Marktrapportage Elektronische Communicatie

10 augustus 2006, 07:34

Marktrapportage Elektronische Communicatie

Eerder verwees ik al naar het rapport ‘Vaste netten, dynamische markten’ over de belangrijkste ontwikkelingen in de telecommarkt. Vandaag verwijst AG Rapportenservice naar het TNO-rapport ‘Marktrapportage Elektronische Communicatie (april 2006)’ (pdf), waarin een overzicht wordt gegeven van kengetallen ten aanzien van concurrentie, penetratie en tariefontwikkeling voor vaste en mobiele telefonie, (breedband) internet-toegang en (digitale) tv.

Vaste telefonieaansluitingen

Het aantal vaste telefonieaansluitingen (PSTN en ISDN) is gebaseerd op gegevens van KPN. Het totale aantal PSTN-aansluitingen nam in 2005 verder af met 7,4 procent naar 5,4 miljoen (tegenover een daling van 3,2 procent over heel 2004). Het aantal ISDN-aansluitingen daalde in deze periode met 4,2 procent. De daling in het aantal PSTN-aansluitingen werd voornamelijk veroorzaakt door substitutie door mobiele telefonie, de daling van ISDN aansluitingen werd veroorzaakt door het overstappen van klanten naar ADSL.

VoIP

Diverse aanbieders zijn in 2005 begonnen met het aanbieden van digitale telefonie op basis van VoIP, waardoor het aantal vaste (analoge) telefonieaansluitingen ook in komende jaren verder zal afnemen. Het aantal vaste telefonieaansluitingen via de kabel groeide in 2005 sterk met 72,9 procent naar 451.455. Deze toename is vooral toe te schrijven aan het aanbod van VoIP via het kabelnetwerk. Het aantal vaste telefonie aansluitingen, dat werd gerealiseerd door een andere aanbieder dan KPN of de kabelexploitanten, is laag.

Mobiele telefonieaansluitingen

Het aantal mobiele telefonie aansluitingen is in 2005 gestegen naar 16,3 miljoen, een toename van 1,5 procent, tegenover 21 procent in 2004. De afname van de groei wordt onder andere veroorzaakt door de verzadiging van de markt. Een andere reden is de aanscherping van de voorwaarden voor prepaidklanten waardoor een opschoning van het klantenbestand heeft plaatsgevonden.

Bron:

Marktrapportage Elektronische Communicatie (april 2006)

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief