De vergrijzing van MySpace
Zowel Emerce als Tweakers verwijzen vanmorgen naar een nieuw onderzoek van comScore Media Metrix waaruit blijkt dat sociale netwerken een steeds ouder publiek trekken. Zo is inmiddels ruim de helft van de MySpace-bezoekers ouder dan 35 jaar en elf procent bestaat uit 55-plussers.
Emerce weet verder te melden dat ondanks het feit dat er nog steeds meer jongeren zijn, ook het Nederlandse Hyves een groei van ouderen signaleert. Een jaar geleden was minder dan veertig procent van de bezoekers van Hyves ouder dan 35 jaar.
Mee eens, alhoewel je denk ik niet moet onderschatten hoeveel opa’s en oma’s even willen kijken op de Myspace van de kleinkinderen. Vwb het aktief gebruik van MySpace verwacht ik ook een veel langzamere verschuiving in leefstijdsopbouw dan wat comScore nu naar buiten brengt.
Goedemorgen,
Waar of niet? De discussie is volgens mij niet zo relevant. Volgens mij is er gewoon een behoefte aan dit soort contactmogelijkheden. De eenzaamheid onder ouderen is groeiende zo blijkt uit onderzoek van Het kenniscentrum voor ouderen:
“Eenzaamheid komt onder mensen van alle leeftijden voor. Uit onderzoek van de Vrije Universiteit Amsterdam blijkt dat ongeveer één derde van de 55-plussers eenzaam is en ongeveer 4% in ernstige tot zeer ernstige mate. In dit onderzoek wordt eenzaamheid gedefinieerd als het als negatief ervaren verschil tussen de kwaliteit van de relaties die men onderhoudt en de relaties zoals men die voor zichzelf zou wensen (J. Gierveld)(www.kenniscentrum-ouderen.nl)”.
Het percentage ouderen zal op MySpace nog wel toe kunnen nemen. Zeker als blijkt dat de streekbussen niet meer dan 5 rollators tegelijk kunnen vervoeren. Waar moet je ze in die smalle gangpaden kwijt? Iedereen struikelt er over. Opa en Oma worden zullen min of meer gedwongen om onverrichte zaken terug te keren en je via MySpace af te melden bij je kleinkinderen.
Goede week toegewenst,
Arnoud
Ik ben niet erg verbaasd door dit nieuws.
Als je naar het gebruik van Internet in het verleden keek was er ook 1 groep die in eerste instantie opviel (man, hoger opgeleid en bovenmodaal verdienend), maar veranderden de demografische kenmerken steeds meer in de richting van een doorsnede van de samenleving naarmate het gebruik groeide.
Ditzelfde zie je mijns inziens nu bij Myspace. Jongeren accepteren nieuwe ontwikkelingen het het snelst en vervolgens breidt het gebruik zich naar andere groepen uit.
Het heeft denk ik ook te maken met het feit dat jongeren bereid zijn om wat nieuws uit te proberen voordat het zich bewezen heeft en dat ouderen het pas gaan gebruiken nadat de voordelen duidelijk zijn.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!