IBM stort zich in Second Life

IBM stort zich in Second Life
, Droombos Design

Badabing, mijn avatar in Second Life, werd afgelopen donderdag uitgenodigd voor een Second Life event via Digital Cultures, een groep die zich bezig houdt met onderzoek naar de Second Life cultuur. De bijeenkomst werd geleid door IBM Lab en vond plaats op IBM sim 2, een theater met een capaciteit van 200 avatars. Gastspreker was Jessica Qin, hoofdarchitect en IBM medewerker van het meer dan 12 sims tellende IBM imperium op Second Life. Zij had ons “on- and off the record” interessant nieuws te melden.

IBM is inmiddels een samenwerking aangegaan met Linden Lab om het platform verder te ontwikkelen. Welke investering daarmee gepaard gaat en in welke vorm werd niet duidelijk. De ideale situatie voor IBM is om met Linden Lab de software te distribueren en de technologie als opensource aan te bieden. In tien jaar tijd heeft IBM dan wellicht de beschikking over ISP’s die de Second Life eilandclusters kunnen hosten. Aldus Jessica Qin. Opvallend zoniet tegenstrijdig was dat zij stellig was in haar mening dat een overname van Second Life door IBM niet ter sprake zal komen, vanwege de sex- en gokindustrie in de community.

Op dit moment doet IBM onderzoek naar technologische trends om Second Life conference te optimaliseren. Onderzoek naar 3D spatial voice, 3D flowcharts, voice-text distance, security-issues. IBM houdt reeds interne vergaderingen, waarbij een maximum van 40 deelnemers wordt behaald. Een geringe bezetting. We hebben ons voor deze meeting twee keer moeten verplaatsen (teleporting) en uiteindelijk op het snijpunt van 4 sims kon de server de traffic van de 36 aanwezige avatars aan. Vragen over het aantal huidige in-world medewerkers van IBM werden zorgvuldig ontweken.

De voordelen die IBM ziet in Second Life conference zijn de kostenbesparingen. Reken maar uit: 1000 US dollar per businesstrip op 1000 trips is een miljoen dollar besparing. De jonge generatie MMORPG medewerkers zitten te springen om snelle en effectieve communicatiewegen. De initiële aankoop van de sims was 15.000 dollar. De hostkosten bedragen 3600 dollar per maand. Na drie weken bouwen was het hele complex klaar.

De knipoog die Jessica ons gaf in de opmerking dat we over een aantal jaar allemaal IBM robots zijn, galmde bij het verlaten van de arena gedurende lange tijd na.

Badabing zal met regelmaat voor Marketingfacts verslag doen van corporate Second Life. Design Your Life is een zojuist gestarte groep op Second Life waar een ieder die geinteresseerd is in user generated media en cross-media binnen het 3D web zich kan aansluiten.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 3 reacties op dit artikel

  • Dank voor het eerste verslag Annet; interessante cijfers en ik ben inderdaad benieuwd of IBM binnenkort een bod doet op Second Life. Het zou me niets verbazen.

    Zie uit naar de volgende verslagen!

    geplaatst op
  • Wat een mooi verhaal, Het wordt steeds mooier. Graag wil ik iedereen uitnodigen om mijn startpagina over Second Life te bekijken. U vindt hier alle nieuwste ontwikkelingen, nutige tips en veel informatie

    geplaatst op
  • Lees net bij Futurelab dat Reperes Second Life claimt het eerste bureau voor marktonderzoek in Second Life te zijn (via: 3pointd.com).

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.