Crossmediale aanpak Nationale Spreekbeurtactie Unicef

24 oktober 2006, 05:02

Unicef pakt dit jaar de communicatie rondom de Nationale Spreekbeurtactie crossmediaal aan. Een opvallende Flash-website met SMS service voor deelnemers, een educatieve game, emoticon-pack voor MSN Messenger, quiz, polls, geavanceerde shoutbox en Flash clips informeren op aantrekkelijke en speelse wijze docenten en vrijwilligers en creëren een buzz rond de actie onder de kids.

Via een inschrijfformulier op de website www.kidsunited.nl/spreekbeurtactie kunnen leraren kinderen uit hun klas inschrijven. Zij ontvangen dan op school een educatief pakket met daarin een docentenhandleiding en een informatieboekje met spreekbeurttips voor kinderen. De kinderen kunnen zichzelf aanmelden voor de SMS service zodat ze gratis spreekbeurttips ontvangen op hun mobiele telefoon.

Tools Communicatie heeft het concept voor de vormgeving van deze actie verzorgd. Ook zorgden zij voor de uitwerking van de print- en digitale media. Voor het verzamelen van de inschrijfgegevens en de SMS service wordt gebruik gemaakt van Copernica Publisher.

Inmiddels hebben duizenden kinderen zich opgegeven. De Nationale Spreekbeurtactie wordt gehouden op 20 november tijdens de internationale Dag voor de Rechten van het Kind. Volgend jaar zal deze actie van Unicef voor de tiende keer plaatsvinden.

Nienke Becker
communicatieadviseur bij Sabel Communicatie

Nienke Becker werkt als communicatieadviseur en accountmanager bij Sabel Communicatie in Utrecht. Nienke geeft advies over interne- en externe (web) communicatie en is het eerste aanspreekpunt voor verschillende klanten. Eerder werkte Nienke als marketingmanager bij Copernica Media Solutions in Haarlem. Nienke studeerde Communicatie aan Hogeschool Windesheim in Zwolle en werkte naast haar studie als freelance tekstschrijver voor verschillende opdrachtgevers. Naast het dagelijkse werk schrijft Nienke regelmatig columns voor de website Admanager en blogt ze voor de weblogs Adfoblog en Marketingfacts.

Categorie
Tags

2 Reacties

    media

    Ziet er goed uit Nienke, mogen jullie trots op zijn!

    Nog wel een vraagje, hoe is de aktiesite nu onder de aandacht gebracht van leerlingen en docenten? Neem tenminste aan dat die duizenden kinderen niet zomaar zijn komen aanwaaien?


    24 oktober 2006 om 06:00
    Nienke Becker

    Die kinderen zijn inderdaad niet zomaar komen aanwaaien. 😉

    Allereerst is er een DM pakket gestuurd naar alle scholen met daarin informatie- en promotiemateriaal over de spreekbeurtactie. Vervolgens is er nog DM ter herinnering gestuurd. In de e-mail nieuwsbrief van Kids United en het print magazine is uiteraard uitgebreid aandacht besteed aan de Nationale Spreekbeurtactie en de actiesite. Daarnaast zijn er op diverse sites banners geplaatst.


    24 oktober 2006 om 06:13

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief