-
Kom ook naar Online Tuesday #83 over data-privacy
Een half jaar geleden was het D-Day voor GDPR, de Europese richtlijn voor databescherming. Veel bedrijven raakten flink in paniek door die deadline of hadden juist geen benul. Hoe staat het er nu voor? Online Tuesday, waarvan Marketingfacts mede-organisator is, maakt op 13 november de balans op. Drie bedrijven komen vertellen hoe zij AVG-proof werden. Kom ook naar dit gratis event!
-
Marion Koopman (Vea) over impact van tech en data op reclamewereld
Reclame-branchevereniging Vea kreeg dit jaar een nieuwe voorzitter. Daarover werd gezegd: het is geen man en ze maakt geen reclame. De benoeming van Marion Koopman, CEO van Greenhouse Group, staat symbool voor de grote veranderingen die de reclamewereld doormaakt. Technologie en data nemen steeds nadrukkelijker de regie. Hoog tijd om Koopman zelf aan het woord te laten over de reclame-revolutie.
-
Is artificiële intelligentie te disruptief en grensverleggend?
Intelligente systemen gaan steeds meer functies in ons leven overnemen. Zo worden geautomatiseerd eenvoudige rechtszaken afgehandeld, verzekeringspolissen beoordeeld en personen geïdentificeerd. Gaan deze systemen onze werkelijkheid bepalen of gaan we de toepassing van artificiële intelligentie beperken tot wat wij acceptabel vinden? In dit artikel laat ik je een tiental voorbeelden zien van disruptieve toepassingen van AI. Ik deel ze om je te laten ervaren waarom de toekomst van Artificial Intelligence niet rechtlijnig zal verlopen.
-
Praat met jouw doelgroep via social messaging. Waarom? Omdat ze daar zijn!
De traditionele manier om iets te weten te komen over je doelgroep is door een uitgebreide enquête op te stellen, naar een onderzoekspanel te sturen en te wachten op antwoorden. Lage gegevenskwaliteit en lage responspercentages betekenen dat studies doorgaans hoge inspanningen en veel tijd vergen. Maar de gewoonten en verwachtingen van deelnemers zijn veranderd. Communicatie is snel en respondenten kennen de waarde van hun input. Hoe kan marktonderzoek bijblijven? Hoe bepaal je als marketeer hoe je moet opereren in de digitale ‘agile’ wereld?
-
Wordt Trump-campagne het Waterloo van Facebook?
Als een groot fan van de tv-serie 'Homeland' heb ik de berichtgeving over de vermeende Amerikaanse verkiezingsfraude op de voet gevolgd. Alle ingrediënten die ook maken dat ik zo graag naar 'Homeland' kijk, zijn daarin aanwezig: een controversiële president die onverwachts de verkiezingen wint, geruchten van verkiezingsfraude en manipulatie, informatie-oorlogsvoering en de rol van social media. Het lijkt erop dat de illegaal verkregen Facebook-data die is ingezet tijdens de verkiezingscampagne van Donald Trump, een grote impact gaan hebben op het beleid van Facebook.
-
The Social Conference 2018: data, our guilty pleasure
Je moet het maar durven: in de week van #DeleteFacebook The Social Conference 2018 houden waarin vooral data en robotisering de hoofdrol hebben. Toch leek de tegenstrijdigheid niemand tegen te staan: (bijna) niemand op de conferentie had zijn Facebook-account gewist, en de dames van de organisatie lieten je niet door het pand lopen zonder je toegangspas te hebben gescand, zodat al je bewegingen van die dag werden gevolgd. Het leek erop dat data verzamelen net zoiets is als pornoblaadjes: niemand leest ze, maar toch worden ze verkocht.
-
Ger Baron (CTO van Gemeente Amsterdam): “Hoe gaan we van overheid naar GovTech?”
Toen Ger Baron in 2014 begon als CTO van Gemeente Amsterdam was zijn rol vooral die van onderzoeker. Met behulp van een klein team onderzocht hij wat de hoofdstad moest doen met de technologische innovatie die op de stad af kwam. Inmiddels bestaat het team uit vijftig mensen en is het werk verbreed van onderzoek naar uitvoering. "Wat is de rol van de overheid in deze digitale tijd?"
-
Marleen Stikker (Waag Society): “Internet deugt, maar verdienmodel niet”
Waar het internet lange tijd gezien werd als een vrijplaats vol mooie nieuwe initiatieven, beginnen steeds meer mensen zich zorgen te maken. Volkomen terecht, meent Marleen Stikker, oprichter van Waag Society. "Ik denk dat het ongemak is toegenomen. Het gevoel dat er iets niet klopt. Je weet inmiddels dat er oneigenlijk gebruik wordt gemaakt van data en dat er surveillance-programma’s zijn. Dat voelt natuurlijk ongemakkelijk."
-
Olivier van Oord (MiniBrew): “Wij zijn een brouwerij én databedrijf”
MiniBrew verovert de markt van de (zelf)brouwers van bier. Met een brouwapparaat, maar ook met de data die erachter schuilt. “We hebben nu 150 MiniBrews in Amsterdam staan en daarmee kunnen wij trends voorspellen", zegt creative director Olivier van Oord in gesprek met Fast Moving Targets. "Dat is waardevolle informatie voor een brouwerij. Wij zijn daarmee nu al een databedrijf. Data is king."
-
4 zaken die je al niet mocht missen in 2017 en dus ook niet in 2018
Weer een trendlijstje, zul je denken. De laatste weken vliegen de artikelen met de nieuwste voorspellingen voor 2018 je om de oren. Online marketeers zijn continu bezig met het benoemen van the next big thing. Maar eigenlijk zijn de meeste ontwikkelingen allang gaande. De vraag is echter: welke blijven we ook het komende jaar toepassen? Niet heel sexy, maar wel relevant.
-
Jeroen Dijkstra (Centraal Beheer): “Dankzij personalisatie altijd relevant voor de klant” #spon
Centraal Beheer zet fors in op personalisatie, o.a. aan de hand van Jeroen Dijkstra. De verzekeraar loopt er inmiddels in voorop, merkt hij in gesprekken met andere bedrijven. En elke pioniersrol brengt ook uitdagingen met zich mee, zoals in dit geval de contentmarketing. Maar het is het waard, vindt Dijkstra, omdat het Centraal Beheer helpt marketing te bedrijven vanuit de klant zelf.
-
Van data naar inzicht
De waarde van small data: je gaat het zien als je het doorhebt
Big data is alweer een paar jaar trending topic in de marketingarena. Aangewakkerd door de industrie die er een lekkere boterham aan verdient, zou het de nieuwe kip met het gouden ei zijn. Hun credo: “Met een datawarehouse of ‘data lake’ meer mans”. Maar dat is nog maar zeer de vraag. Want waarom een focus op voornamelijk big (is: third-party) data als je zelf een schat aan small (is: first-party) data in huis hebt? Nog los van het feit dat de GDPR je dwingt jezelf te verantwoorden over het waarom van de opslag van die grote hoeveelheden data en van de kans dat je verdwaalt in de spelonken van je eigen datawarehouse of verzuipt in je eigen data lake. Met je eigen small data kun je al een enorme stap voorwaarts maken in het optimaal bedienen van jouw klanten.
-
Big Data Survey 2017: data gedreven mensenwerk, GDPR en wat maakt een datastrategie succesvol?
Voor de derde achtereenvolgende keer heeft GoDataDriven, in samenwerking met Big Data Expo, onderzoek gedaan naar de inzet van data. Dit jaar deelden meer dan 800 Europese professionals hun inzichten en ervaringen op het gebied van data. Het uitgebreide onderzoek geeft onder meer inzicht in onderwerpen als datastrategie, het ontwikkelen van data science-toepassingen, de meest populaire technologie, cloud, GDPR en hoe je als organisatie een aantrekkelijke werkgever bent en blijft.
Wat is de grootste uitdaging van het invoeren van een datagedreven werkwijze? Zien professionals de cloudopslag als net zo veilig als lokaal data opslaan? En hoe werf je data scientists; met een auto van de zaak, flink salaris of zijn andere arbeidsvoorwaarden belangrijker?
-
Factcheck: kan Facebook je emoties lezen?
In de Volkskrant van 27 juni verscheen een alarmerend bericht: Facebook zou ‘emotietargeting’ inzetten. Door je gedrag te volgen op het platform, zou Facebook jouw emoties kunnen doorgronden. Om vervolgens genadeloos toe te slaan als je je ‘gestrest’, ‘verslagen’, ‘bang’ of ‘nerveus’ voelt. Liefdesverdriet? Hop, een Magnum in je tijdlijn. Boos? Dit nieuwste deathmetal-album al beluisterd?
Het artikel bespreekt vooral de gevolgen voor privacy en de wenselijkheid van emotietargeting. Een belangrijke vraag komt echter niet aan de orde: hoe betrouwbaar is die ‘emotiedetectie’ nou eigenlijk?
-
“Door AI kunnen marketeers relevanter zijn, terwijl gebruikers minder data hoeven af te staan”
Jeremy Waite, evangelist bij IBM, demonstreerde op WebTomorrow de Watson Marketing Assistant. Na zijn keynote sprak ik nog even met hem verder. Het werd een levendig gesprek over het verband tussen big data en AI, de dood van de CMO en het verslaan van spammers door simpelweg een beter mens te zijn.