Update: top 100 marketing & communicatie blogs

2 januari 2007, 09:18

Wat zijn de beste Nederlandstalige marketing & communicatie blogs?

Vanaf vorige maand brengen we maandelijks een update van de top 100 van beste Nederlandstalige marketing & communicatie weblogs (volgens Marketingfacts). Deze maand kunnen we voor het eerst ook de dynamiek in de lijst bekijken. Wat zijn de stijgers, dalers en nieuwkomers. Aan de achterkant wordt nog gewerkt om deze verschuivingen ook te laten zien in het overzicht; voor nu moeten we het even doen met mijn persoonlijke toelichting.

Allereerst heb ik op basis van de kritieken die we hebben mogen ontvangen de weblogs die geen reactiemogelijkheid bieden een Marketingfacts-score gegeven van 1. Daarmee zijn deze weblogs gezakt naar de laagste posities in het overzicht. Alhoewel het ze niet heeft geholpen om de top-10 positie vast te houden, is het toch goed om te zien dat IN10 op basis van de kritieken heeft besloten de reactiemogelijkheid open te zetten. Verder hebben weblogs die de afgelopen maand geen berichten hebben geplaatst een 1 gekregen voor het onderdeel actualiteit waarmee de Marketingfacts-score gemiddeld 1-2 punten is gezakt. In de top-10 zijn de Marketingfacts-scores nagenoeg constant gebleven. Alleen Frankwatching is één punt gedaald omdat de kwaliteit van de berichten de afgelopen maand achter bleef op wat we van hem gewend zijn.

De weblogs Ymerce (van Yme Bosma) en Blinkz (van PPMC) zijn de top-10 binnen gedrongen en hebben daarmee een vast plekje op de homepage van Marketingfacts verdiend. Beide goede weblogs waarbij ik van Blinkz hoop en verwacht dat ze wat vaker met een update zullen komen. Die is op dit moment minimaal. De top-10 positie is in dit geval vooral verkregen dankzij de Google PageRank.

Opvallende stijgers in de top-25 van deze maand zijn De Koopman (+14), Mobile Cowboys (+13), Planet Multimedia Blognoot (+16), Webdrain (+23) en Emerce RFIDnet (+16).

Hoogste nieuwkomer deze maand is ZonneveldMarks die vanuit het niets op plaats 58 is gekomen. Andere nieuwkomers in de top 100 zijn VicKuP en Marketing Interactive.

Ben benieuwd naar jullie reacties en dan met name wat jullie vinden van de verschuivingen. Zit er voldoende dynamiek in voor een maandelijkse update? Zijn de verschuivingen ook realistisch?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

105 Reacties

    Hardcopy

    Hmm, ik sta nu op nr. 59 omdat er als pagerank 3 staat.

    Maar die is toch echt 6.


    2 januari 2007 om 10:35
    Laurens T

    Aargh, plek 101.. kan het nog zuurder?!

    Ergens is het toch inderdaad zonde dat de PR zo zwaar meegerekend wordt.. het is voor mij nu iig hopen op een update 🙂


    2 januari 2007 om 10:51
    Robin

    @Laurens,

    Ik zie het anders: je staat helemaal bovenaan de 2e lijst. Misschien wel opvallender dan nummer 80 in de 1e 😉

    Ik heb opeens ook geen pagerank meer. 🙁


    2 januari 2007 om 11:15
    Laurens T

    Ja, valt iets voor te zeggen Robin, maar als de nummer 80 wil ruilen doe ik niet moeilijk hoor 🙂


    2 januari 2007 om 11:19
    lbroekman

    Een erg goed begin van het jaar. Nieuwe lay-out voor ‘propaganda’ en 45 plaatsen winst (van 76 naar 31) … Nu de inhoud op peil houden 😉


    2 januari 2007 om 11:59
    ehannink

    Zelfde probleem als bij David, de genoemde PR3 in de lijst is lager dan wat ik zie voor mijn site (PR5). Is hier een verklaring voor?


    2 januari 2007 om 12:19
    Bram van Essen

    In mijn reachtie op de eerste lijst de doelstelling uitgesproken om in 2007 voor een top 10 positie te gaan. Nooit gedacht deze op 2 januari al te hebben gehaald (goeie smArt doelstelling :-)).

    @Marco

    Wij gaan dit jaar voor regelmatiger updates. 2006 was een jaar vol frustraties omtrent ftp rechten en programmatuur uitdagingen. Als het goed is zijn deze in 2007 verleden tijd en kunnen we onze energie gaan richten op posten.


    2 januari 2007 om 12:37
    Fred Zelders

    Top-10-ers en stijgers: GEFELICITEERD!

    BTW:

    Voor zo ver ik weet varieert de pagerank niet van dag tot dag. Daarom sluit ik het niet uit dat de pagerank-meting niet helemaal goed gegaan is. Ik zie namelijk diverse urls met een pagerank die hoger was en nog steeds is dan in het overizcht vermeld.

    Welke tool/meting wordt er gebruikt?


    2 januari 2007 om 12:39
    Diederik Heinink

    mij hoor je niet klagen Marco, van plek 107 naar plek 63! ik vind dat er voldoende dynamiek in de lijst zit!:-)) en veel tijd de komende periode, dus fasten your seatbelts…


    2 januari 2007 om 12:48
    Robert Gaal

    Volgens het lijstje heeft BlueAce een pagerank van 3. Zoals Fred al zegt: daar zou ik nog even naar kijken de volgende keer.

    Leuk lijstje weer verder!


    2 januari 2007 om 12:50
    Fred Zelders

    Hans, ook met een aantal andere PR-tools komt er iets anders uit dan in de Marcom Top 100. En je bent niet de enige.

    Maar misschien is er een ander tool gebruikt. Daarom hoop ik dat de redactie van MF het tool wil onthullen 🙂


    2 januari 2007 om 12:57
    Richard Theuws

    ik hoop in 2007 eindelijk een pagerank te krijgen; 116 is natuurlijk op zich een prima positie (laten we wel wezen, een marketeer ben ik niet eens), maar ik hoop toch wel in de top 100 terecht te komen!


    2 januari 2007 om 12:59
    Bert van Dijk

    Ik sluit me aan bij de oproep van Fred. Ik heb verschillende PR-tools gebruikt, maar kom bij allemaal op 5 uit ipv 3.

    Tabaksblat zou zeggen ‘Comply or explain’ ( – ;


    2 januari 2007 om 13:29
    Arnoud

    Wat een stijging, ik ben er blij mee!!!

    Maar ik denk wel dat ik officieel iets lager thuishoor. Ik heb nl. al een paar maanden een PR 5 en niet een PR 6…

    Maar van mij hoef je de lijst niet aan te passen hoor… 😉


    2 januari 2007 om 13:30
    VincentLuyendijk

    IN10 op 11, dat is een beetje zonde. Overigens vind ik het nogal jammer dat er maar discussie blijft over de waarderingsmethoden. Maar dat houd je natuurlijk altijd. Het is en blijft een mooie lijst. En het feit dat iedereen er zo druk mee is, toont maar weer eens aan hoe hoog men MarketingFacts heeft zitten.

    Marco en anderen, succes en vooral plezier in 2007!


    2 januari 2007 om 14:03
    media

    Kom net thuis van een (gezellige) nieuwjaarslunch en al op de weg naar huis kwamen de sms-jes en telefoontjes over de PageRank binnen. Inmiddels ook in mijn mailbox tal van verontruste emailtjes. Goed om te zien dat de top-100 leeft. Jullie hebben overigens gelijk; wij gebruiken nu een script dat een ander resultaat laat zien dan de meeste online scripts (dit is blijkbaar sterk afhankelijk van welke Google-server je raadpleegt!). Heb daar inmiddels contact over gehad met Onstuimig en we zullen deze maand de lijst handmatig aanpassen en hopenlijk hebben we volgende maand een script dat dit automatisch kan doen.

    Vincent, ik verwacht dat we nog wel even zullen discussieren over de waarderingsmethode totdat we een methode en lijst hebben waar iedereen mee kan leven.


    2 januari 2007 om 14:58
    Roy Huiskes

    Vincent, het eerste wat je zegt slaat echt als een tang op een varken, de laatste zin klopt echter helemaal.

    De waardering is natuurlijk heel belangrijk voor het succes van zo’n lijst. Als deze lijst echt goed wordt dan is dit een belangrijke graadmeter. Als het echter maar beetje in elkaar wordt geflanst dan kun je hem net zo goed niet maken. De discussie is dan nu ook niet alleen over de methode, maar gewoon domweg over foute data.


    2 januari 2007 om 14:58
    Arnoud

    Ik vind de PR Checker van Roy wel een hele mooie omdat hij de verschillende datacentra bekijkt. Misschien een idee om het gemiddelde van de datacentra te gebruiken?


