als ik in het spel zit kom ik zelden Nederlanders tegen, vooral overdag. Daarnaast is het eigenlijk heel saai. Ook is het spel veel te braaf. Het spannendste wat je kunt doen met je avatar een beetje droogneuken, om het maar grof te zeggen. Ik denk dat als ze niet een aantal dingen veranderen het sprookje in 2008 over is. Ik geloof dat Google meer succes kan boeken als ze Google moon of Google mars ombouwen tot een spel a la Second Life. Ik heb er een stukje op mijn blog over geschreven. http://www.bloggers.nl/dialogical/45068/Google+kan+Second+Life+straks+makkelijk+verslaan.html

    geplaatst op
  • Zie ook de eerdere reacties op dit blog Carl!

    Overigens krijg ik net een tip binnen van Lode Broekman over het feit dat David Kirkpatrick de 'echte' gebruikcijfers van Second Life heeft gepubliceerd:

    - 1,525,670 unique people have logged into SL at least once (so now we know: Residents is seeing something a bit over 50% inflation over users.)
    - Of that number, 252,284 people have logged in more than 30 days after their account creation date.
    - Monthly growth in that figure, calculated as the change between last September and last October, was 23%.

    Kortom, er wordt de laatste weken flink wat gediscussieerd over de gebruikcijfers van SL!

    geplaatst op
  • Zit net je bericht te lezen Jeroen; en als ik het snel tel dan was het tijdens de Marketingfacts BBQ in Second Life een stuk drukker of vergis ik me?

    geplaatst op
  • Dat klopt, Marco. Maar ik weet helaas niet hoe druk het om 19:00 uur was, toen de presentatie begon. Al stelt dit overgebleven gezelschap niet hoopvol. Pijnlijke opmerking vooraf van Endemol: "Wees er op tijd bij met je avatar, gezien het beperkte aantal plaatsen." Hahaha!

    geplaatst op
  • Het sprookje is wat mij betreft nu al over Dialogical en is het alleen te hopen dat het niet eindigt in een nachtmerrie (voornamelijk voor adverteerders en investeerders).

    SL zal nog wel een tijdje blijven bestaan maar dan zonder alle media-aandacht, het gehype en de vruchtenloze investeringen.

    Ook dient er gewoon zo weinig mogelijk aandacht meer aan gegeven te worden zodat de zogenaamde vooruitstrevende bedrijven die er toch nog instappen iig niet de exposure meer krijgen die ze immers niet verdienen.

    geplaatst op
  • Kasper, ik hoop en denk dat je bedoelt zonder alle media-aandacht, het gehype en de vruchtenloze investeringen maar wel met voldoende aandacht voor doorontwikkeling (waarvoor soms ook adverteerders nodig zijn; zonder inkomsten, geen ontwikkeling). Ik blijf er namelijk wel in geloven dat we een 3D-omgeving krijgen waarin we navigeren. Of dat SL is betwijfel ik maar dat maakt eigenlijk niet zo heel veel uit.

    Vind overigens dat veel 'marketeers' wel snel van het ene standpunt (SL daar moet je in aanwezig zijn) naar het andere stanpunt (SL is een luchtbel en overhyped) hollen. Vind je het raar dat de adverteerders het ook niet meer begrijpen?

    geplaatst op
  • Er kunnen toch ook niet-Nederlanders langsgekomen zijn in die tijd? Ook kan het zijn dat veel inactieve gebruikers eens langs zijn geweest uit nieuwsgierigheid naar aanleiding van berichtgeving (over o.a. Big Brother). Verder kan het percentage actieve gebruikers in NL afwijken van het gemiddelde. En ja, de cijfers kunnen ook gewoon gemanipuleerd zijn ;-).

    geplaatst op
  • Als 't zo door gaat blijkt m'n verhaaltje van 2,5 week geleden nog veel te positief en rooskleurig te zijn...

    geplaatst op
  • @Marco: Ik ben het helemaal met je eens dat we straks een 3D-omgeving krijgen waarin we navigeren. Ik denk dat SL zich ook daar op moet concenteren als ze willen overleven.

    geplaatst op
  • @Dialogical: Er zit zeker weten toekomst in 3D, maar dan wel zonder avatars, gebouwen en andere totaal onzinnige (want onnodig beperkende) referenties naar het old skool 'real life'.

