Klik hier!

13 mei 2006, 12:20

AdSense

Onder andere naar aanleiding van Marco’s oproep in HP adverteert in RSS feeds om ervaringscijfers te delen hierbij mijn ervaringen met de eerste advertenties op Feeder. Daarbij merk ik veiligheidshalve alvast op dat het dus gaat over adverteren rond feeds, niet erin.

Soorten en maten

De afgelopen twee maanden heb ik met drie soorten advertenties lopen stoeien:

Don’t give me excuses, gi’me results!

  • de banners van Campanile Hotels (via TradeDoubler) halen een CTR van 0,2%. Ze staan op twee informatiepagina’s.
  • op de banner van OnlineRSS ligt de CTR al twee maanden rond de 3,5%, met een conversie van 4,3%*.
  • de gesponsorde koppeling van OnlineRSS heeft een conversie van 11,7%. De CTR is niet bekend.
  • de gesponsorde koppeling van Campanile leverde, evenals de banners, een CTR van 0,2%.
  • AdSense levert een CTR van 1,2%.

*percentage van de doorklikkers dat sindsdien minimaal eens per week OnlineRSS bezoekt

Leermoment

Hoewel statistisch gezien onverantwoord zegt mijn common sense dat RSS-achtige adverteerders het goed hebben op Feeder, en dat voor de lege plekken AdSense mijn beste keus is. Niet in de laatste plaats vanwege het CPM-model en de veelal prima vergoedingen per klik. Hoewel ik het wel erg jammer vind dat alleen grote AdSense-partners keywordsuggesties mogen doen. Nu krijg ik naar mijn smaak toch teveel Engels sprekende visautomaten, papierversnipperaars en tienerbandjes op m’n dak.

Aanbieding voor leden

Wie niet jarig is trakteert, zo luidt het gezegde. Ben je geregistreerd lid van Marketingfacts, dan krijg je in de maanden mei en juni 15% lezerskorting op je advertentie op Feeder. Kijk voor meer informatie op Adverteren op Feeder of gebruik het contactformulier. Wees er snel bij, want op=op.

Ik werkte tien jaar bij de grote uitgevers van Nederland. In 2001 ben ik voor mezelf begonnen, als zelfstandig webmarketeer en freelance auteur. Op internet zijn zoekmachines mijn grote passie. Zo voer ik voor grote en kleine klanten Google AdWords-campagnes. Begin 2005 heb ik Feeder, de Nederlandse RSS zoekmachine, gelanceerd.

Categorie
Tags

9 Reacties

    Tibor

    Zo’n titel en zo’n eerste regel: een typisch voorbeeld van een blogpost die niet geschikt is voor een feedreader.


    13 mei 2006 om 17:06
    media

    Met alle respect Karel maar dit heeft weinig met RSS-advertising te maken. je geeft het zelf eigenlijk ook al aan, het gaat hier om ‘gewoon’ adverteren in een omgeving dat zich richt op het zoeken in RSS-feeds. Is toch iets anders dan ik bedoel!


    13 mei 2006 om 18:22
    Karel Kolb | Feeder

    @Tibor

    Interessant punt. Sta daar eigenlijk niet bij stil, hoe het in de reader overkomt. Hoe ziet qua structuur jouw ideale blogpost eruit?

    @Marco

    Als boetedoening heb ik net wat affiliate-ads aan mijn feed toegevoegd. Kan ik daar wat over berichten tzt. Want een beetje gelijk heb je natuurlijk wel. 🙂


    14 mei 2006 om 03:13
    Tibor

    “Hoe ziet qua structuur jouw ideale blogpost eruit?”

    Het gaat hier denk ik meer om de manier waarop de RSS feed wordt gegenereerd (of eigenlijk: gedegenereerd).

    Wat ik in een RSS-feed graag zie, is gewoon het hele artikel, compleet met links. Ofwel: precies zoals het er op de site zelf uit ziet, qua structuur. Daar staat wat mij betreft de laatste S in RSS ook voor. Het liefst zie ik ook nog een aparte RSS-feed voor de reacties, om zo ook de conversatie te kunnen volgen via mijn aggregator. Als ik daar dan aan deel wil nemen kom ik wel op bezoek, zoals nu. Dit is geen geheel nieuwe discussie trouwens.

    Doordat links in jouw post in een aggregator niet als link wordt weergegeven, wordt niet alleen het begrip syndicatie enigzins onrecht aangedaan, maar ontstaat in dit geval ook nog eens een vrij onleesbare zin wanneer ik ‘m in een aggregator lees.

    Ik begrijp best dat er ook geld verdient moet worden, maar als lezer (consument) maak ik graag zelf de keuze of ik reclame wil zien of niet. Dat houdt soms dus in dat ik een stuk minder van de content lees, omdat ik gewoonweg geen zin heb daartoe eerst de website te moeten bezoeken en dus eigenlijk gedwongen wordt reclame (vaak met hinderlijk afleidende animaties) te consumeren.

    Reclame via RSS? Prima, maar ik denk dat je als bedrijf veel sympathie kweekt door ook een ‘cleane’ feed aan te bieden. En dat lijkt mij ook ROI, om maar even in marketingtermen te spreken.


    14 mei 2006 om 19:10
    Tibor

    Karel: voor alle duidelijkheid hier nog even zoals jouw post er in NetNewsWire uit ziet:

    “Onder andere naar aanleiding van Marco’s oproep in HP adverteert in RSS feeds om ervaringscijfers te delen hierbij mijn ervaringen met de eerste advertenties op Feeder. Daarbij merk ik veiligheidshalve alvast op dat het dus gaat over adverteren rond feeds, niet erin. “

    Voor mij dit keer wel een aardige teaser, maar zo was ‘ie waarschijnlijk ook weer niet bedoeld 😉


    14 mei 2006 om 19:28
    Karel Kolb | Feeder

    Tibor, ik heb veel van je posts opgestoken. Vooral dat NetNewsWire was erg verhelderend. De discussie over hoeveel geef ik weg in mijn feed?, ook in relatie tot advertentiepotentieel, blijft een boeiende. Ik denk wat we snel genoeg meer experimenten gaan tegenkomen op dit gebied, zie ook de post van W.K. Klaver. Interessant!


    15 mei 2006 om 03:43
    Tibor

    Blij dat te horen; soms voel ik me wel eens een beetje en zeur op dit gebied. Grappig; mijn oog viel nog op ‘Automatic Screw Feeder’ (bovenaan je post). Mijn brein las: Automatic Feed Screwer 🙂


    15 mei 2006 om 04:16

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief