2006 hét jaar van de strijd om de multi-play klant?
De concurrentie tussen telecom bedrijven krijgt een andere focus in 2006. Circa tweederde van de Nederlandse huishoudens beschikt inmiddels over een internetverbinding en dit aantal groeit maar zeer beperkt. Nauwelijks nieuwe aanwas dus. Daarnaast beschikt meer dan 80% van de internetters over breedband, dus ook op dit gebied is de grootste groei achter de rug. Waar het nu om gaat is de focus op de breedbandgebruikers en het toenemende switchgedrag wat ze vertonen. Immers zo’n 13% stapt mogelijk over in 2006. De beschikbaarheid van multi play speelt hierbij een belangrijke rol. Dit blijkt uit de laatste kwartaalmeting van de Heliview Consumer Monitor.
De laatste jaren lag de focus van telecom bedrijven vooral op het migreren van smalband gebruikers naar kabel of ADSL en het online krijgen van huishoudens die deze stap nog niet hadden gezet. Nu het aantal smalband gebruikers minder dan 20% van de internetters is geworden, is de grootste migratie naar breedband achter de rug. Alleen bij een forse prijsdaling van kabel of ADSL zou zo’n 38% alsnog overstappen naar breedband. Daarnaast is de aanwas van nieuwe internetgebruikers zeer beperkt. Dit ondanks dat nog altijd 8% van de PC gebruikers niet over een internetverbinding beschikt, van de 55 plussers is dit zelfs 19%. Slechts een kwart van de PC gebruikers zonder internet is van plan in 2006 een aansluiting te nemen.
De focus verschuift dus momenteel naar switchgedrag onder breedband gebruikers en het aanbod van multi play producten. Waar in 2005 de positie van ADSL aanbieders veel sterker leek dan die van kabelaanbieders, blijkt dat het overstapgedrag onder beide typen breedbandgebruikers momenteel nagenoeg gelijk is. Zo’n 15% van de kabel- en ADSL gebruikers heeft op dit moment de voorkeur voor een ander verbindingstype en in een maximaal scenario zal circa 13% van de kabel- en ADSL gebruikers binnen 12 maanden overstappen. In één op de tien gevallen wordt overgestapt omdat de voorkeur uitgaat naar een multi play product (zoals internet en telefonie in één), bij ADSL gebruikers is dit zelfs in 17% van de gevallen de belangrijkste reden.
Bron: