Effectiviteit van advertenties in RSS-feeds neemt af
Terwijl uit onderzoek van Jupiter Research eerder deze week nog bleek dat 63% van de grote bedrijven dit jaar informatie gaat verspreiden via RSS, blijkt uit onderzoek van Pheedo (pdf) (via Frank) dat de effectiviteit van advertenties in RSS afneemt:
(…) Eén van de redenen om meer RSS te gebruiken en minder te surfen – banners – komt nu keihard terug in de webfeeds. Maar ook hier blijken de doorklik ratio’s af te nemen over de tijd. In december 2005 werd nog een gemiddelde CTR van 7,99% genoteerd, nu is dat gezakt naar 2,76% (een daling van 65%). Het onderzoek van Pheedo laat ook zien waar advertenties met name populair zijn (Comics, Humor, Travel, Kids and Family) en hoe de frequentie van advertenties een rol speelt. (…)
Ik vraag me twee dingen af: kun je zulke kwantitatieve conclusies trekken obv relatief weinig onderzoeksmateriaal, en wat is eigenlijk de definitie van ‘een rss advertentie’? Steeds meer bedrijven ontdekken de marketingmogelijkheden van een eigen feed. Is veel van die feedcontent niet aan te merken als één grote advertentie?
Karel, mijn interpretatie van beide onderzoeken is dat RSS definitief aan het doorbreken is voor het doel waarvoor het oorspronkelijk ontwikkeld is: content syndicatie. Voor informatie en service doeleinden prima geschikt. De vraag blijft of het een geschikt medium is om in te adverteren. In ieder geval niet op de huidige (traditionele) manier.
Precies, met de húidige advertentievormen is misschien iets mis, maar we staan nog maar aan het begin. Experimenten met nieuwe vormen volg ik dan ook met belangstelling. En omdat ik nogal ongeduldig ben doe ik zelf ook af en toe een duit in het zakje. Trial and error dus.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!