De Nederlandse e-commerce groeit weer gestaag. Na een periode van economische tegenwind steeg de online omzet in 2024 met 6,4 procent naar bijna 29,5 miljard euro. Dat blijkt uit de vandaag gepresenteerde Twinkle100 2025, het jaarlijkse overzicht van de grootste online verkopers van Nederland.
Waar veel marketeers ingingen op de commotie rondom de American Eagle campagne, zat daaronder een fascinerende paradox: een mega-succesvolle campagne op basis van visueel ondermaatse advertenties, die op geen enkele manier voldeden aan de design-principes van de huidige ‘aandachts-economie’.
Weet jij dat LinkedIn straks jouw profielfoto, profieltekst en posts kan gebruiken om AI mee te trainen? Vanaf 3 november 2025 verandert er iets fundamenteels aan LinkedIn: het platform gaat de openbare data van Europese gebruikers gebruiken om generatieve AI-modellen te trainen. Dat betekent dat je profiel, je posts en je groepsbijdragen onderdeel worden van de dataset waar AI-tools mee gevoed worden. Tenzij jij hier zelf actief bezwaar tegen maakt.
Mensen blijven niet voor hun functie, maar voor het gevoel dat ze ertoe doen. Ook als het stormt, wil je gezien worden.
'We verkopen auto’s, maar eigenlijk is NIO een merk dat mensen verbindt,' zegt Mark Heiligers, PR-manager van NIO, in de podcast ZIGT op Groei. Het automerk wil niet alleen de manier waarop we rijden veranderen, maar ook hoe we omgaan met energie, technologie en elkaar.
Toen Raw Like Sushi, het debuutalbum van Neneh Cherry, in 1989 verscheen, werd gekozen voor een marketingaanpak die inspeelde op de straatcultuur van die tijd. Grote illegale flyposters met veel witruimte moesten graffiti-artiesten verleiden tot tags, die later in advertenties gebruikt zouden worden. Een zekere hit, dachten we.
Merken die buitengewoon presteren blijken de tijdgeest te vangen en veel te investeren in verkenningen van de toekomst. We brengen in deze rubriek een aantal van de meer fundamentele trends in kaart, waarvan de kans klein is dat het een hype blijkt.
In marketingland houden we collectief van het nieuwe. Nieuwe campagnes, nieuwe logo’s, nieuwe beloftes. En vooral: nieuw design. Want niets zo verleidelijk als een rebranding met verse lettertypes en een frisse kleurstelling. Maar soms (en dat ‘soms’ blijkt verrassend vaak) is het oude beter. Het Tropicana-debacle uit 2008 blijft wat dat betreft de onvergetelijke wake-up call.
Hoe bouw je een consumentenmerk dat commercieel succesvol is én maatschappelijke impact maakt? Met die vraag lanceren marketingstrateeg Rupert Parker Brady en voormalig Tony’s Chocolonely-manager Ester van Dusseldorp de nieuwe podcastserie 'The Next Tony'. Met deze keer Sander de Klerk, co-founder en Chief Rolling Officer van The Good Roll dat in 2017 is opgericht.
SEO zoals je het kent, is stervende. Je ziet het elke dag. Je publiceert, optimaliseert, scoort posities. En tóch voelt het alsof SEO minder oplevert. De grip die je ooit had, glipt weg.
‘Volgens 80% van de strategen wereldwijd staat het strategenvak aan bureauzijde op een kruispunt en wordt vaak als inwisselbaar beschouwd.’ Dit zijn enkele van de belangrijkste bevindingen uit het jaarlijkse onderzoek The Future of Strategy 2025 uitgebracht door Warc.
Account-Based Marketing (ABM) is volwassen geworden. Wat ooit begon als een niche B2B-tactiek, is inmiddels een kernstrategie: richt je op de juiste accounts, lever hyper-gepersonaliseerde campagnes, en zorg voor touchpoints tussen sales en marketing. Vrijwel iedereen doet er tegenwoordig iets mee. En terecht.