10 interessante onderzoeken van afgelopen week

10 maart 2013, 08:35

Een selectie van de 10 meest interessante onderzoeken van week 10 2013

Ook deze week heb ik weer een selectie onderzoeken op een rijtje gezet. Afgelopen week publiceerde Jochem Vroom zijn jaarlijkse cijfers over de Nederlandse affiliatemarkt, bracht STIR het Media Standaard Survey rapport uit en kwamen Geckoboard heeft Econsultancy met een rapport over data-driven cultuur onder startups.

37% van de Nederlanders beschikt over mobiel internet

Nederlanders besteden dagelijks gemiddeld 96 minuten online. Dat is vergelijkbaar met vorig jaar. Dat blijkt uit dit establishment survey-rapport van NLO, NOM, SKO en STIR welke inzicht geeft in het mediagebruik van de Nederlandse consument. 92% van alle Nederlanders van 13 jaar of ouder heeft thuis toegang tot internet. Dat is bijna 2% meer dan een jaar geleden. Met name “internetten onderweg” is in populariteit gegroeid, van 20% in 2011 naar 28% in 2012.

Lees verder

De top 10 affiliatenetwerken van 2012

Voor de affiliatenetwerken in Nederland was 2012 een jaar van consolidatie. Geen ‘double digit groei’, maar eerder stilstand van de Nederlandse affiliatemarketing. Dat schrijft Jochem Vroom zojuist op Affiliateblog n.a.v. zijn jaarlijkse analyse van de top 10 affiliatenetwerken van Nederland. Afgelopen jaar behaalde de top 10 een omzet* van 100 miljoen euro. Dat was ongeveer hetzelfde als in 2011. Alle netwerken samen kwamen op een omzet rond de 116 miljoen euro.

Lees verder

Create a Branded Social Community to Drive Engagement

Facebook, Twitter, YouTube, Google+, Pinterest… deze vormen allemaal een belangrijk onderdeel van je zakelijke social media-strategie, maar het kan zijn dat je iets mist. Je kan op een dieper niveau contact leggen met je klanten door in je eigen omgeving een community rondom je merk te creëren. Deze whitepaper helpt je bij het opzetten van zo'n Branded Social Community.

Lees verder

Six Stages of Social Media Transformation

Niet elk bedrijf is even goed in staat om een social business te worden. Volgens dit onderzoek van Altimeter zijn er zes stadia op weg naar social business. Het idee is bedrijven uiteindelijk het niveau van een social nirvana bereiken waarbij de social media strategie gelinkt is aan de bedrijfsdoelstellingen.

Lees verder

Social Influence in Social Advertising

In deze paper voeren Eytan Bakshy, Dean Eckles, Rong Yan en Itamar Rosenn twee grote experimenten uit om het effect van social cues op de respons van consumenten te testen (in termen van doorkliks op adverenties en de formatie van connecties). Social advertising gebruikt informatie van het sociale netwerk van consumenten, inclusief hun affiniteit met merken, producten en organizaties, zodat advertenties zowel gerichter zijn als beter afgestemd op de ontvanger.

Lees verder

Data Driven Culture

Samen met Geckoboard heeft Econsultancy dit rapport gecreëerd om inzicht te krijgen in de data-driven cultuur onder startups. Hoe gaan startups om met de 'ever growing influx of data'? Welke uitdagingen komen er kijken bij het opbouwen van een op data gestuurde organisatie?

Lees verder

How Teachers Are Using Technology at Home and in Their Classrooms

Dit Amerikaanse onderzoek toont aan dat digitale tools breed worden ingezet in klaslokalen. 92 procent van de respondenten geeft aan dat het internet een grote impact heeft op de toegang tot educatieve content en lesmateriaal. Docenten vrezen echter dat de toegang tot het internet en andere digitale tools ervoor zorgt dat er een tweedeling tussen leerlingen ontstaat, waarbij kinderen en studenten met weing inkomen minder van deze tools tot hun beschikking hebben.

Lees verder

Every breakthrough product needs an audience

In dit rapport (n=29.000) onderzoekt Nielsen in welke mate het internet een rol speelt bij de oriëntatie op en aanschaf van nieuwe producten. Met name als het gaat om elektronica (81 procent), huishoudelijke apparaten (77 procent) en muziek (69 procent), zo blijkt.

Lees verder

The Dutch Deloitte CFO Survey

7 van de 10 CFO's gaan niet op een strategische manier om met innovatiesubsidies. Dat blijkt uit onderzoek van Deloitte naar het gebruik van fiscale stimuleringsregelingen voor onderzoek en ontwikkeling onder corporate CFO’s in Nederland. Volgens Deloitte laten bedrijven kansen liggen wanneer zij hun subsidies voor informatie decentraal inzetten. 46 procent van de bedrijven geeft aan innovatiesubsidies als een klein deel van het gehele bedrijf te beschouwen, los van de algehele bedrijfsstrategie.

Lees verder

Demystifying the online shopper

Bij webshopeigenaren bestaan veel onderzekerheden over het opzetten van een multichannelstrategie. In dit rapport ontkracht PwC 10 mythen op dit gebied. Een multichannelstrategie opzetten om een bredere doelgroep te bereiken kan voor retailers een ingewikkelde kwestie zijn. Verkeerde informatie kan ervoor zorgen dat een retailer andere verwachtingen van een dergelijke strategie heeft.

Lees verder

Afbeelding: U.S. Geological Survey (cc)

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!