WUA! Top 100 websites 2012: Bol.com nummer 1

24 september 2012, 05:00

Onderlinge niveauverschillen tussen websites worden groter

Bol.com is de beste website volgens de Nederlandse consument. Het grootste online warenhuis van het land staat op nummer 1 in de jaarlijkse WUA! Top 100 websites. Booking.com, winnaar van de voorgaande twee edities, is met minimaal verschil naar de tweede plaats verwezen. BCC.nl is de derde website die een score van 8 of hoger haalt. De Top 100 is gebaseerd op 13.381 websitebeoordelingen van 2.090 respondenten.

De Top 3

1. Bol.com

Bol.com was in 2011 al de beste website in de retailbranche. In afwachting van de komst van Amazon naar de Nederlandse markt, is Bol.com nog altijd heer een meester op het gebied van online boekverkoop. Door de succesvolle toepassing van beproefde best practices weet Bol.com massa’s bezoekers te trekken en een waanzinnige conversie te realiseren. Bol.com is de beste website in maar lieft vijf van de negen onderzochte categorieën.

2. Booking.com

Na twee overwinningen moet Booking.com de eerste plaats aan Bol.com laten, maar toont het in de eigen branche dezelfde dominantie. Consumenten die op zoek zijn naar hotelkamers, kunnen niet om Booking.com heen. Door het centraal stellen van de klant, biedt Booking.com de beste informatie van alle websites en is het een vaste waarde bovenin de ranglijst van de WUA! Top 100.

3 BCC.nl

BCC laat de concurrentie kansloos op het gebied van witgoed. Laat WUA! haar respondenten online zoeken naar een wasmachine, dan wijst 35% BCC aan als favoriet. BCC stijgt naar de derde plaats en schaart zich onder het selecte gezelschap van websites die een eindscore van 8 of hoger halen. Saillant detail is dat Bol.com een maand na het WUA!-onderzoek begon met de verkoop van witgoed.

Michel Schaeffer, marketingdirecteur Bol.com:

Het is fantastisch dat uit dit WUA!-onderzoek komt dat we de beste winkel hebben. Wij moeten iedere dag bewijzen dat we het vertrouwen waard zijn: we hebben geen abonnees. Het is fijn om bevestigd te worden dat we goed bezig zijn. Mooi om te zien dat we in de Top 100 twee plaatsen omhoog zijn gegaan in vergelijking met vorig jaar!”

Onderlinge niveauverschillen worden groter

De top 3 heeft de voorsprong het afgelopen jaar vergroot. Op de losse categorieën scoort de top 3 ruim 1,1 punt boven het gemiddelde van de Top 100. In 2011 was het verschil nog gemiddeld 0,9 punt. In de meeste branches blijkt dan ook dat de twee of drie beste websites samen de helft van de totale voorkeur opeisen. Zoals de eerdere edities al uitwezen, is het van groot belang de beste website in een branche te hebben.

Klaas Kroezen, Marketingfacts-blogger en medeoprichter/directeur van WUA!:

Voor ons is de top 100, nu alweer voor de derde keer hét moment van het jaar. We willen met de lijst laten zien hoe de concurrentieverhoudingen in het Nederlandse online landschap eruit ziet wat betreft internetbeleving en websiteoriëntatie. Om de beste op het web te worden en te blijven, is het de kunst niet stil te blijven zitten. Voortdurend moet je naar je klanten luisteren de juiste bottlenecks aapakken om de concurrentie voor te blijven. Het moet ieder jaar beter, want het gemiddelde niveau van de Nederlandse website is aan het stijgen.”

De volledige top 100

Over het onderzoek

De top 100 websites is een resultaat van de WUA! Web Performance scan. Op basis van de thema’s doorgaan, voorkeur, eerste indruk, web imago, kwaliteit, vertrouwen, gebruiksvriendelijkheid, informatiewaarde en vormgeving wordt een gemiddelde score berekend: de Web Performance Score. Deze score, over alle onderzoeken die WUA! uitvoerde in zes verschillende branches in een jaar tijd, vormt de basis voor de WUA! Top 100 Websites 2012. De onderzoeksmethode in het kort:

  • Respondenten oriënteren zich achter een computer online op een product of dienst.

  • De zoekstrategie en beslissingsfactoren zijn vrij om zelf te bepalen

  • Na 2 uur kiezen de respondenten een favoriete aanbieder.

  • In een groepsdiscussie worden vervolgens alle bevindingen besproken.

Het onderzoek is uitgevoerd van augustus 2011 tot en met juli 2012. Er zijn totaal 1.750 websites beoordeeld door 2.090 respondenten (opleidingsniveau MBO of hoger).

Afbeelding: Gisela Giardino (cc)

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!