Als marketeers leren werken met het brein zoals het écht werkt, worden ze niet alleen effectiever — ze worden relevanter en succesvoller.
Ben je van plan om een webshop te openen? Dit is heel gaaf en een leuke uitdaging. Het kan een lucratieve kans zijn om je passie te volgen en tegelijkertijd hopelijk een mooie omzet te draaien.
Veel ondernemers starten met een Excel-bestand en een schoenendoos vol bonnen. Logisch, het is laagdrempelig en je hebt alles zelf in de hand. Tot je groeit, je meer facturen verstuurt en btw-aangiftes complexer worden. Dan sluipen er snel fouten in formules, raken versies door elkaar en kost het bij elkaar zoeken van cijfers ineens uren die je liever aan klanten besteedt.
De mythe van de creatieve marketeer. Een marketeer zonder data is als een bestuurder van een auto zonder stuur: je beweegt, maar hebt geen controle. Marketing zonder data is kansloos.
In dit artikel bespreken we de 5 bekendste gamification tools (Brame, Flairy, Playable, Scratcher en Refybe) en de voor -en nadelen. Voor welk doel gebruik je nu welke tool en hoe groot is hun aanbod.
Eindelijk echte aandacht van merken voor hun klanten. Zou je denken. Maar ondanks investeringen in marketingtechnologie voelt customer experience toch vaak als sales in vermomming. Wees slim en gebruik martech om je empatisch vermogen te vergroten. Want relaties bestaan bij de gratie van wederkerigheid.
Waarom kiezen mensen wat ze kiezen? En vooral: hoe kun je dat als marketeer beter begrijpen én beïnvloeden? Op 30 oktober organiseert Vladimir den Baars – voorzitter van NIMA Brein & Gedrag en senior consultant bij Neurensics – samen met zijn bestuur het event Inside the Brain. Een middag voor marketeers die verder willen kijken dan clicks, conversie en clichés.
Je leerde het waarschijnlijk al op de middelbare school: een nieuwe klant binnenhalen is een stuk duurder dan een bestaande klant behouden. Loyaliteit is dus geen nice-to-have, maar vrijwel altijd pure noodzaak. In 2025 draait loyalty niet meer om stempelkaarten of kortingsbonnen. Het gaat om waardevolle, persoonlijke momenten die klanten echt raken en die ze terugbrengen.
Digitale transformatie is vaak een 'uphill battle' door toedoen van een sterk IT-gerichte aanpak.
Een bezoek aan IKEA is geen gewoon winkelbezoek. Het is een uitstapje. Een ervaring. Sommigen noemen het zelfs het ‘Disney World van de meubelzaken’. En net als bij een pretpark, is er in elk detail nagedacht over hoe jij je dag bij IKEA beleeft. Van het moment dat je de auto parkeert tot aan de goedkope hotdog bij de uitgang.
Uit het jaarlijkse Digital Leaders Study blijkt dat IKEA Nederland en G-Star vooroplopen in digitale innovatie binnen respectievelijk de retail- en mode-industrie.
‘Customer Experience Enthousiasteling’ Steven Van Belleghem voorspelt vijf CX-trends voor 2025. Denk aan AI-agents, het overschatten van authenticiteit, de Big Reset van Customer Care en vertrouwen, menselijke magie en de ideale CX-leider. Oh, en het doden van zombies natuurlijk.