• Mobile
    wordt gesponsord door

Meer dan een miljoen digitale kabelkijkers in Nederland

Meer dan een miljoen digitale kabelkijkers in Nederland

Meer dan een miljoen digitale kabelkijkers in Nederland

Via Peter van Planet Multimedia kwam ik bij het persbericht (doc) van de Vecai over de miljoenste digitale TV-kijker via de kabel. De groei van het aantal digitale kijkers is explosief en overschaduwt eerdere introducties als de mobiele telefoon en breedband internet, aldus een trotse Vecai-directeur.

De toename van deze “digitale” kijkers is tot dusver sterk vanuit de kabelaars bevorderd, onder meer door het weggeven van dure settopboxen. Het terug verdienen zal enerzijds via crossselling en upselling moeten komen en anderzijds via advertentie-inkomsten. De deur naar stevige tariefsverhoging is namelijk recent stevig dicht gegooid.

De groei zegt overigens nog niets over het interactieve karakter van het televisie kijken. Tot dusver kijken de digitale kijkers vooral op een analoge (lineaire) manier TV. De Vecai heeft echter eigen onderzoek waaruit zou blijken dat het kijkgedrag verandert: de mensen kijken meer en gerichter.
Juist dit onderzoek zou interessant zijn om te openbaren: wat is nu het veranderde aanbod en hoe verandert de vraag mee. Zet het “eigen onderzoek” maar online, zodat we de veranderingen (onder meer hier) kunnen bespreken.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 8 reacties op dit artikel

  • Toch even een kleine nuance, 1 miljoen digitale boxen in de markt waarvan een substantieel deel 'm niet eens heeft aan staan. Met name de eerste uitlevering van de UPC box. Daarvan staat een aardig deel nog in de doos.

    geplaatst op
  • Ook even kijken naar de echte doelen van de kabelaars. Het product wordt door velen nog steeds verkocht als 'DVD' kwaliteit. Vaak is de kwaliteit niet veel beter dan analoge televisie. Voordeel van 'digitaal' is vooral het grotere aanbod (lees verkoop) door de kabelaar, omdat digitale lijnen meer bandbreedte bieden voor meer kanalen.
    Door ongewenst te knijpen in het aantal analoge kanalen, wordt digitaal bijna verplicht, waarna de marketing zijn werk gaat doen om steeds meer uitgebreide pakketten aan te bieden. Het is tot nu toe dus gewoon een verkoopmodel zonder echt heel veel toegevoegde waarde.

    geplaatst op
  • @Albert, "nog in de doos?" Was het niet dat een substantieel deel werd geretourneerd door de ontvangers? Inderdaad nog in de doos, maar de vraag is waar staat die doos nu?

    geplaatst op
  • Peter W. heel veel huishoudens hebbe niet eens de moeite genomen om hem uit te pakken. Kabelaars laten ze nog even staan, tellen ze mee en hopen dat de gebruiker ze alsnog gaan aanzetten. Het gaat om groet aantallen.

    geplaatst op
  • Albert,
    Helemaal mee eens. Ik ga ook niet mee in de hosannastemming die het persbericht uitstraalt. Toch is het wel een teken aan de wand dat de uitlevering snel gaat. De volgende stap is het gebruiken van de box en dan van de nieuwe functies en dan moet echte interactieve TV nog aangeboden worden.
    Nog een lange weg dus, maar de eerste stapjes zijn gezet.
    Mooi zou zijn als ze de gebruikscijfers van de interactieve diensten zouden prijsgeven. Maar ja... Dat is bijna net zo heilig als het recept van Coca Cola.

    geplaatst op
  • klopt maar 1 ding moet ik ze nu wel meegeven, ze proberen het wel en dat is positief. lees de volgende broadcastmagazine maar column over games in deze omgeving

    geplaatst op
  • Ik heb de spelletjes nog maar in een vlucht gezien, maar juist daar is de concurrentie 't hardst. De consoles (en vooral de achterliggende mediapartijen) zijn immers in opmars als contentprovider, zoals hier beschreven.

    Overigens meldt de Vecai alleen de kijkers via de kabel. Satelliet en breedband voegen hier nog een flinke portie digitale kijkers aan toe. Alweer met dezelfde opmerking: kijken is niet hetzelfde als interactief zijn.

    geplaatst op
  • kunstgreep die wel moet omdat coax te wijnig bandbrete heeft voor hdtv. en weer betalen per tv!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.