Crossmediale aanpak Nationale Spreekbeurtactie Unicef
Unicef pakt dit jaar de communicatie rondom de Nationale Spreekbeurtactie crossmediaal aan. Een opvallende Flash-website met SMS service voor deelnemers, een educatieve game, emoticon-pack voor MSN Messenger, quiz, polls, geavanceerde shoutbox en Flash clips informeren op aantrekkelijke en speelse wijze docenten en vrijwilligers en creëren een buzz rond de actie onder de kids.
Via een inschrijfformulier op de website www.kidsunited.nl/spreekbeurtactie kunnen leraren kinderen uit hun klas inschrijven. Zij ontvangen dan op school een educatief pakket met daarin een docentenhandleiding en een informatieboekje met spreekbeurttips voor kinderen. De kinderen kunnen zichzelf aanmelden voor de SMS service zodat ze gratis spreekbeurttips ontvangen op hun mobiele telefoon.
Tools Communicatie heeft het concept voor de vormgeving van deze actie verzorgd. Ook zorgden zij voor de uitwerking van de print- en digitale media. Voor het verzamelen van de inschrijfgegevens en de SMS service wordt gebruik gemaakt van Copernica Publisher.
Inmiddels hebben duizenden kinderen zich opgegeven. De Nationale Spreekbeurtactie wordt gehouden op 20 november tijdens de internationale Dag voor de Rechten van het Kind. Volgend jaar zal deze actie van Unicef voor de tiende keer plaatsvinden.
Ziet er goed uit Nienke, mogen jullie trots op zijn!
Nog wel een vraagje, hoe is de aktiesite nu onder de aandacht gebracht van leerlingen en docenten? Neem tenminste aan dat die duizenden kinderen niet zomaar zijn komen aanwaaien?
Die kinderen zijn inderdaad niet zomaar komen aanwaaien. 😉
Allereerst is er een DM pakket gestuurd naar alle scholen met daarin informatie- en promotiemateriaal over de spreekbeurtactie. Vervolgens is er nog DM ter herinnering gestuurd. In de e-mail nieuwsbrief van Kids United en het print magazine is uiteraard uitgebreid aandacht besteed aan de Nationale Spreekbeurtactie en de actiesite. Daarnaast zijn er op diverse sites banners geplaatst.