    2 januari 2007 om 14:59
    Roy Huiskes

    hij’s niet van mij natuurlijk, maar hij geeft wel duidelijk aan hoe en wat 🙂 plus dat hij de verschillende datacenters heeft, die onstuimig natuurlijk kan gebruiken 🙂


    2 januari 2007 om 15:00
    media

    Roy, is die PR-checker ook te automatiseren en te gebruiken in onze maandelijkse update? Ik ben onvoldoende technisch dus laat me graag hierover informeren!


    2 januari 2007 om 15:23
    RubZie

    Wel een beetje frustrerend dit 🙂


    2 januari 2007 om 15:31
    Roy Huiskes

    die van mijn klopt wel 😉


    2 januari 2007 om 16:59
    ehannink

    http://www.enthousiasmeren.nl 0 -> PR5


    2 januari 2007 om 17:06
    media

    Erno, je hebt gelijk; voor enthousiasmeren klopt dit script weer niet. Ben het overigens wat huiverig om de Future PageRank te gebruiken die je voorstelt (waar is dat op gebaseerd?). Bovendien moet ik daarbij de URL’s een voor een invoeren; monnikenwerk 😉


    2 januari 2007 om 17:13
    ehannink

    Sorry.

    Waarom? PR5 met door jou genoemde tool, PR5 bij SEO en Average PR: 4.6 | Max PR: 5 | Min PR: 3 bij LivePR


    2 januari 2007 om 17:13
    media

    @Daan: alle drie inderdaad correct, thx!

    @Fred: thx!


    2 januari 2007 om 17:43
    Robin

    Wow, alle 140 met het handje ingeklopt, ik benijd je niet! PR voor DBM Forum in sync met tool van Roy. Dank!


    2 januari 2007 om 18:33
    media

    Tsja, je moet er wat voor over hebben om een top-100 lijst samen te stellen 😉


    2 januari 2007 om 18:41
    lbroekman

    OK, ik was positief verrast door mijn hoge klassering (+46 naar plek 31), maar zag al wel dat dit mede door de hoge PR (5) werd veroorzaakt. Bij FuturePagerank/SEOtools blijf ik op 0 hangen (net als bij de top25web tool die Marco heeft gebruikt bij zijn handmatige controle (respect), bij LivePR is de gemiddelde score 1, met een variatie van 0 tot 5. Ben benieiuwd waarom het ene datacenter 0 geeft als score en de ander 5 (dat zijn ook de enige scores die voorkomen).

    Optimistisch zeg ik dat mijn PR 5 is 🙂


    2 januari 2007 om 18:47
    media

    Ik vrees dat je PageRank met de door ons gebruikt script te hoog is uitgevallen Lode; alle andere scripts laten een PageRank zien van 0. Het betreft ook een vrij nieuwe URL is het niet? In dat geval is een URL van 0 of 1 ook niet zo heel vreemd.


    2 januari 2007 om 18:49
    evroekel

    FF twee domme vragen 😉

    1. Waarom heeft Google niet zelf een fatsoenlijke tool om de pagerank te checken? Niets geheims aan lijkt mij of het ik het mis?

    2. Hoe kan het zijn dat de pagerank zo verschillend is bij verschillende sites als die wel mede de ranking in Google bepaald?


    2 januari 2007 om 18:53
    lbroekman

    Optimistisch PR:5, realistisch 1.

    🙁

    Weet i.i.g. dat ik komende maand een duikeling ga maken, dus zal stemmen moeten gaan winnen of de MF normering zien te verhogen 😉


    2 januari 2007 om 18:55
    media

    @Erik: zie ook mijn eerder vraag hierover 😉

    @Lode: yep, of een flinke zak met geld meebrengen 😉


    2 januari 2007 om 18:57
    Joost Bekel

    @Robin: ik sta op die 80-ste plek in de eerste lijst, ben er toch blij mee. Hoewel de vorige notering (nr 100) ook eigenlijk meer opviel! 😉


    2 januari 2007 om 19:51
    Roy Huiskes

    @erik:

    1. Die hebben ze wel, dat is de toolbar, deze geeft de PageRank weer die op dat datacenter opgeslagen staat. Echter: dit is niet de live PageRank, maar een afgerond getal welke 1x per 3 maand ongeveer wordt doorgezet, waarschijnlijk om eventuele belasting te besparen indertijd.

    2. Op die datacenters zul je ook minder ranken. Echter, het systeem van Google is zo opgezet dat machines kunnen uitvallen en dan nog zal het systeem werken, dus het kan best zijn dat je PageRank van een ander datacenter wordt gehaald bij een rankingkwestie.

    PageRank is dan ook maar een klein onderdeel tegenwoordig van het hele rankproces en zal zeker geen opzienbarende resultaten opleveren. Echter geeft het wel wat aan over de waarde die Google je site geef op basis van je backlinks.


    2 januari 2007 om 19:53
    media

    Vincent, ik ben er al geruime tijd van overtuigd dat er geen juiste PageRank is en deze per datacenter van Google kan verschillen (met soms fluctuaties van enkele punten). Het is een indicatie van het aantal backlinks; niets meer en niets minder. We hebben nu wel een flinke discussie over deze PageRank maar deze is zeker niet van grote invloed op de eindscore in de top-100. Wel als we het hebben over een verschil van 0 en 6; niet als we het hebben over een verschil van 5 en 6.


    2 januari 2007 om 20:14
    media

    Hans-Peter, dit is absoluut een interessante tool en hebben we ook al eens eerder besproken. Het vervelende is alleen dat het een online tool is waarbij je handmatig één URL kunt invoeren. Het zal een monnikenwerk zijn omdat maandelijks te doen voor alle URL’s in de lijst.

    Als iemand een php-script heeft dat we zouden kunnen gebruiken, dan hoor ik dat uiteraard graag!


    2 januari 2007 om 20:18
    media

    @Wouter: de Google PageRank is inderdaad nog steeds een hot issue onder SEO’s alhoewel ik van de kenners heb begrepen dat de bijdrage in de positie aan het afnemen is.

    @Bart: deze tool is hierboven inderdaad al een paar keer genoemd; maar nu graag een php-script dat we kunnen gebruiken in de marcom top-100 tool die maandelijks automatisch de 140+ blogs update.


    2 januari 2007 om 21:06
    Artist X

    De eerste 10 gefeliciteerd inderdaad.

    Best jammer dat alleen de PR ertoe doet…


    2 januari 2007 om 21:33
    media

    Artist, wel even goed lezen; de Google PageRank heeft slechts een beperkte invloed op de overall score!


    2 januari 2007 om 21:37
    Evert-Jan

    Wij zijn sowieso erg blij om mee in de top 100 te duiken, en als die PR volgende maand anders wordt berekend, zitten we bij de stijgers 🙂 Leuke en handige lijst, goed zo van MF!


    2 januari 2007 om 22:12
    Hans Mestrum

    hansonexperience.com pr=6: dat klopt nu.

    @Marco: ik zie je regelmatig schrijven dat je niet handmatig één voor één de urls in wil vullen. Terecht! Maar waarom niet web2.0 gedacht: laat deelnemers zelf hun pagerank ergens invullen of taggen in del.icio.us (tag: marcomtop100). Met de bron erbij in de omschrijving. Krijg je gelijk een mooi overzicht daarvan).

    En dan niet denken in termen van: dan gaan ze de boel verzieken, want die jongens die dat doen worden zo lek geprikt en gediskwalificeerd voor altijd 😉

    En natuurlijk gaat ‘iedereen’ op zoek naar de tool met hoogste ranking. So what? Ik kan die dan toch ook gaan gebruiken als ik wil.

    Scheelt je toch een hoop werk omdat je de deelnemers het werk laat doen. Net zoals bij die andere social software tools.


    2 januari 2007 om 22:32
    media

    @Hans: zou inderdaad een interessante optie kunnen zijn!

    Heb voor nu Onstuimig in contact gebracht met Joost de Valk die een script heeft waarmee je voor meerdere URL’s de Google PageRank kunt opvragen (als ik het goed heb begrepen). Wordt dus vervolgd!


    3 januari 2007 om 06:42
    steven

    Ben benieuwd naar de nieuwe lijst! 😉


    3 januari 2007 om 07:35
    ssmeding

    De PageRank heeft misschien weinig invloed aan de top, maar onderaan kan PR0 ipv PR2 wel het verschil zijn tussen in of buiten de boot vallen.

    Ik blog zelf met veel enthousiasme en hoor hier van klanten en de rest van m’n omgeving goede dingen over. Het rapportcijfer 6 dat ik van Marco krijg is denk ik ook netjes. Erg jammer dat je dan met je weblog – mede dankzij het korte bestaan (Google) en het mindere aantal bezoekers (stemmen MF-leden) – toch buiten de top 100 keldert.