    De toekomst is eerder een 'Minority Report revisited' dan een digitale poppenkast...

    geplaatst op
  • @Carl: Misschien heb je gelijk en als ik naar jongeren kijk dan hebben die ook meer met real life. En jongeren zijn de toekomst.

    geplaatst op
  • Dat Second Life overhyped is geloof ik absoluut. Dat Second Life nog steeds groeit is volgens mij echter ook waar. Misschien niet met de astronomische snelheid die eerder door iedereen werd geclaimd (2 miljoen +), maar waarom nou opeens Second Life gedoemd is te mislukken begrijp ik niet. Ben het met Marco eens dat het verbazingwekkend is hoe snel sommige mensen hun mening 180 graden draaien.

    Second Life heeft wel een kans, maar het is goed dat alles nu gewoon in het juiste perspectief gezet wordt.

    geplaatst op
  • Marco, ik doel inderdaad voornamelijk op adverteerders/bedrijven die gefocust zijn op aanwezigheid. Laat SL inderdaad maar lekker low profile verder werken aan de onwikkeling en weer aan de bel trekken wanneer het echt wat te bieden heeft.

    Ach ja, veel marketeers zijn net pubers: bang dat ze iets missen en gelijk adverteerders proberen warm te maken voor de nieuwe goudpot. :-P

    geplaatst op
  • Ter verduidelijking:

    Iedere week konden bezoekers hun stem eenmaal uitbrengen. 2300 stemmen zijn uitgebracht in de laatste week. De winnaar is bepaald over het aantal stemmen in de laatste week. Dus 1100 van de 2300.

    Het aantal unieke bezoekers heeft geen relatie tot het aantal Nederlanders in Second Life. Alle bewoners in Second Life hadden de mogelijkheid om het Big Brother Eiland te bezoeken.

    geplaatst op
  • @Jeroen: op adfoblog schrijft een anonieme bezoeker "Deze foto's zijn van de persconferentie die na de finale is gehouden. De daadwerkelijke finale was op het winnaarseiland. Deze sim was al een uur voor de aanvang van de ceremonie vol!" Klopt het inderdaad dat je foto's hebt van de persconferemntie en niet van de finale zelf?

    geplaatst op
  • Tom (B neem ik aan), mooi dat je even reageert. Zou je kunnen aangeven op basis van wat voor cijfers of onderbuikgevoel jullie besloten hebben BB in SL op te zetten?

    En wat rechtvaardigt volgens jullie een vervolg? (ik neem aan dat een soort equivalent van kijkdichtheid/bereik toch ook voor interactieve online concepten geldt but correct me if I am wrong).

    geplaatst op
  • Ik ben er niet helemaal zeker van, maar volgens mij was er niet 1 nederlander in the BB huis. Er waren in iedergeval een hoop Amerikanen. Het was misschien wel een Nederlandse Endemol produktie, maar dat wil niet zeggen dat het op alleen maar Nederlanders gericht was. Dus er werd ook vooral door niet nederlanders gestemd.

    "Carl Mangold vrijdag 5 januari 2007, 14:16
    @Dialogical: Er zit zeker weten toekomst in 3D, maar dan wel zonder avatars, gebouwen en andere totaal onzinnige (want onnodig beperkende) referenties naar het old skool 'real life'."

    Als dat waar is waarom wil bijna iedereen(in sl) als een van de eerste dingen een huis? Die referentie die jij onnodig vindt hebben veel mensen nodig om 3D wereld te begrijpen. Als dat niet zo was dan zouden we toch alleen maar Minority Report interfaces zien. Dat will niet zeggen dat het er niet komt, maar pas waarneer er genoeg mensen klaar voor zijn. Trouwens misschien is croquet dan wat voor jouw.


    Over de algehele hype, ja die is over dreven en de mainstream media schrijft soms dat er 2.3 miljoen users zijn ipv avatars. Maar die hype en een terug val daarvan zullen zeker niet het einde zijn van SL. De media is al sinds 2004 over interresante dingen in SL aan het schrijven, alleen de laatste paar maanden is de hype groter geworden en zijn de nummers meer naar de voor front gekomen.

    LL(Linden Lab) verdient niks aan bezoekers die 1 keer komen kijken en heeft er alleen maar wat aan de mensen die blijven en geld uit geven. Als de hype gaat dan blijven de mensen die geld uitgeven want die hebben dan al besloten/ondervonden dat SL meer is dan de hype. Het einde is nog echt niet inzicht.

    geplaatst op
  • @MrFrans: Die croquet interface kende ik nog niet, maar ik vind 'm er ook niet echt handig uitzien. Nee, geeft mij maar BumpTop.

    geplaatst op
  • @ Roel: Big Brother Second Life is een internationale aangelegenheid, wat de cijfers des te tegenvallender maakt.

    @ Marco: Dit zijn inderdaad beelden van de persconferentie. Maar als ik de uitnodiging mocht geloven, vond alles op dezelfde plek plaats. En ik heb er nadrukkelijk bij gezet dat ik niet de hele sessies heb kunnen bijwonen. Desalniettemin blijft twintig bezoekers een tegenvallende score. De finale deed het klaarblijkelijk beter. Maar toch: er is nog altijd niet veel gestemd. Bij de Nederlandse tv-Big Brother wordt er door honderdduizenden gestemd!

    geplaatst op
  • @Carl:
    Dat is erg cool, maar dat is geen multiuser 3D collaborative space, dat is het doel van Second Life, niet een 3d desktop. Btw een nadeel van bumptop zoals the nu is, is dat de naam van de documenten volledig verloren is.

    geplaatst op
  • Al die discussies over Second Life geeft aan dat iedereen in twjjfel is over de potentie en mogelijkheden van virtuele 3d werelden. Dat er zoveel mensen even langskomen in SL om te kijken, geeft aan dat mensen nieuwsgierig zijn. Dat er zoveel mensen zijn die de slechte gamebeleving trotseren en uren bouwen aan hun leven en positie in SL geeft aan dat men behoefte heeft zo'n type omgeving. Of dit SL is of een andere omgeving gaat worden zal de toekomst uitwijzen.

    Wat de hype compleet heeft gemaakt zijn de marketeers die de afgelopen maanden handige PR gescoord hebben. Hierdoor zijn andere marketeers in verwarring gekomen. Zij zijn gaan onderzoeken wat ze misten en kwamen tot de conclussie dat ze eigenlijk nog niets misten. Alleen de ervaring en de PR.

    Zelf heb ik de statistieken gevolgd op SL gevolgd
    http://www.marketingfacts.nl/site/berichten/20061218_van_onze_man_in_second_life/

    MR Frans heeft grafieken geplaatst op
    http://tateru.meratalk.com/statistical graphs.html

    Op basis van deze cijfers heb ik zelf besloten zakelijk niets te doen in SL. Het idee was om een café plein te starten voor mijn klanten van http://www.kroegenweb.nl. Dan wilden we de stapfoto's vanuit SL in de fotoboeken op Kroegenweb plaatsen en viceversa. Na onderzoek hebben we besloten hiervan af te zien. Wij zouden teveel tijd kwijt zijn aan het bouwen van zo'n plein, dat is niet zo maar gebouwd. Het aantal residents dat te gelijk wereldwijd online vond ik te laag om zo'n investering te doen. Wel hadden we wellicht PR gehad en de ervaring. Maar ja hoeveel loop je echt achter als je er nu niet bij bent?

    Ik ben benieuwd hoeveel tijd Endemol heeft geinvesteerd in het bouwen van hun huis?

    geplaatst op
  • Links en rechts lees je nog reacties van hoopvolle figuren die menen dat zodra SL wat sneller en vloeiender wordt de doorbraak niet ver weg is. Onzin. Technische (on)volmaaktheid speelt geen rol. De vraag is: wat vervangt SL? Wat voegt het toe? MSN'en heeft onmiskenbaar voordelen: sneller en directer dan mail, en mailen is weer beter/goedkoper dan faxen, online reizen boeken is ook een succes wegens de mogelijkheid om prijzen te vergelijken. Het voordeel van SL is dat je mensen anoniem kunt ontmoeten, maar het vervangt niet het sociale verkeer van alledag. Een keer een persconferentie in SL, leuk, maar niet elke keer. Een virtuele borrel? Armoedig zonder echte drank en borrelnootjes, die je uit je eigen koelkast zult moeten halen.

    geplaatst op
  • @MrFrans
    Een beetje late reactie van mij, maar ik was op vakantie. Er was wel degelijk een nederlandse deelnemer, nl. PrincessNina, vrouw van de uitzending van Tros Radar. Er kwamen dagelijks enkele tientallen nederlandse bezoekers aan haar glazen kooi voorbij. Dus een beetje correctie op deze opmerking is wel op zijn plaats.

    Ik was bij twee tussentijdse stemrondes aanwezig, een handjevol mensen inderdaad, dat klopt Carl. Weinig belangstelling.

    Grappig ook dat bijna niemand van de buitenlandse deelnemers wist wie ENDEMOL was.

    Ik denk ook dat het SL BB avontuur een fiasco is. Meer omdat het concept vaag was, weinig interactie met bezoekers en deelnemers, deelnemers onderling en monitoring van bovenaf. Een of ander raar mannetje die dan af en toe kwam kijken en wat rondschreeuwde ... ;-). King of Media? zoals het eiland heette ... Pijnlijk.

    geplaatst op
  • @Annet, Oh hey, ah toch een. :)
    Ik ben het trouwens eens dat het een fiasco was. Ik dacht dat dat geen bevestiging nodig had. :P

    @Rick, ik ben het eens dat SL geen vervanging is voor dagelijks face to face contact. Niemand beweert dat dat ook 100% vervangen moet en zal worden. Maar wat ik gemerkt heb van praten met internationale bedrijven en van mijn eigen ervaring, is dat het contact en het team gevoel erg versterk word voor teams/collegas die elkaar niet dagelijks kunnen zien. En het wel een goede aanvulling is op mail,im,skype, etc.

    Hoe raar het ook klinkt, mensen voelen alsof ze samen ergens zijn, samen met iemand ander iets ervaren. En dat is naar mijn mening zeker een verbetering van de web ervaring, daar ben je toch altijd alleen, ook al kijken een milloen mensen tegelijkertijd naar een webpagina. En kan op die manier ook een goede aanvulling zijn op community gerichte websites.

    @Henk, Ik ben het eens zo een eiland is niet zomaar gebouwd. Maar ik denk zoals ik al zei dat zeker een goede aanvulling op een community website kan zijn. Je moet je niet blindstaren op de stats, een eiland in SL zou voor jouw site een extra tool kunnen zijn om de community te verstevigen. En van daaruit verder te bouwen. Als je daar verder over wilt praten, je kan me mailen op .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)

    Trouwens die grafieken zijn niet van mij maar van Tateru Nino.

    Wat ik begrepen heb is dat Endemol het eiland redelijk snel zelf gemaakt heeft, met erg weinig SL ervaring. Dus dat is mogelijk, maar het is ook merkbaar aan de kwaliteit.

    geplaatst op
  • @Frans: ik denk dat je daar een goed punt te pakken hebt: de 3D-wereld biedt deelnemers inderdaad een extra dimensie bovenop de reeds bestaande mail, im, skype (alhoewel beeldtelefonie ook al aardig in die richting komt), etc. waardoor het groepsgevoel wordt verstevigd. Ik had dat gevoel ook tijdens de Marketingfacts BBQ in SL.

    In dat geval doet het aantal deelnemers er ook minder toe alhoewel voor veel partijen bereik toch een belangrijke succesfactor zal blijven.

    geplaatst op
  • Het groepsgevoel wordt in een chatomgeving inderdaad versterkt. Tot het moment dat er vele tientallen avatars rondlopen, en je door de bomen het bos niet meer ziet.

    Ken je trouwens de Firefox-extensie me.dium? Versterkt ook het groepsgevoel, maar dan op alle gewone websites. Zonder 3D wereld en avatars. (E-mail me maar als je een invite wilt hebben).

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.