Persoonlijk carrière-advies van Emile Ratelband
Steeds vaker zien we dat social networks en weblogs worden ingezet voor werving van nieuwe medewerkers. Steeds vaker ook zien we dat bedrijven verder gaan dan een standaard vacaturetekst om de aandacht te trekken van de internetgebruikers. Een prachtig voorbeeld daarvan is de recente vacaturevideo van Rhinofly. Vandaag (vrijdag) gaat een nieuwe wervingscampagne voor ilse media van start die wat mij betreft ook zeker de moeite waard is om te bekijken. En dat zeg ik niet alleen maar omdat ilse media een belang heeft in Marketingfacts 😉
De tendens om vacatures op via internet te promoten snap ik wel. Maar het gouden idee is bij Rhinofly als Ilse nog niet helemaal langs gekomen geloof ik. Zijn we decennia in de weer om het op papier allemaal te laten sporen met corporate image én de realiteit, komen ze met een variant op ‘SEX Verkopen we niet, maar wel’ … een bureaustoel.
Met andere woorden Marco, ik kan je enthousiasme qua mediakeuze wel delen, maar zeker niet wat betreft concept en uitvoering. Als je geen geld hebt voor een professionele productie kun je je beter beperken tot een knappe banner.
Inmiddels vissen veel bedrijven in de dezelfde vijver. Dat betekent dat je moet wedijveren met anderen. Ik kan Emile wel waarderen. Op de bekende opgeblazen corporate bullshit zit ik ook weer niet te wachten 😉
@René: Welke campagnes met voldoende wervingskracht vind je beter?
ik kan begrijpen dat Ilse dit probeert. toch een beetje opblazen om jonge gedreven mensen te krijgen. Wij werken met headhunters, werving & selectie en via-via…en toch, wij krijgen moeilijk goede mensen op het vlak van designers, programmeurs en sales.
Iemand een idee hoe we dit wel zouden kunnen doen?
Het zijn innovatieve acties die op zich ook wel tot invulling van de vacatures zullen leiden.
Maar wat is het rendement van de investering?
Veel views van ‘een viral’ zal ongetwijfeld tot veel sollicitaties leiden. Maar hoeveel sollicitaties zijn relevant? Wat is vervolgens de looptijd van de procedure?
Ik ben heel benieuwd wat het gekost heeft (geld en m/v uren).
Mijn twijfel zit een beetje in het lange termijn effect van dit soort campagnes. Het ‘schreeuwerige’ draagt denk ik niet bij aan een goed werkgeversmerk. De vacatures van Ilse (ik heb ze zeker even bekeken) doen toch een beetje ‘cheap’ aan…Ilse blijft hangen als een bedrijf dat op zoek is naar autoverkopers.
Desondanks complimenten voor het creatieve werk…een mooie webaward is ook wat waard!
Ik durf te wedden dat IlseMedia nog nooit zoveel CV’s heeft binnengekregen. En daar gaat het ze uiteindelijk om
Als ik de teller mag geloven dan zijn er inmiddels ruim 3,000 CV’s ingestuurd. Ze kunnen binnenkort wel een uitzendbureau beginnen 😉
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!