    Hopelijk wordt voor de volgende maand wel een reële PR-waarde berekend. Misschien is de factor van deze score in het totaal beperkt, maar als er voor zoveel sites tot twee punten verschil bestaat, krijg je alsnog een vertekend beeld en kun je het imho beter weglaten. Als je PR wilt meenemen in de totale waardering dan moet de totstandkoming hiervan niet ter discussie staan.


    3 januari 2007 om 13:25
    André Scholten

    Ik heb een script met een textarea waar je zoveel url’s in kunt plaatsen als je wilt, vervolgens checked hij per url hetzelfde datacenter als de google toolbar. Het script is al kant en klaar en kan zo gebruikt worden, Marco ik stuur hem morgenvroeg wel op (staat op mijn werk-pc).


    3 januari 2007 om 20:40
    Hardcopy

    Ik heb liever niet die van de Google toolbar, want dat is één van de weinige datacenters waar ik nog op 3 sta. 🙂


    3 januari 2007 om 20:43
    hans-peter

    Ik ben nog even achter SEOMOZ aangegaan (echt geen aandelen 🙂

    Hello,

    We’ve been considering creating an API so other developers can utilize

    our page strength tool data. We’re about two weeks from launching a

    new version of our website, from there I’m hoping to open the API up to

    a select few firms and developers. I can’t promise anything, but I’ll

    keep you posted!

    Thanks

    -Matthew Inman

    Misschien iets voor de toekomst?


    5 januari 2007 om 22:51
    media

    Dank voor de tip Wouter; zal het doorgeven aan de jongens van Onstuimig! Ik heb trouwens begrepen dat ze op het moment bezig zijn met de implementatie van een nieuw script zodat we vanaf volgede maand hopelijk stabiele resultaten hebben. De PageRenk schommelt deze periode wel heel erg per datacenter (lijkt er inderdaad op dat Google bezig is met een update!)


    7 januari 2007 om 06:14
    admanager

    Dus de lijst wordt pas weer geupdate volgende maand? Je hebt een complete lijst van url’s door de pagerank tools gehaald en daar kwamen diverse verschillen uit. Dan vind ik het raar dat je de nieuwe resultaten pas volgende maand implementeert.


    7 januari 2007 om 11:59
    media

    Ik moet erlijk zeggen dat ik niet precies de status ken Steven; zal het ook voorleggen aan Erik en de jongens van Onstuimig. Kan me voorstellen dat we achter de schermen al wel een nieuwe lijst hebben en dat we deze doorvoeren maar dat we pas en nieuwe posting hierover doen bij de volgende update begin februari.


    7 januari 2007 om 12:01
    WoW!ter

    Todd And geeft een wat meer genuanceerde view omdat hij meer parameters meeneemt. Misschien nog wat voor jullie top? Op dit moment is hij wel erg gevoelig voor wat heftiige schommelingen in een parameter.


    15 januari 2007 om 21:17
    media

    @Wouter: ik wil eerst eens kijken wat er volgende maand gebeurt als we de nieuwe berekeningsmethode voor Google PageRank doorvoeren (er worden nu meerdere servers opgevraagd!). Als blijkt dat daarmee de top-100 nog te gevoelig is zullen we inderdaad ook moeten kijken naar bijv. de hier al eerder gesuggereerde Bloglines of Technorati-ranking (alhoewel ik daar ook nog wel wat kanttekeningen bij heb!). Met de stemming door de leden en de marketingfactsstaf, denk ik juist dat we een top 100 hebben die wat minder gevoelig is voor techniek.


    15 januari 2007 om 21:24
    WoW!ter

    Och ja, ik moest deze maand maar eens op mezelf stemmen 😉

    Aardige van Technorati is dat het wel naar de actieve blogs kijkt. Een half jaar niet geupdatet, dan kom je daar vanzelf slecht vanaf. Maar komop, er zijn wel meer indicatoren te bedenken. Yahoo inlinks, gecorigeeerd voor zelfcites. Blogpulse scores, om er maar eens wat te noemen.


    15 januari 2007 om 22:26
    Johnd51

    Hello there, I discovered your website by the use of Google while looking for a related subject, your web site came up, it seems good. I have bookmarked it in my google bookmarks. bcefkdaaeeee


    6 september 2016 om 07:17
    Johna142

    You are my breathing in, I possess few blogs and very sporadically run out from to brand. dadbkdkddfde


    6 september 2016 om 07:19

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!