10 interessante onderzoeken van afgelopen week
Een selectie van de 10 meest interessante onderzoeken van week 39
In deze blog heb ik 10 van de meest interessante onderzoeken van afgelopen week voor je op een rijtje gezet. Wat vooral is opgevallen: veel onderzoek. September is dan ook een maand wanneer grote Nederlandse onderzoeken, zoals de Twinkle100, Thuiswinkel Markt Monitor en IAB's AdSpend, worden gepresenteerd. Daarnaast vind je in de top 10 nog 2 usability onderzoeken die interessant zijn voor online retailers.
Mobile First: cijfers over smartphonegebruik in Nederland
Deze week vond in Amsterdam het eerste Mobile First-event plaats. Tijdens dit nieuwe event deelden o.a. TNS NIPO en Wakoopa interessante cijfers over het gebruik van mobiele apparaten in Nederland. Zo blijkt uit cijfers van het Mobile360-onderzoek dat Nederlanders qua adoptie van smartphones en tablets voorlopen op de rest van Europa.
Het ABC van sociale media in 2012
Voor het derde jaar op rij heeft InSites Consulting het Social Media around the World-onderzoek gevoerd. Deze keer hebben we 7.800 mensen in 19 landen bevraagd over hun gedrag en attitude ten opzichte van sociale media. In dit artikel geven we enkele opvallende conclusies weer aan de hand van het alfabet. Het volledige onderzoek is zoals steeds weer volledig gratis te bekijken en te downloaden via SlideShare.
WUA! Top 100 websites 2012: Bol.com nummer 1
Bol.com is de beste website volgens de Nederlandse consument. Het grootste online warenhuis van het land staat op nummer 1 in de jaarlijkse WUA! Top 100 websites. Booking.com, winnaar van de voorgaande twee edities, is met minimaal verschil naar de tweede plaats verwezen. BCC.nl is de derde website die een score van 8 of hoger haalt. De Top 100 is gebaseerd op 13.381 websitebeoordelingen van 2.090 respondenten.
Meer dan 3 miljoen Britten scannen QR codes
Meer dan 3 miljoen inwoners uit Groot-Brittanië hebben hun smartphone gebruikt om QR codes te scannen in het tweede kwartaal van 2012, aldus onderzoek van comScore (N=15.000). Dit is omgerekend 11,4% van alle smartphonebezitters.
Omzet Nederlandse webwinkels groeit met 9%, ondanks crisis
Ondanks de aanhoudende crisis is de omzet door verkoop van producten en diensten via internet in de eerste helft van 2012 gestegen naar € 4,61 miljard. Dat blijkt uit de update van de Thuiswinkel Markt Monitor (N=1.700 webwinkels) van Thuiswinkel.org. Terwijl de fysieke detailhandel nog steeds onder druk staat, blijft de markt voor online verkopen stabiel verder groeien met 9% ten opzichte van de eerste helft van 2011.
Onderzoek werven via social media: veel aanwezigheid, weinig interactie
Vanuit Digitaal-Werven hebben we dit jaar onderzoek gedaan naar de aanwezigheid van organisaties op social media, alsmede hun reacties op vragen via deze kanalen. Het onderzoek is gedaan onder meer dan 400 organisaties in Nederland, waarbij serieuze vragen zijn gesteld die een kandidaat zou kunnen stellen in de zoektocht naar een baan. Hierbij valt te denken aan vragen als 'Hoe is het om als vrouw bij dit bedrijf te werken, het lijkt me nogal een mannencultuur?' (bij b.v. accountancy en ICT bedrijven) of 'Ik hoor dat bouwbedrijven het zwaar hebben in de crisis, zoeken jullie nog wel echt mensen?' of gewoon 'Hoe lang duurt het normaal voor ik een reactie heb op mijn sollicitatie?'
Al eerder schreef ik over enkele pareltjes die uit dit onderzoek naar voren kwamen. Op 2 oktober presteren we alle cijfers over het onderzoek, maar nu vast een inkijkje in de cijfers over de aanwezigheid op social media en de reactietijd op een vraag.
Digitale reclame groeit met dubbele cijfers
De Nederlandse digitale reclamemarkt behaalde in het eerste halfjaar van 2012 een netto omzet van 585 miljoen euro. Dat is 14,3% meer ten opzichte van het eerste halfjaar in 2011. Dit blijkt uit het Online Ad Spend onderzoek dat Deloitte uitvoerde in opdracht van het IAB. Het IAB verwacht dat de display advertising markt in 2013 met 4,5% zal groeien.
Online bestelproces vereist gemiddeld 5 stappen
Vorig jaar heeft Smashing Magazine 11 guidelines gepubliceerd waar een e-commerce-checkout (het proces van de winkelwagen tot aan de voltooide bestelling) aan moet voldoen. Dit jaar heeft de internationale webdesignblog onderzocht hoe de top 100 Amerikaanse retailsites scoren op dit gebied. De benchmark toont aan dat maar liefst de helft van de retailers gebruikers twee keer om dezelfde informatie vraagt. Daarnaast meent 81% van de winkeliers dat hun nieuwsbrief een must-have is (opt-out of erger).
Top 100 webwinkels realiseert 15% omzetgroei in 2011
Vandaag verschijnt de Twinkle100 2012-editie, een overzicht van de honderd in omzet grootste online retailers en dertig grootste online reisbedrijven van Nederland. Dit jaar is weer een aantal interessante conclusies te trekken. Zo komt de omzetgroei van 15% van alle partijen samen voornamlijk voor rekening van de 'grote jongens', want net als vorig jaar behalen de 30.000 kleinere spelers én de online dienstverleners 'slechts' 2 miljard omzet. Het is een trend die verder zal doorzetten. Daarnaast blijken de 30 travelsites tezamen bijna evenveel om te zetten (3,2 miljard euro) als de 100 online retailers (3,8 miljard euro).
Reducing Customer Struggle: slechte navigatie blijft grootste irritatie
Voor de tweede keer heeft Econsultancy met Tealeaf onderzoek gedaan naar de kennis van de online gebruikerservaring (N=500 business professionals, voornamelijk uit UK & US). Hieruit blijkt dat het algemene kennisniveau van de online klantervaring is toegenomen het afgelopen jaar. De proportie van de bedrijven die zeggen dat hun kennis van de online klantervaring slecht of zeer slecht is, is afgenomen van iets minder dan eenvijfde (18%) in 2011 naar 15% in 2012. Slechte navigatie (inclusief matige findability) is klanten het meest tot last, zo geven 63% van de bedrijven aan (57% in 2011). Ook consumenten zelf zeggen zich het meest te ergeren aan slechte navigatie.
Afbeelding: Garry Knight (cc)