Frappuccino’s: hot or not?
Iedere Hollander die weleens in The States of New York is geweest snakt na een paar dagen naar een lekker bakkie koffie. De oplossing is gelukkig al snel gevonden als je eenmaal bij Starbucks er één hebt genuttigd.
Dat zo’n kopje koffie niet al te goedkoop is en je er dus bijvoorbeeld gerust een paar mondjes mee kunt voeden in arme gebieden zoals Sudan is dan ook niet verwonderlijk. In bovenstaande consumer-generated-commercial wordt dit alles onder de mom van een toch promotionele boodschap duidelijk verkondigd.
Geen Starbucks-advocaat die daar bezwaar tegen maakt, want in deze ‘commercial’ wordt niets anders dan lovend gesproken over hun ‘Frappuccino’.
Weet niet of je daar als advocaat van Starbucks echt gelukkig van wordt. Want qua PR is het tegenwoordig toch zeer gewenst om Maatschappelijk Verantwoord te ondernemen. Starbucks is in mijn merkbeleving een sociaal merk. Dan komt de vergelijking tussen een frappuccino en een kind in een vluchtelingenkamp wel negatief over…
Als je in de bumper het logo van Starbucks vervangt door logo van Unicef met een rekeningnummer denk ik dat je nog aardig wat donaties zou ophalen.
Ik drink bijna dagelijks bij Starbucks een bakkie coffie (2 euro voor een grande latte). Er zitten hier zo’n 100 vestigingen en het is altijd druk. Gratis krantje, wifi internet, goede muziek, comfortabel, vriendelijke staf, en inderdaad, sociaal bewogen (een gedeelte van de opbrengst komt ten goede aan de koffieboeren). Ik heb me altijd verwonderd waarom er in Nederland geen enkele Starbucks vestiging is. En die frappuccino… die is best lekker 😉
Mee eens, Mike. Waarom kent NL geen voedingsbodem voor Starbucks. Op dit moment lijkt Coffee Company de enige keten.
In Canada hebben ze btw Tim Hortons. Een goedkopere tegenhanger van Starbucks en net zo’n lekkere, verse koffie. Plus genoeg andere smaaksensaties en een assortiment donuts en muffins waar je niet goed van wordt. Hun voordeel lijkt de grote dichtheid van shops (winkelcentra, langs de weg, in sportstadions) en een prima bereikbaarheid (lang leve drive thru). Ze hebben een tweejaarlijkse Roll-Up-The-Rim actie waarbij onder de drinkrand van iedere beker grote prijzen te winnen zijn. Een groot succes, kan ik je zeggen.
Misschien is take away koffie in NL toch nog niet voldoende ingeburgerd om koffieketens een goeie commerciele basis te bieden? Blijft jammer.
Deze commercial geeft perfect de gedachtengang van een groot deel van de Amerikaanse bevolking weer. Dus ik denk dat deze consumer-generated-commercial het in Amerika goed zal doen en niet al te veel stof zal doen opwaaien.
<>
Hopelijk omdat papercup ofandere plastic brol koffie hier gelukkig nog niet als kwaliteitsproduct aanvaard wordt? Het zal ooit nog wel zover komen, maar tot zolang drink ik Italiaans kwaliteitsspul.
Pas gelezen dat in de Nike winkel/kantoor in Hilversum Nederlands 1e Starbucks zit verstopt.
Dat een ‘consumer’ in de States uberhaupt weet dat er een land is dat Sudan heet…
Een collega van mij heeft ooit is geprobeerd om hier in NL een starbucks op te zetten. Hij is zelfs gaan praten met de heren op het grote kantoor maar daar werd (zo zegt hij) heel geheimzinnig gedaan over een starbucks in Nederland. Dit is overigens al jaren geleden en nog steeds is er hier in NL geen te vinden. Erg jammer..
Waar blijven trouwens alle Burger Kings? Ze hebben net de 50ste vestiging geopend….MickeyD’s heeft er meer dan 220.
Gewoon altijd naar een cafe gaan waar een “Illy” bord aan de muur hangt.. niet deze amerkaanse zooi.
Hi All,
I am the guy that wrote and directed the spot. Sorry this is in english but it is my only language. Still working on translating all your replies but I am psyched for the interest. Please check out all my work at “the-poor-bastard dot blogspot dot com”
Best,
The Poor Bastard
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!