Meer dan een miljoen digitale kabelkijkers in Nederland

4 december 2006, 16:13

Meer dan een miljoen digitale kabelkijkers in Nederland

Via Peter van Planet Multimedia kwam ik bij het persbericht (doc) van de Vecai over de miljoenste digitale TV-kijker via de kabel. De groei van het aantal digitale kijkers is explosief en overschaduwt eerdere introducties als de mobiele telefoon en breedband internet, aldus een trotse Vecai-directeur.

De toename van deze “digitale” kijkers is tot dusver sterk vanuit de kabelaars bevorderd, onder meer door het weggeven van dure settopboxen. Het terug verdienen zal enerzijds via crossselling en upselling moeten komen en anderzijds via advertentie-inkomsten. De deur naar stevige tariefsverhoging is namelijk recent stevig dicht gegooid.

De groei zegt overigens nog niets over het interactieve karakter van het televisie kijken. Tot dusver kijken de digitale kijkers vooral op een analoge (lineaire) manier TV. De Vecai heeft echter eigen onderzoek waaruit zou blijken dat het kijkgedrag verandert: de mensen kijken meer en gerichter.

Juist dit onderzoek zou interessant zijn om te openbaren: wat is nu het veranderde aanbod en hoe verandert de vraag mee. Zet het “eigen onderzoek” maar online, zodat we de veranderingen (onder meer hier) kunnen bespreken.

food expert | trend watcher | speaker | author | podcast host | newsletter: Gijsbregt fileert | de Buik

Categorie
Tags

7 Reacties

    venturo

    Toch even een kleine nuance, 1 miljoen digitale boxen in de markt waarvan een substantieel deel ‘m niet eens heeft aan staan. Met name de eerste uitlevering van de UPC box. Daarvan staat een aardig deel nog in de doos.


    4 december 2006 om 17:59
    Peter Luit

    Ook even kijken naar de echte doelen van de kabelaars. Het product wordt door velen nog steeds verkocht als ‘DVD’ kwaliteit. Vaak is de kwaliteit niet veel beter dan analoge televisie. Voordeel van ‘digitaal’ is vooral het grotere aanbod (lees verkoop) door de kabelaar, omdat digitale lijnen meer bandbreedte bieden voor meer kanalen.

    Door ongewenst te knijpen in het aantal analoge kanalen, wordt digitaal bijna verplicht, waarna de marketing zijn werk gaat doen om steeds meer uitgebreide pakketten aan te bieden. Het is tot nu toe dus gewoon een verkoopmodel zonder echt heel veel toegevoegde waarde.


    4 december 2006 om 18:58
    loket

    @Albert, “nog in de doos?” Was het niet dat een substantieel deel werd geretourneerd door de ontvangers? Inderdaad nog in de doos, maar de vraag is waar staat die doos nu?


    4 december 2006 om 19:41
    venturo

    Peter W. heel veel huishoudens hebbe niet eens de moeite genomen om hem uit te pakken. Kabelaars laten ze nog even staan, tellen ze mee en hopen dat de gebruiker ze alsnog gaan aanzetten. Het gaat om groet aantallen.


    4 december 2006 om 20:42
    Gijsbregt

    Albert,

    Helemaal mee eens. Ik ga ook niet mee in de hosannastemming die het persbericht uitstraalt. Toch is het wel een teken aan de wand dat de uitlevering snel gaat. De volgende stap is het gebruiken van de box en dan van de nieuwe functies en dan moet echte interactieve TV nog aangeboden worden.

    Nog een lange weg dus, maar de eerste stapjes zijn gezet.

    Mooi zou zijn als ze de gebruikscijfers van de interactieve diensten zouden prijsgeven. Maar ja… Dat is bijna net zo heilig als het recept van Coca Cola.


    4 december 2006 om 20:56
    venturo

    klopt maar 1 ding moet ik ze nu wel meegeven, ze proberen het wel en dat is positief. lees de volgende broadcastmagazine maar column over games in deze omgeving


    4 december 2006 om 22:06
    kabelman

    kunstgreep die wel moet omdat coax te wijnig bandbrete heeft voor hdtv. en weer betalen per tv!


    5 december 2006 om 16:46

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!