Zakelijke Telefonie Onderzoek
Het gebruik van de telefoon is erg belangrijk voor Nederlandse werknemers. De helft van het Nederlandse kantoorpersoneel besteedt dan ook dagelijks meer dan een half uur aan telefoneren.
Dat blijkt uit het Zakelijke Telefonie Onderzoek (pdf) dat in opdracht van BBeyond is uitgevoerd door Ruigrok | Netpanel. BBeyond heeft het onderzoek laten uitvoeren om de houding van werkend Nederland ten opzichte van nieuwe vormen van telefonie in kaart te brengen.
Gebruik van telefoon
In vergelijking met vijf jaar geleden is het telefoongebruik op het werk gelijk gebleven. Een deel van het kantoorpersoneel is door e-mail wel minder gaan bellen, maar door verandering van functie en het gebruik van mobiele telefoon is een deel juist meer gaan bellen.
Telefonisch contact
Telefonisch contact is onmisbaar in het contact met (potentiële) klanten. Een groot deel van het kantoorpersoneel geeft aan dat zij zonder telefonisch contact minder of geen klanten hebben. Bij het maken van een afspraak en bij het eerste contact heeft telefonisch contact dan ook de voorkeur. Daarnaast geeft men ook aan dat men de telefoon verkiest boven andere communicatiemiddelen als er persoonlijke aandacht nodig is of overlegd moet worden.
Telefonisch niet bereikbaar
Het belang van telefonisch contact blijkt ook uit de schade die een bedrijf oploopt als het een dag niet telefonisch bereikbaar is. Naast financiële schade loopt men ook reputatie- en relatieschade op. Leidinggevenden zijn zich hier iets sterker bewust van dan niet-leidinggevenden. Naast schade geeft de helft van het kantoorpersoneel aan dat de dienstverlening dan wegvalt.
Kostenbesparingen
47 Procent weet dat met bellen via DSL kosten kunnen worden bespaard en 36 procent noemt als belangrijk voordeel van deze telefonievorm dat er meerdere diensten en of producten afgenomen kunnen worden bij één provider.
Bron:
http://www.bbeyond.nl/