10 interessante onderzoeken van afgelopen week
Een selectie van de 10 meest interessante onderzoeken van week 14 2013
Ook deze week heb ik weer 10 onderzoeken op een rijtje gezet. Deze week onder andere de resultaten van het Big Data onderzoek van het OMP, de cijfers van de online consumentenbestedingen in 2012 van Thuiswinkel.org en enkele e-mailmarketingrapporten.
Big Data: toekomst of realiteit?
Big Data is hot. Volgens Gartner zal Big Data dit jaar goed zijn voor zo'n 34 miljard dollar. Big Data belooft het vergroten van je bereik en salesvolume, de retentie van je sales te verhogen, het inperken van je uitstroom van klanten (churn) en wat allemaal niet meer. Maar hoeveel bedrijven zijn er echt al bezit met predictive analytics, Hadoop en social analytics? Met het Online Marketing Panel van Marketingfacts, IAB en DVJ Insights namen we de proef op de som. We vroegen de Nederlandse marketeer: wat vind u van Big Data?
Tijdsbesteding op mobiel: 80% app, 20% web
In 2007 luidde de komst van de iPhone het tijdperk in van serieus mobiel internet. Flurry is sinds 2008 een leverancier van een statistiekenpakket dat vooral in apps veel toegevoegde waarde heeft. Ik gebruik het zelf ook veel in mijn apps. Begin april is er een nieuw (Amerikaans) onderzoek verschenen met gebruikscijfers vanuit Flurry Analytics ter gelegenheid van hun 5-jarig bestaan. Aangezien het 360-onderzoek van TNS Nipo al weer een tijdje oud is, bespreek ik in dit artikel de uitkomsten van het Flurry-onderzoek. Zij meten momenteel ruim 300.000 apps op meer dan 1 miljard mobiele telefoons per maand.
Online consumentenbestedingen groeien met 9% naar 9,8 miljard euro
De online retailmarkt heeft weer een sterk jaar achter de rug. De verkoop van online diensten en producten was in 2012 goed voor een totale omzet van € 9,8 miljard. Dat is een groei van 9% ten opzichte van 2011. Dit blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor 2012-2, het halfjaarlijkse onderzoek naar online consumentenbestedingen van Thuiswinkel.org, uitgevoerd door Blauw Research. Thuiswinkel.org verwacht dat de groei dit jaar uitkomt op 8 procent.
Bruto mediabestedingen zijn het afgelopen jaar met 3,9% gekrompen
De mediabestedingen aan TV hebben een slecht jaar achter de rug. Met een daling van 8,3 procent drukken de dalende TV mediabestedingen zwaar op de totale bruto mediabestedingen, dat blijkt uit het Jaarrapport Bruto Mediabestedingen 2012 dat Nielsen binnenkort publiceert.. Die krimpten, mede hierdoor, het afgelopen jaar met 3,9 procent ten opzichte van 2011. De totale mediabestedingen waren in 2012 goed voor € 6,06 miljard. TV is met € 3,13 miljard nog altijd goed voor meer dan de helft hiervan.
National client email report 2013
Wat heeft 2012 betekent voor e-mailmarketing? Uit dit rapport van de Engelse DMA blijkt dat het aantal organisaties wat op zeer beperkte basis e-mailings uitstuurt (max 1 p/m) sterk is afgenomen (gehalveerd tot 14 procent). Organisaties zijn meer gaan e-mailen, maar wat betekent dit voor de resultaten?
2013 Consumer views of email marketing
In dit rapport vraagt het Amerikaanse BlueHornet consumenten hoe zij e-mail gebruiken, en vroeg hen naar hun kijk op e-mailmarketing, opt-in en uitschrijfvoorkeuren.
Protecting and Monetizing Premium Content
Het beschermen van online content gaat niet over het uitsluiten van mensen. Het gaat om manieren te vinden om premium content wereldwijd via elk device beschikbaar te maken. Hoe kun je je business model optimaliseren en meer verdienen met premium content bescherming? Dat is waar deze whitepaper over gaat.
66% van de marketeers vindt de ROI van e-mail goed of uitstekend
Tweederde van de marketeers is het er over eens dat het e-mailkanaal een goede of uitstekende ROI heeft. Zo'n 8 procent van de marketeers zegt de helft van hun sales via e-mail te genereren. Dat blijkt uit onderzoek van Econsultancy.
Bijna 2 op de 3 Nederlanders bezoekt banksites
155 miljoen internetgebruikers in Europa bezoeken de websites van bankiers via hun PC. In februari 2013 spendeerden gebruikers gemiddeld 35,8 minuten aan online bankieren of het opzoeken van informatie op de sites van de banken. Van de 18 geanalyseerde landen zijn Nederlanders de meest actieve bezoekers. Zij spenderen gemiddeld meer dan een uur op de site van banken.
Online goed voor 1/5e van de globale advertentiebestedingen
Online was in 2012 goed voor 19.5% van de globale advertentiebestedingen. Dat concludeert GroupM. De onderzoekers verwachten dat dat aandeel dit jaar zal doorgroeien naar meer dan 21 procent. Wereldwijd was digital advertising goed voor 99 miljard dollar, een groei van 16,2 procent ten opzichte van 2011.
Afbeelding: Denis Dervisevic (cc)