Mobile First: cijfers over smartphonegebruik in Nederland

21 september 2012, 05:30

Twitter blijkt, zoals verwacht, duidelijk meer gebruikt te worden op de smartphone dan op desktop

Deze week vond in Amsterdam het eerste Mobile First-event plaats. Tijdens dit nieuwe event deelden o.a. TNS NIPO en Wakoopa interessante cijfers over het gebruik van mobiele apparaten in Nederland. Zo blijkt uit cijfers van het Mobile360-onderzoek dat Nederlanders qua adoptie van smartphones en tablets voorlopen op de rest van Europa.

Nederland leidend in mobiel gebruik

Vanuit TNS-NIPO presenteerde Wally Tas interessante cijfers en trends afkomstig uit het Mobile360-onderzoek. Dat onderzoek is interessant omdat het het feitelijke gebruik van smartphones en tablets meet van meer dan 1.000 smartphone- en tabletgebruikers. Op die manier krijgen we een echt in-depth beeld van het gebruik.

Wally begon zijn presentatie met nog maar eens duidelijk te maken hoe prevalent smartphones en tablets zijn. Wereldwijd spenderen tabletgebruikers 31 uur per week aan het apparaat. Voor smartphones is dit 25 uur, en van de PC maakt men gemiddeld 18 uur gebruik. Nederland loopt voorop in Europa als het gaat over smartphone- en tabletadoptie.

Foto's maken meest populair, (data-)intensieve activiteiten blijven voorlopig achter

Het maken van foto's en het spelen van games zijn op dit moment de populairste features van mobiele apparaten. Meer intensieve features zoals het streamen van video, het lezen van ebooks en kranten en het live kijken van tv-shows zijn nog minder populair, maar daar wordt wel grote groei verwacht.

Mobiele websites vs. apps

Uit het onderzoek blijkt tevens dat 95% van de tijd wordt gespendeerd aan apps, slechts 5% gaat naar mobiele websites. Als we kijken naar de totaalsom van gebruik zien we dat 80% van de de tijd die aan apps wordt besteed, naar niet meer dan 50 applicaties gaat. In totaal werden in het panel 3.000 apps gebruikt. De variëteit binnen websites was veel groter, met de browser werden totaal ±12.000 websites bezocht.

Mobiele besturingssystemen

De volgende grafieken zijn niet tijdens Mobile First aan bod gekomen, maar zijn desalniettemin erg interessante eerdere uitkomsten van het Mobile360-onderzoek:

Gespendeerde tijd aan apps en mobiele websites, uitgeplitst naar categoriën.

Voor alle informatie van Wally kun je zijn presentatie hieronder terugkijken:

comScore-cijfers zeggen weinig over Twitter-gebruik

Na TNS NIPO was Wakoopa aan de beurt. Zij deelden interessante insights in de complexiteit van gedegen passive measurement (het meten van feitelijke gebruikersgedrag) op het web en met name smartphones.

Middels een pilot onder 81 iOS-gebruikers wilde Wakoopa het verschil in gebruik tussen mobile en desktop aantonen. Uit de uitkomsten bleek dat 77% van de respondenten op de desktop gebruik maakte van Facebook. Voor NU.nl was dit 33% en voor Twitter 41%.

Op smartphones daarintegen maakte iets meer respondenten gebruik van Facebook (84%) en NU.nl (48%). Maar met name de cijfers van Twitter verschillen significant van die van desktopgebruik: 74% van de respondenten maakt gebruik van Twitter via de smartphone. De smartphonecijfers betreffen zowel het gebruik van apps als van de website. Op basis daarvan kun je voorzichtig concluderen dat de comScore-cijfers hier een vertekend beeld schetsen.

De presentatie van Wakoopa is hieronder terug te kijken.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

10 Reacties

    Rinke-Jan

    ‘Meer intensieve features zoals het streamen van video, het lezen van ebooks en kranten en het live kijken van tv-shows zijn nog minder populair, maar daar wordt wel grote groei verwacht.’

    Als je kijkt naar meest gebruikte OS in NL, Android, en het feit dat Google (nog) geen boeken/muziek/video’s aanbiedt in de NL versie van de Play Store heeft dit niets met populariteit te maken maar eerder met een gebrek in aanbod op Android devices.


    21 september 2012 om 09:48
    Jan

    @Rinke-Jan

    Dat lijkt mij niet echt de reden, waarom zouden Android gebruikers perse bij google willen kopen en niet bij een van de vele andere boek/muziek/video verkopers?


    21 september 2012 om 10:22
    Rinke-Jan

    @Jan, Zoveel aanbieders van tijdschriften etc. zijn er niet beschikbaar op Android in NL. En als Google dit zelf aan gaat bieden is het zeer aannemelijk dat Google ook de Play Store prepaid kaartjes hier gaat aanbieden. Dan is de drempel om iets te kopen in de Play Store ook een stuk lager.

    Ik zou mijzelf bv. graag abonneren op een nederlandse krant voor op mijn Android tablet, hier zie ik momenteel geen opties voor.

    Niet iedereen heeft/wil een creditcard, en 3Vcash etc. zijn ook niet bij iedereen bekend.


    21 september 2012 om 10:48
    DannyOosterveer

    @Rinke-Jan eens, is kwestie van vraag maar zeker ook aanbod


    21 september 2012 om 10:57
    Rinke-Jan

    @Danny, dat werkt de andere kant op net zo goed. Als 1 uitgever zijn boeken aan zou gaan bieden, willen mensen al snel ook boeken van andere uitgevers kunnen kopen/lezen.

    Aanbod creëert dan vraag.


    21 september 2012 om 11:08
    DannyOosterveer

    Dat bedoelde ik ook met m’n laatste comment 🙂


    21 september 2012 om 11:11
    Rinke-Jan

    Haha, geen probleem…laten we het er op houden dat het vrijdag is 🙂


    21 september 2012 om 16:50
    Charlotte

    Beste Danny,

    Ik zie in het artikel staan dat er 80% van de tijd die aan apps wordt besteed, naar niet meer dan 50 apps gaat. Zou je mij kunnen vertellen welke apps daarbij zitten? Of wanneer zit een bedrijf daar bij? Ik vroeg mij af welke categorieën apps dit zijn.

    Alvast bedankt!


    24 maart 2014 om 13:36

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!