Reclamebestedingen nemen toe
Door de economische groei besteden bedrijven weer fors meer geld aan reclame uitingen. In het eerste half jaar van 2006 stegen de netto bestedingen met 79 miljoen tot 1,8 miljard euro, een stijging van 4,6%. ‘Een definitief herstel sinds de magere jaren vanaf 2000’, aldus Nielsen Media Research.
De dagbladen profiteren nog niet van het herstel. Wel stegen de inkomsten voor personeelsadvertenties, maar konden het tekort in het totaal niet opvangen. Volgens analyses van PriceWaterHouseCoopers moet die markt zich in de loop van dit jaar wel weer gaan herstellen, weliswaar met iets lagere groeicijfers dan het gemiddelde van het totaal.
Televise kende een ongekend hoge groei van maar liefst 9%, geheel tegen de verwachtingen in. De ‘30 seconden’ commercial zou volgens analisten zijn langste tijd hebben gehad, veroorzaakt door het enorme aanbod van reclame op alle gezamenlijk publieke- en commerciële zenders. Die veronderstelling blijkt nu niet juist te zijn. Hetzelfde geldt voor radio, ook daar stegen de bestedingen met 3,1%, weliswaar onder de gemiddelde stijging van 4,6%.
Bij out of home stegen de advertentie-inkomsten met 9,8%. Grotendeels verantwoordelijk voor die groei waren de abri’s met een stijging van bijna 18%. Ook billboards deden het goed met een groei van 7,9%. Alleen vervoersreclame viel uit de toon met een daling van 7,3%. Bioscopen zagen de mediabestedingen toenemen met 5,2%.
De totale netto mediabestedingen aan printmedia namen toe met 1,3%. Behalve dagbladen noteerden alle andere printmedia een groei. Hoewel de oplages in het eerste halfjaar daalden zagen de publiekstijdschriften de bestedingen toenemen met 3,1%, deels als gevolg van groei bij bestaande titels, deels door het verschijnen van nieuwe titels. Huis-aan-huisbladen zagen de advertentie-inkomsten toenemen met 3,9%. Vaktijdschriften die sterk afhankelijk zijn van conjuncturele ontwikkelingen, profiteerden het meest van de aantrekkende economie. Mede dankzij een toename van het aantal personeelsadvertenties stegen de mediabestedingen met 6,5%.
Grootste stijger is nog altijd, volgens de verwachtingen, internet. ‘Online advertising’ nam met liefst 42,7% toe, daarbij bestedingen aan zoekmachine marketing nog geen eens meegenomen.
Bron: Nielsen Media research
Inderdaad goed dat je daar naar verwijst Barry; plaatst de toename van de offline bestedingen in perspectief en laat zien wat een enorme ontwikkeling er op dit moment online plaats vindt.
De verschuivingen zijn enorm. En alle grote accountancy bureaus zitten bovenop die cijfers. KPMG, PWC en Deloitte hebben volop belangstelling voor alle gelederen van de creatieve industrie.
En nu ook nog de NMA, die bij een aantal uitgevers ‘invallen’ heeft gedaan om te bezien of er prijsafspraken zouden zijn in het advertentie domein van de krantenwereld…..